Nairobi / Kenya

Tråd i 'Reisemål' startet av Fnate, 09. mars 2014.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Hei og hå

    Driver og pusler med en svipptur til Nairobi for å besøke en elefant-fosterhjem. Enten i Nairobi eller i Tsavo National Park

    Jeg er novise på Afrika (utover Sør Afrika som jeg har back-packet i, men det teller ikke). UD sine sider er jo ikke akkurat koselig lesning, og Tommy777 sine oppdateringer fra Nairobi var ikke spesielt lystige heller.

    Så spørsmålet er om det er noen med erfaring fra Kenya?

    - Spesielle forhåndsregler man må ta (jeg har allerede "alle" vaksiner)
    - Hoteller i Nairobi? Ser det er Kempinski og Serena som utmerker seg
    - Airport meet&greet, så man slipper å kuke for mye med visum og køer. Noen som har prøvd?
    - Noen som har vært i Tsavo?
    - Og ikke minst, hadde du turt reise alene?

    Enhver feedback mottaes med takk.
     
  2. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bodde på "Tribe Hotel" sist jeg var der.. Meget bra hotell, men ligger i ambassadeområdet, så litt fra byen mener jeg å huske..

    Jeg opplevde det som ganske trygt, men tok mine forhåndsregler mtp. transport/områder man beveget seg i etc..

    Hotellet hadde Discovery 4 biler som hentet/kjørte til flyplassen.. Disse ble også brukt til safarier.. Very nice ;-)
     
    Last edited: 09. mars 2014
    Fnate liker dette
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Vel, det kommer reisebrev fra rundt om i hele Afrika snart, men her er litt quick facts.

    Visa on arrival betyr at du ikke får noen papirer å fylle ut på flyet på forhånd, så hele kosteballetten fyller ut ting i ankomsthallen. Noen selskaper har landing cards, det sparer seff tid. Viktig. Ha klart Yellow fever certificate, de vil se disse før du får entre immigrasjonen. Papirene du nøye har fyllt ut går rett i søpla når du gir dem til immigration personen som (ikke) ønsker deg velkommen ;). Deretter blir du loppet for 50 dollar, visumet blir limt inn i passet, men ikke fyllt ut skikkelig. De vil ha dine 50 dollar, ferdig med det.

    Vi hadde arrangert transport ved å sende en epost til hotellet. Det funka veldig greit. En E klasse som var sånn medium gammel sto klar. Kosta 1800 shilling.

    Kenya er i høyeste grad ett bananland og du må virkelig ta dine forhåndsregler, men jeg følte at det var helt trygt å tasse rundt på dagtid i området vi bodde.

    Merk at det er vanvittig sikkerhet rundt de internasjonale hotellene. Både Hilton (som overhodet ikke anbefales) og Intercontinental Nairobi (som var mer enn greit) hadde store gjerder og barrikader som omringet hotellene. Gjennomsøkning av bilen du ankom i med speil, motorsjekk og hele pakka før du fikk komme inn. Deretter var det screening av all bagasje og du måtte også gå igjennom metalldetektor.

    Så der har du settingen.

    Hilton hadde skitne laken, halvbrukte shampoo flasker, grusom mat og en totomsfire samling som madrass. Skygg unna bigtime! Det er ikke for FnatDanielsens. IC ligger noen hundre meter unna og er heller ikke verdens beste sjappe, men så lenge du er i ett av de nyoppussede Deluxerommene er du golden. Club access kan kjøpes for 50 daler. Merk at hotelskatter og gebyrer er på ca. 30%, så de prisene du først ser er ganske så mye høyere når du trykker bestill.

    Er det verdt å bruke noe tid i Nairobi? Nei. Vi var der kun pga veldig ukurante flytider og lange transfers. Den ene dagen tok vi en guidet tur til Nairobi National Park som ligger ca halvtimen unna hotellene. Du får se masse dyr på veldig kort tid, men de er ofte langt unna og settingen er litt merkelig. Dersom du skal på skikkelig safari, kan du lett hoppe over det. Ellers er det noen museer i byen, men absolutt ingenting som er verdt å bruke tid på.

    Ellers anbefaler jeg deg å lese de lokale avisene som henger på døra di om morran. STOR underholdning.

    Vi var også i Masai Mara, noe som var helt konge. Fantastisk opplevelse og Masai folket er skikkelig vennlige og hyggelige.

    Vi droppet Tanzania og Four Seasons. Det er en skikkelig utfordring å komme seg dit fra Kenya med overnatting og masse styr. Dersom du skal ut dit, anbefaler jeg deg å chartre ett fly, en Cessna 206 koster ca. 500 dollar timen, en Caravan ca. 900, så det kommer til å koste deg ett par lapper. Men det kostet 1200 dollar pp t-r Wilson-Nairobi til Four Seasons med Air Kenya and affiliates.

    Der er Kenya historien fra Sør Afrika i dag
     
    Cecilie and Fnate like this.
  4. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Betyr det at du er en asiatisk elefant?
     
    Fnate liker dette

Del denne siden