Sitter på Tegel og fikk akkurat beskjed om at SAS til Oslo 13.30 var utsatt til 14.50. Mistenker at det kan skyldes været. Andre som opplever uregelmessigheter?
Det er i alle fall ikke Berlinværet som har skylden, sola skinner og det er nydelig ute. Men rapportene hjemmefra tilsier at snøhælvete er i full gang...
Og DER (Piingg!) kom det melding fra SAS om nok en utsettelse. Denne gangen til 15.40. Altså to timer og ti minutter, hvilket skulle gi krav på bevertning, i det minste. Men hva hjelper det, jeg sitter jo til halsen i alkoholholdige drikkevarer (har bilen på Gardermoen...), kjøttboller, potetsalat, gresskarsuppe, saltkringler, gummibjørner - de styrer jeg unna - og søtsaker av alle slag. Ettersom forsinkelsen antagelig skyldes været, så vanker det vel neppe annen kompensasjon.
Kompensasjonen beregnes utifra ankomsttidspunktet. Når det er sagt, har jeg ofte lurt litt på det med ruskevær og at flyselskapene påberoper seg «force majeure»; er ikke ruskevær en kalkulerbar risiko når man opererer ut og inn fra Norge? Man vet omtrent hvor mye drittvær vi har hvert år, mener jeg.
Jeg skjønner at været er uforutsigbart, og har ingen problemer med det. Men når jeg studerer avgangstidene, så er det enkelte forsinkelser på noen andre flighter, men de er ikke i nærheten av å være så store som denne, flyet tok av to timer forsinket fra OSL. Det får meg til å lure på om det kan være andre årsaker, men det er nok liten grunn til å forvente seg noen euro. De kommer jo i en situasjon hvor de etter f.eks. værtrøbbel må omdisponere ressursene, og da er det vel et spørsmål om hvor lenge man kan påberope seg følgeskader. Hadde en nesten tilsvarende sak med Norwegian for et par år siden, forsinkelser, deretter innstilling, av kveldsflyet fra Stanstead. De skyldte på at det hadde vært en skade på rullebanen som var grunnen. Jeg sjekket, skaden var reell nok, rullebanen var stengt i ti minutter dagen før, og trafikken gir som normalt igjen etter en time. Dagen før. De ga seg ganske raskt, når jeg påpekte dette, og jeg fikk mine 250 Euro. Men de er frekke som f...., så det nytter ikke å gi seg, før en egen sunne fornuft tilsier at det er håpløst.
Takk for det, @Are, men jeg følger det. Det er underveis Antar den siste oppsatte avreisetiden holder med god margin. Et par timer forsinket, men lider ingen nød i Lufthansas utmerkede lounge. Og forsinkelsen tas antagelig igjen på mindre trafikk fra OSL og sydover, når jeg setter meg i bilen ved (forhåpentligvis) sekstiden i ettermiddag.
Ligger inne med forsinkelseskode WI som betyr de-icing. På returen til OSL brukes RA som betyr rotation of aircraft
Ble ikke mye klokere av det. De-ising er vel rutine på denne tiden av året, og tar fem minutter? Denne flighten hadde den desidert største forsinkelsen, etter hva jeg kunne se.
Jo, sant det, men de de satte som årsakskode. Kan bli lettere mtp erstatning da. På returen ligger det nå årsak rotation og boardingklunder/missing passenger(s)
God blanding. Men et godt tips er å la gummibjørnene få være i fred, før en flytur. Særlig om man har vindusplass. Denne er vel en klassiker.
Det er tydelig det skal lite snø til nedover i Europa før det blir kaos. På søndag var det et snøfall i Munchen som kan sammenlignes med et lett melisdryss på kake. På mandag var det 6 plussgrader og mildvær og IKKE snø, men på flyplassen var det virkelig kaos. Umulig å si hvor kø starter og slutter, og innsjekkingsautomat aksepterer ikke min gullstatus - Du har billigbillett og må sjekke inn i skranke. Jeg snakker med en SQ-innsjekkingsdame som mener at jeg som EBG må gå til LH First/Gold-Track. Gjør det, og 30 min senere er bagasjen levert og sikkerhetskontroll passert - på GoLight billett. Men, som en liten konklusjon. Melisdryss i Europa på søndag medførte masse kanselleringer og forsinkelser dagen etter. Så det skal ikke mye til før det får store konsekvenser.
Nja, jeg fikk følgende svar fra Avinor i dag; " Hei, det er ikke store forsinkelser i dag. Enkelte flygninger er forsinket, grunnet sen ankomst der flyet kommer fra". Kapteinen, derimot, kom med en forklaring før avgang, på at det var fullt kaos, innstillinger og store forsinkelser. Noe som bare var sprøyt. En anonym avsender fra Oslo Lufthavn skriver følgende på mail; "Hei. Det er forsinkelse pga for sent innkommet fly til Oslo lufthavn. Derfor gikk flighten til Tegel forsinket ut fra Oslo lufthavn og dessverre forsinket inn igjen. Med vennlig hilsen Passasjerservice" Vedkommende ber meg dessuten ringe 05400 - altså et telefonnummer de forlengst har fått pålegg om å slutte å henvise til. Men uansett; det er ikke noen stor sak, jeg synes bare det var interessant å se hvordan forsinkelsen på 2,5 timer ble forklart. Vi ble stående på rullebanen en halvtime, også, før avgang. Det er tett i luften over Europa. En halvtime til, og det kunne altså utløst en erstatning på 250 Euro pr. person (litt avhengig av hvor langt man skal kunne trekke dette med følgeskader etter gårsdagens forsinkelser i Europa).