Navigasjon på mobil til bruk i California/Nevada

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Fredrik81, 09. juni 2016.

1. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Skal en tur til California/Nevada og håpet noen hadde tips til gode apper til bruk som Navigasjon i statene.
    Har norsk apple konto, Planen er å bruke en liten iPhone 6 eventuelt Galaxy s6 om apple ikke har noe brukanes.
    Planen var også å laste ned kart når vi har nett og ikke bruke mobildata da jeg kun har norske telefon abbo.

2. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    8,847
    Bonuspoeng:
    183
    Kjøp et lokalt SIM-kort og surf i vei. Eneste ulempen er at du ikke får innkommende samtaler på ditt vanlige nummer. Men, du er på ferie (høres det ut som) og dessuten 9t bak norsk tid, så ingen som ringer allikevel.

God tur

Fredrik81 liker dette
  3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Kjøp månedsabonnement på Walmart. $50 og masse data. bytt sim kort og du har full kontroll. (Unntatt der det ikke er dekning)

4. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,197
    Bonuspoeng:
    183
    Dette kommer kanskje litt på sidelinjen, men det er verdt å nevne her - og forhåpentligvis kan det komme noen andre til gode senere.

Hvis du skal til USA forholdsvis jevnlig, og det enten blir for lite data/for dyrt med tilleggspakker hos Telenor/Telia, eller du ønsker et permanent telefonnummer i USA og muligheten til å ringe i USA uten å få kjemperegning i ettertid, er svaret ganske enkelt -- Roam Mobility.

Tidligere sendte de bare SIM-kort til Canada men de har ganske nylig åpnet for å sende internasjonalt - så nå er det også enda lettere å få tak i.

Roam Mobility har to muligheter for de som trenger data -- enten dagspakker med tale, SMS og data, eller rene datapakker med 30 dagers varighet.
    Førstnevnte koster 5 CAD per dag (og gir 500MB/dag du har det - så en uke gir deg rolige 3,5GB data), mens datapakkene ligger på 30 CAD for 2GB og 60 CAD for 5GB.

SIM-kortet (og telefonnummeret du får) er gyldig i 6 mnd før det utløper. Du kan imidlertid toppe opp med en dagsplan (billigste koster 3 CAD), og da får du 6 nye måneder -- ingen krav til det at det faktisk aktiveres/ringes med.

Tre store fordeler med dette kontra å kjøpe på Walmart/Fry's/Target eller noen av de andre store sjappene:
    1) Du slipper å starte den første turen din med et besøk til en fysisk butikk. Sett inn SIM-kortet mens du er på flyet, og ha datatrafikk klar i det flyet lander.
    2) Du kan betale på dagsbasis. Helgetur til New York? Fyll opp for 3 dager og ha så godt som ubegrenset data. Null stress.
    3) Du beholder telefonnummer og SIM-kort til neste gang du er over. Slipper ny tur innom store butikker når du egentlig bare vil komme i gang med turen.

Og som en bonus; hvis du har noen timers mellomlanding i USA en gang, kan du gjøre akkurat samme øvelsen. Full oversikt over forsinkelser og flystatus, og ikke minst -- du kan få tiden til å gå mens du venter i immigrasjonskøen. Koster deg under en femtilapp.

Verdt å notere seg:
    - Skal du langt utenfor allfarvei, sjekk nettverksdekningen. Enkelte steder på vestkysten er forholdsvis dårlig dekket, og det er steder hvor f.eks. AT&T har bedre dekning: https://www.roammobility.com/coverage
    - Hvis du har mindre enn én tur i året er det ikke nødvendigvis at dette lønner seg økonomisk. Blir fort 20 CAD for å få SIM-kortet, og 6 CAD årlig for å holde det aktivt.
    - Bedriftsabbonementene til Telenor gir deg 600MB i USA for 299 kr. Det kan være verdt å sjekke om det holder for din bruk. Privatabbonementene har vel tilsvarende ordning også.

miura, Edvard, RoadKing and 1 other person like this.
  5. Larata

Larata Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Maps.me Off-line

Fridtjof liker dette
  6. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,657
    Bonuspoeng:
    183
    Siden du ikke skal bruke mobildata men laste ned kart så anbefales appen CoPilot USA, fungerer utmerket på Iphone og på Ipad med sim. Rimelig priset, og du kan laste ned(betale for) det du trenger av kart. Alt av opplysninger, POI, inkludert. Jeg har hele nord Amerika og Europa, kostet vel under 500 til sammen.

Last edited: 09. juni 2016
  7. BendikHa

BendikHa Globetrotter

Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg vil anbefale deg å sjekke ut KnowRoaming. KnowRoaming fungerer som et klistremerke du plasserer utenpå ditt allerede eksisterende SIM-kort. I det du lander i USA (Eller et annet land), detekterer SIM-kortet at du er utenfor ditt hjemland og skifter automatisk til et lokalt sim hos en lokal teleoperatør.

Her får du lokale priser for SMS og telefonsamtaler, samt databruk. Du kan også kjøpe billige datapakker. Ønsker du å skifte tilbake til ditt norske nummer underveis, for eksempel for å hente inn meldinger, gjør du dette enkelt fra appen eller fra innstillingene på telefonen. Sjekk ut https://www.knowroaming.com. Jeg har spart MYE penger på dette!

