Hei, etter en rundreise i Asia går hjemreisen via London. Det har dukket opp noe som gjør at jeg gjerne skulle blitt igjen i London 2 døgn. Det går ikke å endre da det overstiger 24 timer. Jeg har kjøpt ny billett London-oslo. Hva blir korrekt fremgangsmåte her med tanke på baggasje som blir sjekket inn hele veien? Kan jeg kansellere siste legget å hente ut bagasjen i London? Finnes vel ingen måte for bagasjen å sendes med opprinnelig rute uten at jeg er med?
Det skal gå greit. Du må sørge for at de bare sjekker inn deg og bagasjen frem til London når du sjekker inn i Asia. Si det er noe som forhindrer deg fra å reise videre.
Uansett grunn så har man alltid mulighet til å fortelle i innsjekk hvor mange stopp du vil ha med bagasjen. No-show på siste leg har ingen praktiske konsekvenser, men det er jo hyggelig å si fra ved siste innsjekk eller direkte til flyselskapet på et vis. Kanskje et unntak hvis man konsekvent booker for langt for å spare penger i et annet marked, Lufthansa tok vel kunder til retten pga av dette, men det er nok sjelden relevant. Noen som vet hva som skjedde i det søksmålet? K
Flere flyselskap har streng policy mot short-checking av bagasje, nettopp for å gjøre det mindre praktisk med hidden city/skiplagging: https://www.flyertalk.com/forum/uni...k-bags-but-some-loopholes.html?ispreloading=1
Da får jeg tro på det. Har aldri opplevd problemer når jeg har ønsket å få ut bagasje på halvveien, selv om jeg bare har prøvd et par ganger. Og synes stadig jeg får spørsmålet om jeg vil ha bagasjen hele veien på lange kronglete rutinger. Men dette er selvsagt bare anekdoter. K
Ja, ved reiseruter med overnatting på veien kan man stort sett alltid regne med å få ut bagasje. Noen steder er det også obligatorisk, da flyplassen ikke lar bagasje ligge over natten. Utfordringen oppstår gjerne der hvor man har såpass kort mellomlanding til at man vanskelig kan argumentere for å ha ut bagasje og samtidig rekke neste avgang.
Jeg hadde kjøpt en error-fare HAN-HKG-JFK-HKG-HAN, reiste med bare håndbaggasje, sa at jeg skulle til tannlege i HKG. No problem.
Har også erfaring med å si at planene har endret seg, det har fungert. Så lenge man ikke reiser konsekvent slik hos ett gitt flyselskap så er ikke dette noe problem i det hele tatt.
Det var en tid da SAS sa at skiplagging ikke var noe særlig problem og at SAS viste mye "goodwill", her sitat fra Knut Morten Johansen i 2015: https://www.dn.no/luftfart/dette-er...apene-ikke-vil-at-du-skal-vite-om/1-1-5316691 Nå er det vel slutt med goodwill? Forståelig for meg at SAS ikke er glad i skiplagging, men samtidig synd at man nå mer og mer praktiserer det samme, uforståelige prismodell som mange av de store selskapene bruker. Skal du til Arlanda eller Oslo fra Trondheim? Da er det kanskje billigere å bestille til Tallinn, Vilnius eller London og hoppe av underveis. Tidligere var det jo sjeldent slik at man sparte såpass mye på det.
Det er vel fortsatt goodwill, så lenge det kun er snakk om en streng e-post i etterkant. Så spørs det om de reagerer til slutt? Uansett veldig interessant tema, hvordan reiser prises. I utgangspunktet konkurrerer selskapene i samme marked (strekning) og det gir disse rare utslagene der A-B-C blir billigere enn A-B. Men eksempelet er rart. Det virker som at SAS matcher Norwegian og AirBaltic sine tilbudspriser på OSL-TLL, men ingen av selskapene har tilsvarende priser ved tilslutning fra feks. TRD.
Jeg håper at innlegget mitt ikke oppfattes som en klage...jeg skal til Tallinn på billigsalg også for å starte SEN segment run med LOT .