Noen flere som opplever forsinkelser?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Brunello, 13. des 2017.

  1. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Sitter på Tegel og fikk akkurat beskjed om at SAS til Oslo 13.30 var utsatt til 14.50. Mistenker at det kan skyldes været.

    Andre som opplever uregelmessigheter?
     
  2. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Fløy TOS-OSL-KRS sist torsdag. Det lugget atskillig da også
     
  3. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Det er i alle fall ikke Berlinværet som har skylden, sola skinner og det er nydelig ute. Men rapportene hjemmefra tilsier at snøhælvete er i full gang...
     
  4. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Og DER (Piingg!) kom det melding fra SAS om nok en utsettelse. Denne gangen til 15.40. Altså to timer og ti minutter, hvilket skulle gi krav på bevertning, i det minste. Men hva hjelper det, jeg sitter jo til halsen i alkoholholdige drikkevarer (har bilen på Gardermoen...), kjøttboller, potetsalat, gresskarsuppe, saltkringler, gummibjørner - de styrer jeg unna - og søtsaker av alle slag.

    Ettersom forsinkelsen antagelig skyldes været, så vanker det vel neppe annen kompensasjon.
     
  5. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Kompensasjonen beregnes utifra ankomsttidspunktet.

    Når det er sagt, har jeg ofte lurt litt på det med ruskevær og at flyselskapene påberoper seg «force majeure»; er ikke ruskevær en kalkulerbar risiko når man opererer ut og inn fra Norge?

    Man vet omtrent hvor mye drittvær vi har hvert år, mener jeg.
     
  6. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skjønner at været er uforutsigbart, og har ingen problemer med det. Men når jeg studerer avgangstidene, så er det enkelte forsinkelser på noen andre flighter, men de er ikke i nærheten av å være så store som denne, flyet tok av to timer forsinket fra OSL. Det får meg til å lure på om det kan være andre årsaker, men det er nok liten grunn til å forvente seg noen euro.

    De kommer jo i en situasjon hvor de etter f.eks. værtrøbbel må omdisponere ressursene, og da er det vel et spørsmål om hvor lenge man kan påberope seg følgeskader.

    Hadde en nesten tilsvarende sak med Norwegian for et par år siden, forsinkelser, deretter innstilling, av kveldsflyet fra Stanstead. De skyldte på at det hadde vært en skade på rullebanen som var grunnen. Jeg sjekket, skaden var reell nok, rullebanen var stengt i ti minutter dagen før, og trafikken gir som normalt igjen etter en time. Dagen før.

    De ga seg ganske raskt, når jeg påpekte dette, og jeg fikk mine 250 Euro. Men de er frekke som f...., så det nytter ikke å gi seg, før en egen sunne fornuft tilsier at det er håpløst.
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Hva er flightnr ditt? Så kan jeg kanskje finne ut hvilket fly du skal ta og så kan vi se hvor det er :)
     
  8. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for det, @Are, men jeg følger det. Det er underveis :) Antar den siste oppsatte avreisetiden holder med god margin. Et par timer forsinket, men lider ingen nød i Lufthansas utmerkede lounge. Og forsinkelsen tas antagelig igjen på mindre trafikk fra OSL og sydover, når jeg setter meg i bilen ved (forhåpentligvis) sekstiden i ettermiddag.
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    På vei til Oslo sentrum for å hilse på ? ;)
     
  10. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    På vei hjem til Ås :)
     
  11. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Ligger inne med forsinkelseskode WI som betyr de-icing. På returen til OSL brukes RA som betyr rotation of aircraft
     
    Brunello liker dette
  12. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Ble ikke mye klokere av det. De-ising er vel rutine på denne tiden av året, og tar fem minutter? Denne flighten hadde den desidert største forsinkelsen, etter hva jeg kunne se.
     
  13. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Jo, sant det, men de de satte som årsakskode. Kan bli lettere mtp erstatning da.

    På returen ligger det nå årsak rotation og boardingklunder/missing passenger(s)
     
  14. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,106
    Bonuspoeng:
    183
    35 minutter forsinkelse på SK4124 (OSL-BOO), uten at det har noe særlig betydning.
     
  15. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Er gummibjørnane sorterte på farge, eller har dei berre miksa alt oppi ein dispenser igjen?
     
  16. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    God blanding. Men et godt tips er å la gummibjørnene få være i fred, før en flytur. Særlig om man har vindusplass. Denne er vel en klassiker.
     
    Stuttfeiten liker dette
  17. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Det er tydelig det skal lite snø til nedover i Europa før det blir kaos. På søndag var det et snøfall i Munchen som kan sammenlignes med et lett melisdryss på kake.

    På mandag var det 6 plussgrader og mildvær og IKKE snø, men på flyplassen var det virkelig kaos. Umulig å si hvor kø starter og slutter, og innsjekkingsautomat aksepterer ikke min gullstatus - Du har billigbillett og må sjekke inn i skranke.

    Jeg snakker med en SQ-innsjekkingsdame som mener at jeg som EBG må gå til LH First/Gold-Track. Gjør det, og 30 min senere er bagasjen levert og sikkerhetskontroll passert - på GoLight billett.

    Men, som en liten konklusjon. Melisdryss i Europa på søndag medførte masse kanselleringer og forsinkelser dagen etter. Så det skal ikke mye til før det får store konsekvenser.
     
  18. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Nja, jeg fikk følgende svar fra Avinor i dag; " Hei, det er ikke store forsinkelser i dag. Enkelte flygninger er forsinket, grunnet sen ankomst der flyet kommer fra".

    Kapteinen, derimot, kom med en forklaring før avgang, på at det var fullt kaos, innstillinger og store forsinkelser. Noe som bare var sprøyt.

    En anonym avsender fra Oslo Lufthavn skriver følgende på mail;

    "Hei.

    Det er forsinkelse pga for sent innkommet fly til Oslo lufthavn. Derfor gikk flighten til Tegel forsinket ut fra Oslo lufthavn og dessverre forsinket inn igjen.
    Med vennlig hilsen
    Passasjerservice"

    Vedkommende ber meg dessuten ringe 05400 - altså et telefonnummer de forlengst har fått pålegg om å slutte å henvise til.

    Men uansett; det er ikke noen stor sak, jeg synes bare det var interessant å se hvordan forsinkelsen på 2,5 timer ble forklart. Vi ble stående på rullebanen en halvtime, også, før avgang. Det er tett i luften over Europa. En halvtime til, og det kunne altså utløst en erstatning på 250 Euro pr. person (litt avhengig av hvor langt man skal kunne trekke dette med følgeskader etter gårsdagens forsinkelser i Europa).
     

Del denne siden