New Zealand og Australia hva gjør man på 3 uker?

Tråd i 'Reisemål' startet av Pyro, 23. des 2017.

1. Pyro

Pyro Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Planlegger en liten 3 ukers tur til New zealand og Australia juleferien 2018/2019 sammen med dama. Og vi trenger forslag til hva vi skal finne på og hvor man kan bo.

Hva har dere å anbefale å fylle dagene med? Vi er begge glade i fysiske aktiviteter.
    Har sett for meg en uke først på New Zealand før vi flyr til Great Barrier reef og dykker litt før det blir flytur ned til Sydney for et par dager med blant annet en liten tur over buen på Bay bridge.

2. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Me skal ned down under samstundes, og trikset med Aus er å ikkje gape over for mykje. Vanvittig stort!
    Høres ut som ein grei plan, men sats på liveaboard om du skal dykke på revet. Best dykk og mindre folk.
    Elles anbefaler eg alltid aus bed and breakfast! Ekte folk down under!

Pyro liker dette
  3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Vi gjorde et sånt stunt i 2012, skal se om jeg får summet meg til å skrive noen ord om det.

Stuttfeiten, Pyro and Robert H like this.
  4. Pyro

Pyro Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Det hadde jeg satt veldig stor pris på!!

Stuttfeiten liker dette
  5. artanis

artanis Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,147
    Bonuspoeng:
    93
    Følger denne. Har planer om å bruke min første CT+ 250000 poeng til Australia/New Zealand i november/desember 2018 til meg og samboeren.
    I grove trekk har vi sett for oss ca 1.5 uke i hvert land. For det meste blir det nok østkysten i Australia på oss. Har ikke bestemt oss om vi tar nord eller sørøya på New Zealand.

6. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Min første lærdom om Australia var at det er et kontinent, og at selv om forbindelsene er gode med fly så tar det mer tid å komme dit du vil en du tror.

I motsetning er NZ vesentlig mindre, sitter og bedriver planlegging av tur dit nå i julen og ser at leiebil der kan dekke feks Nordøya ganske komfortabelt.

Når TS nevner at de er aktive, så drar dere altså riktig sted. To land med ubegrensede mengder gåturer, natur og mer eller mindre ekstreme sports og aktivitetsozpplevelser er spredd utover begge kontinent.

Så med " bare" 3 uker tror jeg det viktigste er å skaffe en grov oversikt og så begynne å prioritere bort.

Pyro liker dette
  7. Markal

Markal Senior Medlem

Likes mottatt:
    752
    Bonuspoeng:
    93
    Vi var i Australia for ca 5 år siden. Da gjorde vi unna ca hele østkysten på to uker.
    Hadde t/r Sydney.
    Startet med et par dager i Sydney før vi fløy til Cairns. Der hadde vi et par dager med dykking osv.
    Derfra tok vi greyhound buss til whitehaven beach med 3 dager seiling i the whitsundays. Fantastisk!
    Tok buss videre til Fraser Island, med to dager rundtur der.
    Videre med fly til Brisbane der vi var noen dager. Til slutt fløy vi tilbake til Sydney før hjemturen.

To heseblesende uker med et bra utvalg sights på østkysten. Veldig gøy.
    Vi har som regel ikke spesielt avslappende ferier, det blir bare kjedelig ;)

Pyro liker dette
  8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Julen 2013 gjorde vi New Zealand og Australia.
    Vi begynte med Auckland, hentet ut motorsykkel og kjørte ned til Sør øya, der kjørte vi sørover på nordsiden og over fjellet til Christchurch, fra Christchurch og tilbake til Auckland igjen, denne gang på sørsiden.
    Vi hadde 10 dager på New Zealand, det vi ikke fikk med oss var sørøya sør for CC, det skulle vi gjerne hatt.
    Deretter hadde vi ca 14 dager i Australia med Cairns,Brisbane, bil fra Brisbane til Sydney og Sydney til Melbourne.
    Julaften ute på great barrier reef of nyttårsaften i Sydney.
    Vi vurderte og droppe både Whitsunday island og Ayer's rock. Men for lite tid gjorde at vi droppet det.
    I ettertid likte vi New Zealand mye bedre enn Australia og vil ved eventuell ny tur prioritere det landet. I Australia l

DanH, Pyro and Markal like this.
  9. Pyro

Pyro Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Nice! Kan du anbefale dykkeselskapet dere brukte? Husker du hvor dere dykket? Hvor mange dager dykket dere? Pris?
    Vurderte dere å leie bil eller var det like praktisk med buss?

