Neste års kredittkort- og bonusreisestrategi

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av XIII, 24. nov 2019.

  1. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    748
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Hei alle sammen!


    Jeg begynner å tenke på neste års kredittkort- og bonusreisestrategi og begynte å lure på hva som egentlig er best.


    I år hadde jeg SASMCpremium og SAS AmEx premium. Jeg klarte FlyPremium nivå 4, men ikke CT siden jeg begynte sent med AmEx of brukte 45000 kr på frue sitt kort for å få 30.000 kampanjepoeng.


    Da er planen å ta en tur til NRT med SAS Business for Go i vår 2021 (2020 er ikke mulig siden vi skal få en baby i vår ;).


    Så her er det jeg lurer på: jeg hadde som en selvfølge at nå i januar skulle jeg begynne med AmEx og jobbe mot CT.. men da fant jeg ut at når man bestiller med Star Alliance må barnet betale som en voksen! Og siden vi også har en 2 åring da er en tur til Asia for 2 voksne, barn og infant 165000+CT+165000= 330000 ebpoeng . Og det får vi ikke til siden vi skal bruke en del poeng på turen til NRT. (Da ser jeg det vanskelig å nyte CT mens man har barn og ikke har så mange poeng)


    Så hvis det ikke er noen vits i å ha AmEx vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg skal ha SASMC uansett (pga FP), men det føles som at jeg mister noe når jeg ikke bruker et annet kort. Jeg tenkte kanskje å fokusere på SAS Gull (siden eventyret mitt ikke fikk *A Gull ;D) og få AmEx Elite (midlertidig) og SAGA.. men har ikke inntekt på 1.000.000 så får kanskje ikke kortet?


    Er det noe annet jeg ikke tenke på?


    Skriv gjerne deres tanker rundt dette!
     
    Ddan liker dette
  2. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,209
    Likes mottatt:
    22,261
    Bonuspoeng:
    183
    Det er berre å setje seg ned og rekne på kva du kan forvente av poengopptening og utlegg i 2020 og kva du kan få ut av poenga. Vert 330k + CT for mykje for ein tur er det berre å seie opp AmEx og heller gå får SAS-destinasjonane. Då får husstanden tur i biz eller plus for 150k poeng.
     
    Xflipper liker dette
  3. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Gratulerer med barn på vei :)
     
    Ddan liker dette
  4. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    748
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Ja tur i biz for 150k er det vi skal i 2021, og for det har jeg nok poeng allerede nå. Men det blir jo opptjening i 2020 også, men ikke 330k da. Og synes egentlig 330k+CT er litt bortkastet poengbruk, ift 165+CT for 2.
    Men da mener du at jeg bruker kun SASMC?
    Jeg bruker nok 150k på AmEx neste år, men det er det med 330k som blir utfordringen. Og da er det dumt å ha en CT.
    Er forresten krev på 1m i inntekt både på SAGA og private banking?


    Tusen takk!!
     
    Xflipper liker dette
  5. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,205
    Likes mottatt:
    21,221
    Bonuspoeng:
    183
    Pb har 2mil som krav.
     
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    DNB skriver på egne nettsider at «Private Banking passer best for de med 2 millioner i plasserbar formue».
     
    Maggie liker dette
  7. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,209
    Likes mottatt:
    22,261
    Bonuspoeng:
    183
    Til lukke med ein ny arving. Hugs at CTen du opptener neste år «går ut» i januar 2021. So CT til 2022-ferie får du ikkje tent opp neste år uansett. Det høyrest ut som om du bør fokusere på poengopptening.
     
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    CT opptjent i 2020 går ut 31.12.2021.
     
    Skarven, Sunnfjordingen and indahla like this.
  9. Nardus

    Nardus EBG

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har lest at det har blitt gitt SAGA til enkelte som har godt under 1m inntekt.

    Det er flere faktorer som spiller inn.
    Blant annet om du har boliglån eller forsikringer som DNB er interessert i å ta over er det mulig å få til en deal.

    Jeg ville hvert fall prøvd.
    Det værste som skjer er at de sier nei :)
     
  10. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,209
    Likes mottatt:
    22,261
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for info. Alltid kjekt med eit vakent orakel. Her kunne eg risikert å brent meg.
     
    Upsaker liker dette
  11. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,782
    Bonuspoeng:
    183
    Med arving på vei, er det på tide å virkelig sette seg inn i ViaTrumf, og også få kona inn på de sidene. Så kan dere gå amok i barneting mens dere har permisjon.

    På tross av utallige poster her på forumet som sier at VT er tingen, så begynte jeg så sent som juli i år å bruke det aktivt. Har til nå spart opp 2100 Trumf ( 28.000 Eurobonus) siste 6 mnd, med minst 790 trumf (10.000 Eurobonus) som venter på bekreftelse. Så her er det virkelig poeng å hente hvis du mangler noe til turen!
     
