Hei! Følgende scenario har inntruffet: Fløy til EWR fra BGO via CPH på SAS Biz. Fikk vite kvelden før at flyet var byttet ut med LN-RKP med gammel kabin. Ingen wifi, setene var delvis defekte ifht å legge de helt flat og IFE var uten lyd på mitt sete. I dag, dagen før hjemreise, fikk jeg melding om at returen er kansellert og vi er re-routet til OSL samt nedgradert til Plus. Uflaks, greit det. Men bestilte Biz pga av komfort for fruen som er gravid. Hvilken kompensasjon har vi krav på? Noen erfaringer? Er EBG. Takknemlig for svar og råd. Edit: Bookingklasse Z Biz Saver. Betalt med cash, ikke plusgrade.
Ville tatt et par telefoner til SAS og klaget på nedgraderingen. ville også prøvd meg på EWR både ved inn sjekk, Lounge og gate. Kompensasjon har jeg ikke mye peiling på dessverre.
Når folk har plusgradet til biz og fått LN-RKP har vel det vanlige vært å få rett rundt 40k bonuspoeng tilbake. Jeg fikk LN-RKP da jeg fløy til SFO på torsdag. Prøvde meg hvor langt jeg kunne strekke strikken (klagde og ønsket 3k for manglende wifi - dette får jeg stort sett alltid. 5k for dårlig sete - hadde 30A, men slitt og delvis ødelagt hodepute som klødde som f 2k og ingen strøm 5k). Altså prøvde meg da på 10k for å se hvor langt jeg kunne strekke strikken - fikk 5k ekstrapoeng. Jeg vil tro du kan få minst 3k EBP for manglende wifi. De gir deg nok heller EBP enn penger tilbake (vet ikke om du har booket poengbilletter eller på cash) eller plusgradet - i så fall vil du jo få tilbake mesteparten du brukte til å upgrade. Ang nedgradering til plus (hvis penger) tror jeg du bør ta en tlf ja og kreve et nytt sete i biz. I verste fall tilby deg å ta flyet f eks en dag før eller etter (hvis det faktisk er dønn fullt på flyet).Er det superviktig kan du f eks si at du reiser en dag senere men på egen regning (Du tar hotellet for den ekstra natten) mot at du får biz). Vet ikke hva du har krav på i akkurat den saken, men ang de to andre tingene jeg nevnte, er det bare å gunne på for det.
SK908 er fullbooket i Business, men du kan jo alltids håpe på no-shows og oppgradere ved gate (eller i alle fall din kone). Ellers: EU261/04 er din venn. Les deg opp der. Kort fortalt: - Involuntary downgrade = $$$ (og for en cash Business-billett snakker vi et betydelig beløp - 75% av billettpris for nedgradert strekk) - Kompensasjon for kansellering / forsinket ankomst: Sannsynligvis 50% av normalbeløp - du ankommer neppe mer enn 6 timer forsinket (300 EUR i stedet for 600 EUR)
BIZ er smekkfull på både ARN og OSL flightene. Siden du har betalt med cash bør du kreve prisforskjellen mellom plus og biz. Pluss noen poeng for tort og svie. Feks 20k. Men er din endelige destinasjon BGO? Når blir ankomst BGO kontra opprinnelig rute? Blir du tre timer sen eller mer kan du også kreve 300€ pr prs for forsinkelsen. Grunnen til kanselleringa er mangel på fly siden to er på service i HKG og et står i PEK med tekniske problemer. Når det gjelder RKP har folk fått 14-16k poeng pr prs som kompensasjon når de har hatt biz fra før.
Anbefaler trådstarter å forholde seg til EU 261/04. 75% refusjon av billettpris for nedgradert strekk burde gi betydelig bedre utbytte enn prisdifferanse mellom opprinnelig og ny klasse. Deretter kommer ev. forsinkelseskompensasjon på toppen.
Hadde jeg vært deg ville jeg ringt til SAS og bedt dem booke deg om med en annen star alliance partner hjem (med mindre du virkelig vil fly SAS da), samtidig er sjansen ekstrem stor at billett typen din i siste liten vil være i booking klasse D noe som vil gi deg masse med poeng. Prøv SWISS, Turkish,Austrian eller Lufthansa, noe ledig er det garantert og om du har kona med ville jeg jobba hardt for det. Kommer du forsinket hjem etter planlagt reise kan du da kreve kompensasjon for det. Lykke til
Eg har ikkje krevd kompensasjon, så eg veit egentlig ikkje. Men der var mange gode tips i den andre tråden du oppretta om dette: https://insideflyer.no/forums/threads/ln-rkp-igjen.12299/
Her er det viktig å gjøre hjemmeleksen på forhånd. Finn reiseruter hvor de selger billetter helt til Bergen i Business, noter flightnummer osv. Agenter er mer medgjørlig hvis du mater de info fremfor at de må lete i blinde (tro meg - de fleste agenter er ufattelig trangsynt i slike sammenhenger). Du spiller naturligvis på argumentet om gravid kone. Skulle de booke deg om til Business med Star, mister du nedgraderingskompensasjonen, men du får høyst sannsynlig full uttelling på kompensasjon for forsinket ankomst (600 EUR per snute). Tenk deg uansett godt om. Korteste vei hjem med gravid kone, om enn i Plus, er nok bedre for henne enn en heisatur på kryss og tvers (Turkish via IST og OSL?!?).
Joda du har jo et poeng der, men om hun ikke har noe i mot hvorfor ikke. Swiss flyr jo forresten til Bergen direkte fra Zurich.
For komfort og effektiv reiserute: LX 17 - JFK-ZRH (18:25 - 08:05 +1) SK 602 - ZRH-CPH (10:20 - 12:05) SK 2868 - CPH-BGO (14:05 - 15:30) Tilgjengelighet i Business.
Jeg fikk 30k poeng for å fly business med LN-RKP tidligere i uka, så du burde ikke få noe mindre. Jeg hadde opprinnelig betalt med bonuspoeng og fp, så i praksis fikk jeg betalt tilbake helt kostnaden.
Kan være forskjell på om billetten er kjøpt for cash eller poeng. Jeg kjøpte min for bonuspoeng med Fly premium-rabatten, og forventer derfor ikke å få mer poeng tilbake enn jeg faktisk betalte for billetten. Jeg er EBG
Kompensasjon for LN-RKP på utreise: 30 000 poeng per snute. 600 euro per snute for forsinket ankomst på retur grunnet kansellering, samt 75% av billettpris for nedgradering fra biz til pluss ved rerouting. Sende mail til SAS customercare. Eneste de spurte om var fullmakt fra medreisende samt kontoopplysninger for utbetaling av kompensasjon.
Tvert om tenker jeg.. Er nok mye billigere og enklere å kompensere de som klager enn alternativet som ville vært å ikke fly avgangen..
Jepp. Og det er nok forsvinnende få på hver avgang som klager og får kompensasjon. De aller fleste tenker ikke over det i det hele tatt.