Edvard liker dette
  8. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,063
    Bonuspoeng:
    183
    Mange gode tips om billig roaming i USA, men som Henrik sier er dekningen faktisk mye dårligere enn i Norge utenfor byene. Ikke engang Hwy1 har dekning store deler. Så app med nedlastbare kart er en nødvendighet.
    For et par uker siden kjørte jeg store deler av nord-California og testet to forskjellige app- løsninger på iPhone6: Tomtom og Google maps.
    Tomtom har alle kart ferdig nedlastet, og gir også enklest forståelig grafikk og stemmenavigering. Det er viktig å kunne oppfatte hvor man skal med et raskt blikk siden trafikken kan være noe krevende. Ulempen er selvfølgelig prisen, samt at søking etter destinasjon og generelt brukergrensesnitt er noe gammelmodig.
    Google maps er litt tregere og vanskeligere å oppfatte på skjermen, og stemmenavigeringen kan man ikke stole 100% på. Dessuten må man laste ned kartutsnitt på forhånd, og ikke minst lære seg hvordan man gjør det. Men den er gratis, og fortsatt mye bedre enn navigatorboksene var for fire-fem år siden. Og det å søke opp en destinasjon er akkurat som å bruke Google.
    Man kan jo akseptere å miste en og annen avkjørsel når man sparer såpass mye penger.

9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Forøvrig er en god gammaldags kartbok aldri feil. Jeg har alltid med meg mitt kjære road atlas som suplement når jeg skal på tur der borte. :)

10. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Takk til alle for tips. Vurdere å laste ned Google Maps, men kan kanskje gå for tomtom.

11. BendikHa

BendikHa Globetrotter

Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Et godt alternativ til Google Maps og TomTomer forøvrig Nokias kart, appen heter "HERE Maps". Her kan du laste ned byer, land eller kontinenter. Best av alt er at appen er helt gratis! Selv har jeg aldri hatt noe problem med den.

Fredrik81 liker dette
  12. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Støtter den, testet den i Florida i høst og gikk glimrende. Fordel at du for USA kan velge å laste ned kun enkelte stater, så slipper du å bruke opp masse plass.

13. Fridtjof

Fridtjof Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    414
    Bonuspoeng:
    63
    Støtter @Larata og anbefaler maps.me. Brukte den i midtvesten fjor, og den funket strålende.

Larata liker dette
  14. havlam

havlam Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Både maps.me, sygic og Google maps fungerer bra og gratis med forhåndnedlastede kart. Av de tre vil jeg anbefale Sygic.
    Ett annet alternativ er å leie en god gammel GPS-enhet av en bilutleier

15. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Måtte sjekke hvor mye Avis/Hertz tar for den GPS-boksen i California for tiden. ca. 15 USD per day. For en cash cow.

Last edited: 18. okt 2017
    Fredrik81 liker dette
  16. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har kjørt regelmessig i USA i flere stater de siste årene og kjøpte TomTom USA-Canada for iPhone med dette i tankene. Kjøpte så en billig iPhone-holder med sugekopp og har brukt dette oppsettet med suksess siden.

Bjoern In America and Fredrik81 like this.
  17. peterfox

peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Støtter @Travellingalf har dette installert -og har cruiset over alt !

18. Kjakan

Kjakan Let There Be Dragons!

Likes mottatt:
    951
    Bonuspoeng:
    113
    Det jeg pleier å gjøre i USA er å kjøpe et eller annet abb., har vel stort sett vært AT&T, med typ 5 GB data. Dette SIM-kortet har jeg puttet i iPaden som jeg så deler Internett på. Det betyr at jeg kan både ringe og motta samtaler (jobbtelefon), men allikevel være på nett i USA. Lett å legge på mer data på hjemmesidene også dersom man har behov for det. Og da bruker jeg Waze når jeg er ute og kjører. Ingenting slår den med å finne beste og raskeste vei da den tar hensyn til trafikken og har en god navigatorstemme i tillegg.

Edvard liker dette
  19. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,063
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med Waze. Det er klart den beste på trafikkoppdatering i USA pga stor brukerflate. Dessverre få som bruker den i store deler av verden forøvrig, og da gir Google/Tomtom bedre data.
    Men: igjen er Waze veldig glad i nettforbindelse nå og da, og det kan være vanskelig. Var nylig i Mendocino/Fort Bragg området, og da var jeg uten mobildekning i nærmere ett døgn. Masse fint å se rundt der, men USA er virkelig et uland hvis man regner mobildekning. Selv på hotellet i Mendocino var det ikke dekning.
    Utenfor Interstate eller (større) byer: dekning bør man ikke satse livet på...

Edvard and Kjakan like this.
  20. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg brukte Waze og satt telefonen i koppholderen.

Men skal innrømme at jeg i det siste bare har brukt maps. Det er like bra med mindre man er sykt opptatt av hvor noen så en politibil sist mnd. Det var spennende en stund, men så... Tjahhh...

Setter fremdeles tlf i koppholderen.

Bjoern In America liker dette

Del denne siden