Nettopp kjøpt elbil - hva må jeg få på plass av rabatter og bonuser?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av InCognito, 02. aug 2023.

1. InCognito

InCognito Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Hei! Har nettopp kjøpt min første Tesla, og lurer som tittelen sier på om det er rabatter eller bonusordninger å tenke på, og hva som er det riktige kortet å bruke.

haakonks liker dette
  2. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    812
    Bonuspoeng:
    93
    Kjører fossil og har lite peiling på elbil, men DNB sine 16% rabatt på lading bør vel være noe av det bedre?

3. InCognito

InCognito Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Ja, det var bra greier! Ser det er begrenset til samlet kjøp på 12.500 per år. Noen som har erfaring med dette og kan si om det er mye eller lite, og om jeg eventuelt bør se på et kort til (feks NAF Mastercard) fordi det DNB raskt blir makset?

4. livinspeed

livinspeed Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    981
    Bonuspoeng:
    93
    Regner med du ikke har kjøpt elbil og kun skal hurtiglade, ellers skal det godt gjøres å bruke så mye i året på lading annet enn hjemme med mindre du kjører helt usannsynlig mye. Jeg pendler et sted mellom 2-3000km i mnd og snitter på en maks 500 i hurtiglading. Koble opp DNB-kort mot ladeleverandørene som nevnt over, ellers er det er også 8% Coop-bonus på Mer der du ikke har Tesla.

Ellers - velkommen til elbil og en verden med veldig lave drivstoffkostnader ;)

Nordlands liker dette
  5. InCognito

InCognito Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Nei, på ingen måte! Har bare ikke fått helt taket på hvor mye det er snakk om, men skal sies at jeg heller aldri har hatt så mye fokus på bensinkost heller.

Siden Saga koster 295 i året, og jeg ikke har tenkt å skaffe det av andre grunner, så er kanskje NAF sitt kredittkort enda bedre? Gratis og 15% gjennom Elton-appen. Er det noen nedside ved å bruke den appen?

6. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,160
    Bonuspoeng:
    113
    Som @livinspeed sa skal det mye til for at man hurtiglader så mye.

Jeg skal innrømme at jeg bare bruker vanlig, poenggivende kredittkort. Mer tar AMEX hvis du legger kortet inn i appen.
    Smart Charge og Charge365 tar også AMEX (har dog ikke så veldig mange ladere).

Circle K charge ga i fjor bort kaffekoppen gratis til ladekunder som var medlem i Extra. Extra gir forresten 5% laderabatt også.

Fortum strømavtale gir 15% rabatt på lading (og jeg fikk beholde det nesten et år etter at strømavtalen var sagt opp).

Nordlands liker dette
  7. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,927
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bruker curve med dnb mc. Gir 16% rabatt.

8. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,752
    Bonuspoeng:
    293
    Ah, nice. Så rabatten du jeg også gjennom Curve. Det er kjekt å vite.

9. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,927
    Bonuspoeng:
    113
    Kjørt 7000km i Europa i sommer. Fått en klekkelig sum fra DNB.

Maggie and holmen like this.
  10. InCognito

InCognito Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Er det noen oppside ved å bruke Curve her? Trodde betalingen skjedde gjennom app, og at man bare la inn kortet der.

11. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    2,972
    Bonuspoeng:
    93
    Avhengig av forbruk (kjørehastighet) og ladepris har jeg ligget på 1-2kr per km for lading på langkjøring (mer enn 200km hjemmefra) de siste årene, med ikke-Tesla. Med Tesla og mest lading på deres ladere bør du ligge under 1 kr/km.

Har ikke hatt noen god erfaring med Elton-appen, har stort sett feilet de gangene jeg har forsøkt. Ladeklubben (blå brikke) fra Elbilforeningen har fungert bra så langt. Men av og til bedre pris direkte fra tilbyder.

12. InCognito

InCognito Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Skjønner. Jeg har foreløpig ikke gått til anskaffelse av noen brikker. Burde jeg ha minst en? Og da er det Foreningen som er best?

13. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Min erfaring etter noen år med Tesla er at hurtiglading kun skjer på Tesla sine ladere, det er så utrolig lettvint. Skaffet meg en brikke fra elbilforeningen for tre år siden, men den er aldri brukt.

Hyggelig er det jo også at de kommer greit ut når du sammenligner pris, husk det når du jakter bonus, hjelper ikke med 20% kickback hvis prisen er 50% mer!

K

Are liker dette
  14. InCognito

InCognito Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Godt poeng, som ofte glemmes i bonusjakten! Regner med DNB-kortet gir rabatt via Tesla-appen?

democomputer liker dette
  15. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,469
    Bonuspoeng:
    183
    Har kjørt elbil siden 2013, og for å være helt ærlig så er det ikke så ofte jeg lader på hurtigladere eller andre steder hvor man betaler med kredittkort. Mesteparten av min lading skjer hjemme.

Er I skrevende stud på ferie i Europa med en Tesla Model 3, lader da kun på Tesla sine superladere. Sørg i såfall å ha et kredittkort (DNB var vel foreslått) som gir "kickback" på lading i din Tesla profil.

16. jan_busch

jan_busch Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Bruk et kort som gir deg gode belønninger for bilkjøp og drivstoff.

17. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    I tillegg til DNB, så er det gode bonuser å hente med å være OBOS-medlem og Circle K extra-medlem. Så hvis jeg skal hurtiglade på tur foretrekker jeg å stoppe på Circle K og betale med DNB. Jeg fikk jo gratis circle k-koppen også, så samboeren setter pris på en kaffe mens vi lader.

Nå driver de og endrer litt, så jeg tror det nye rabatten da blir:
    Extra-medlem: 30 øre/kWh rabatt (= ca 4% ved 7.39 kr/kWh)
    OBOS-medlem: 5% rabatt
    DNB: Opptil 16% rabatt
    Total rabatt: opptil 25%, som gir en effektiv lynladepris på 5,54/kWh

For egen del fremover vil jeg vurdere Uno-X, siden de ser ut til å ha lave priser (6,50, minus DNB-rabatt = 5,46) og ser ut til å ha synlige prisskilt og de tar kortbetaling uten noe apper eller mas. Sånt burde vi støtte opp under.

EgilSk and Ulf like this.
  18. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,927
    Bonuspoeng:
    113
    Når jeg lader i utlandet blir jeg fakturert i EUR.

19. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,469
    Bonuspoeng:
    183
    Ladeprisen på Tesla sine egne superladere ligger mellom 2 og 4 kroner per kWh... Da er det bare å plugge inn kabel uten å styre med kort, apper eller annet.

20. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,927
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bruker tesla sine ladere endel nedover i europa selv om jeg ikke har tesla. Da blir jeg fakturert i EUR. Har lagt inn Curve.

haakonks liker dette

Del denne siden