10. Pyro

Pyro Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Takk! Noen spesielle steder du vil trekke ekstra frem?

11. Markal

Markal Senior Medlem

Likes mottatt:
    752
    Bonuspoeng:
    93
    Er litt for lenge siden til at jeg husker noe navn. Det var en dagstur der vi kjørte med hurtigbåt ut til great barrier reef. Veldig fin tur til tross for at det var et øsende regnvær. Det er ikke regn under vann ;)
    Mener vi booka via hotellet mens vi var der.

Vi vurderte aldri å leie bil. Det var lange avstander så tok nattbuss. Det var ganske praktisk, men er mulig jeg ikke hadde tålt flere netter i et trangt buss-sete i dag.
    Vi var jo yngre og mer robuste da. Fløy til og med Eco til Australia :eek:

12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Absolutt. Det er bare at timingen for å skrive mer er litt feil nå som jeg er på reisefot. Kan du ikke bumpe denne tråden uti januar så skal jeg se om jeg kan skrive litt mer?

13. helged

helged Sølvrev

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg ville brukt alle tre ukene på enten NZ eller Aus. Vil si det blir for liten tid hver plass om en skal ta begge to på så kort tid.

14. Pyro

Pyro Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Fullt forståelig at du ikke husker navn. :) Nattbuss er omtrent mitt største mareritt så trur vi får vurdere det punktet nøye
    Eco går hvis det som venter i andre enden er fristende nok, men redd for at hvis jeg begynner med business er det vanskelig å gå tilbake...

15. Pyro

Pyro Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Den er god. Kos deg på tur

16. Pyro

Pyro Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Åpen for det. Har du noen forslag til hva du ville prioritert hver av stedene hvis du hadde 3 uker tilgjengelig en av dem?

17. Markal

Markal Senior Medlem

Likes mottatt:
    752
    Bonuspoeng:
    93
    Med tre uker i Australia ville jeg gjort omtrent som vi gjorde. Dvs ta østkysten nedover (eller oppover). Cairns, whitsundays, fraser Island, brisbane, sydney. Med tre uker til rådighet kan dere ta dere litt bedre tid og reise litt mer komfortabelt ;)
    Jeg har kun vært i Auckland så kan ikke uttale meg noe særlig om NZ. Men har inntrykk av at det ikke er noe problem å få 3 fantastiske uker der heller :)

Pyro liker dette
  18. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde en 2 ukers tur til Australia i februar, ligger en rapport ute om du søker litt :)

Vi dro til og fra Sydney, med Hamilton Island, Brisbane, Surfers Paradise, Byron Bay og Hunter Valley som stopp. Anbefales virkelig :)

Pyro liker dette
  19. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Kjøreturen frå Sydney til Brisbane er flott, og du har mange gode stopp. Frå Brisbane til Cairns er det også fint, men er ein lang tur for få veker.
    Eg har dykka dagsturer frå Port Douglas og Liveaboard frå Cairns, og er dykking viktig, så velg liveaboard eller båt frå Whitsundays som kan dykkes fra. Brukte Prodive og Ribbonreef/codhole tur når eg var der, og det var ein bra tur!

Vår tur til Oz neste år blir MEL-Yarra- Great Ocean Road-Coonawarra- Jul i Adelaide-Kangaroo Island-vinområder rundt ADL- Sydney og nyttår- bil til Brisbane- Whitsunday- Sydney og heimatt. ( eg har budd i Adelaide og jobba på ein vingård i Yarra, men begge plasser er verdt fleire dager!)

Stuttfeiten and Pyro like this.
  20. Pyro

Pyro Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43

Del denne siden