Noen som har reise t/r samme dag til US, hva svarer dere?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av edstro, 02. mars 2017.

1. edstro

edstro Medlem

Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Mange snakker om milagerun og skal være i landet gjerne noen dager.

Jeg vil ha retur få timer senere.
    Som man vet må alle gjennom pass/visum kontrollen.

Standard spørsmål er: hva skal du i USA og hvor lenge skal du være her? I tillegg kan man få tilleggsspørsmål om arbeidsforhold, penger osv.

Hva skal jeg svare på dette.
    Skal jeg bare si at jeg flyr frem og tilbake for å få poeng i flyprogrammet?

De ser vel på skjermen at jeg har retur få timer senere.
    Kan se for meg at de synes dette er rart.

2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Som nevnt før:
    I'm gonna see my lover, can't stay longer :(

3. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Vær ærlig - det er det viktigste. Og jeg tror nok ikke at du er den første de har møtt som har kjørt en MR, selv om de nok synes det er svært merkelige greier.

4. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,195
    Bonuspoeng:
    183
    For å være litt Debbie Downer, så ville jeg lagt kortene på bordet uten noen morsomheter. Forklar saklig at du trengte noen bonuspoeng og fikk en billig billett; det er ikke et ukjent konsept.

CBP-betjentene som tar seg av grensekontrollen kan uten å blunke nekte deg innreise, og det er en beslutning som ikke kan overprøves - og da står du der og har blitt nektet innreise til USA, med all moro som følger.

5. hakbla

hakbla EBG

Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg hadde en MR til LAX tidligere i år og da svarte jeg rett og slett at jeg hadde transfer (skulle mellomlande på ARN på vei hjem :p) og da spurte de ikke noe mer om hva jeg gjorde der - stemplet kortet og jeg trasket videre :)

6. Flosshatt

Flosshatt Nytt Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    3
    Har en MR til SFO senere i mars og er ikke så veldig stressa. Er ærlig om at jeg skal hjem med samme fly og forteller at jeg får doble poeng på turen. Da kan de fort begynne å spørre videre om prisen på flybilletten og da er det jo greit å ha tallene klare i hodet. Forklarer at jeg betalte 350 dollar og tjener 24000 poeng, nok til å reise gratis til 4, nesten 5 forskjellige byer i Norge. Sier jo også at jeg elsker å fly og reise, samt samle nye flyplasser.

Vil tro det går greit, men er greit å være forberedt på at det kan bli diskusjoner.

7. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,889
    Bonuspoeng:
    183
    Havnet på secondary en gang med en crazy routing OSL-BKK kort besøk og retur samme vei, men altså begge veier via USA. Agenten var høflig og skjønte tegninga, da jeg viste ham en bunke statuskort og forklarte litt. 1 time venting og 10 min koseprat. God tur videre.

8. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,322
    Bonuspoeng:
    113
    Da rekker du ihvertfall returflyet greit da :)

Henrik and braathens safe like this.
  9. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Enig mer andre her. Bare å være ærlig. Det er ikke ulovlig å fly for poeng( miles som de kaller det) Hadde styrt unna EWR da du kan risikere lang tid i kø for å komme gjennom mølja. ORD kan anbefales, da du bruker automat om du er returning ESTA. Pluss poeng opptjening også er lavere til EWR.

Last edited: 02. mars 2017
  10. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,616
    Bonuspoeng:
    183
    Vel, på EWR må du inn i US og ut igjen men det går fint. Du rekker tom en tur med Uber for å handle litt, men ikke planlegg downtown. Har også gjort det samme med SK til BKK, men da var det 9 timer layover så jeg rakk en god tur med shopping. PVG og TYO er prøvde med 25 timers layover, eneste merkelige da var crewet som reagerte på at vi skulle så tidlig hjem igjen.

Kjør på.

11. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Dro på same day MR til EWR for "beste tilgjengelighet poeng" julen for 2 år siden. Null stress i det hele tatt.

De spurte og jeg sa som det var hva jeg drev med. De syntes det var merkelig men ikke noe mer enn det.

Og som noen her oppe skriver - ikke prøv morsomheter... ever

12. Bjoern In America

Bjoern In America Digger USA og Japan!

Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Som flere nevner så er det best å være ærlig, og ikke finne på noe som høres mer normalt ut. :)

I New York har de gitt meg litt stress et par ganger pga av alle US stemplene i passet. Men alle andre steder jeg har passert grensepolitiet har de vært hyggelig og noen har fleipet med meg, og andre har gitt meg tips om barer og restauranter. :)

Jeg må si jeg hadde min første innreise til USA etter at den nye presidenten tok over, og for første gang ble jeg ikke stilt ett eneste spørsmål. Han så på passet, så på meg, stemplet, signerte, og sa: welcome to the United Stats, have a nice day sir.

Fredrik81 liker dette
  13. edstro

edstro Medlem

Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg ser noen skriver ORD har automater og man slipper stempel i passet da?

Har hvert med på automater før men da måtte allikevel snakke med en officer (det måtte alle som hadde hvert på automat først). Også fikk man stempel.
    Men er kanskje forskjell flyplass til flyplass?

Jeg skal ikke inn i lande engang, egentlig. Da neste fly tilbake går bare noen timer senere så går ikke ut av flyplassen.

14. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Nei. Forskjellen på maskinell og manuell kontroll er etter hva jeg forstår at du tar bilde og fingeravtrykk på maskinen, så godkjenner betjenten dette istedenfor at han gjør hele prosessen. Så får du stempel uansett. I alle fall fikk jeg på ORD sist uke :)

15. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,195
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, per definisjon skal du det. USA er på enkelte områder litt spesielle, og flyplasser og immigrasjon er en av dem. Konseptet med mellomlanding og transfer uten immigrasjon eksisterer ikke der, så uansett om du aldri forlater flyplassens område må du gjennomføre en faktisk immigrasjon for å komme deg til neste fly. Det finnes ingen utland til utland-transfer.

16. edstro

edstro Medlem

Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Leser i transit guiden at internasjonale fly lander på terminal 5 (sas gjør også det sjekket jeg).
    Står i guiden for connection step 7 at man skal ta toget til terminal 1,2 eller 3. Gå til security kontroll og finne gaten.

Siden jeg allerede er i terminal 5, må man da toget til en annen terminal og gå igjennom sikkerhetskontrollen for å så ta toget til terminale 5? Eller kan man gjøre hele rundansen på terminal 5 uten å ta toget?

TRANSFER GUIDE KLIKK HER

17. AndersB

AndersB Reisende

Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Bare ta (rulle)trapp eller heis opp etter tollen så slipper du friskluft også. Du er på T5 hele tiden.

Del denne siden