    Xflipper liker dette
  12. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,110
    Likes mottatt:
    1,832
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis CT billetten ikke er veldig komplisert så mener jeg at (det hos noen selskaper) er mulig å kjøpe infant billetten for 10% av billettpris.

    Vær dog forberedt på mye research og mange timer i tlf med kundeservice etc.
     
  13. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Infant er ingen problem med CT. Problemet er barnet som i dette tilfellet er over to år, og koster full poengpris.

    Mulig det kan lønne seg å kjøpe sete her også, men som du nevner er nok ikke det bare-bare.
     
  14. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    748
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    jeg bruker viatrumf og alt mulig, så tror nok jeg fanger så mange poeng som mulig.
    i år tjente jeg 200.000 poeng, så hvis jeg regner med ca. det samme neste år blir det 170.000 (nå) - 150.000 (FP reise x2,5) + 200.000 (2020 opptjening) = 220.000 ebpoeng i slutten av 2020. Da tenker jeg fortsatt at det ikke er noe poeng med AmEx. Men,
    da kan jeg samle opptjening fra 2020 og 2021 og bestille billett ila 2021med CT for en reise i 2022?

    det blir litt mye planlegging langt borte i fremtiden, men det handler om å begynne 2020 med riktige planer.

    plan b er jo å fokusere på FlyingBlue opptjening i tillegg til 50.000 velkomstbonus, men StarAlliance er kanskje litt bedre.

    og plan c er kanskje å ikke å noen AmEx i noen måneder for å kunne nyte neste kampanjer...
     
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Det stemmer
     
  16. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    748
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Nå har jeg undervurdert Star Alliance poengtabell (https://www.flysas.com/en/eurobonus/point-tables/). For 105.000 poeng kan man fly i Business til North/Central Africa & Middle East og først tenkte jeg ikke det var så spennende, men her er mulighetene:
    Screen Shot 2019-11-27 at 18.15.14.png

    og det inkluderer bl.a Seychelles...!
     
    Thomas123, holmen, Gullars and 3 others like this.
  17. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,090
    Likes mottatt:
    4,794
    Bonuspoeng:
    113
    Har en kompis som skal samle litt EB. Han skaffer seg amex i januar, men trenger et mc som reservekort. Tenkte egentlig å anbefale ham shell mc, men ser det har samlet begrensning på 500 per mnd og 2500 per år. Hva er beste gratisalternativ, eventuelt som koster litt? Alternativene er vel:
    A) Shell MC, gratis, 13,5EB/100 NOK
    B) Widerøe, gratis år 1, deretter 650(?), 10EB/100NOK
    C) SAS MC, 175 år 1, deretter 345, 10EB/100NOK
    D) TrumfVisa, gratis, 7,5EB/100NOK

    Vurderer faktisk å anbefale ham TrumfVisa for enkelhetsskyld og siden det er gratis. Amex blir jo uansett primærkort.
     
  18. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,282
    Likes mottatt:
    1,346
    Bonuspoeng:
    113
    Mener du seriøst at han regelmessig skal klare å dra 50k i mnd på mc, slik at det lille overskytende blir problematisk?

    Enkleste er vel Shell Mc Widerøe/trumfvisa + curve. Legge alle kortene inni der, legge alt utenom curve i en skuff, og bruke curve konstant? Bør jo da bruke Shell MC frem til han evt når beløpsgrense, og så ha widerøe som backup, deretter trumfvisa når det gratisåret er omme.

    Shell Mc er jo også gratis, så ser ikke den logikken. Tror du skal ganske langt for å ta igjen det nesten "doble" poenggapet (13,5 vs 7,5) på beløpet over 250k.
     
  19. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    911
    Likes mottatt:
    700
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis han uansett skal ha Amex mener jeg bestemt alle butikker i Norgesgruppen aksepterer dette, og det er vel der enhver bonusjeger får all maten sin? Dermed blir Trumf Visa overflødig. Tror rett og slett det er Shell MC han skal ha som "reservekort" der hvor Amex ikke aksepteres. Så lenge han da da bruker Amex alle steder det er mulig, bør 50.000,-/mnd og 250.000,-/år være tilstrekkelig for de fleste.

    Så kan han komplettere med SAS MC Premium for FP etter at han har opparbeidet nok poeng til å ha nytte av dette.
     
    Gullars liker dette
  20. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,090
    Likes mottatt:
    4,794
    Bonuspoeng:
    113
    Klokt resonnement. Da ber jeg ham søke om Shell MC! :)
     

Del denne siden