Nord-Korea

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 05. april 2016.

  1. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Heisann,

    Jeg planlegger en tur til Nord-Korea til sommeren og da dukker det naturligvis opp en del spørsmål. Det viktigste først:

    - Ser at Korea Konsult er den eneste nordiske arrangøren av turer til NK. Noen som har positive/negative erfaringer å dele om denne gjengen?
    - Dere som har vært på tur med Korea Konsult eller lignende, hvordan er klientellet på slike turer? Vurderer å reise alene og er derfor litt spent på hvordan "type" folk man evt skal omgi seg med i en ukes tid:eek:
    - Noen begivenheter/steder som er verdt å merke seg, evt verdt å hoppe over?

    NB! All diskusjon hva gjelder etikk osv. henvises til egne fora.
     
    Islending liker dette
  2. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Skal gi deg et ordentlig svar om 8 dager. Reiser med young pioneer tours, har hørt utelukkende positive ting om de. @Islending var nettopp på tur, vil tro han kan gi deg noen gode råd.
     
    Last edited: 05. april 2016
    GinTonic and Islending like this.
  3. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Som nevnt i PM, så reiste jeg også med YPT, noe som var en veldig positiv opplevelse. Dette er det billigste selskapet for vestlige turister i Nord Korea.

    Dessverre, så får du ikke visum limt inn i passet, men kun et innreisekort som må leveres inn igjen på returen. Hos Korea Konsult er det limt inn i passet, men om det er verdt dobbel pris, er jeg usikker på.

    Hos YPT er det en litt "yngre" crowd, da dette er budsjett/backpacker byrået, men det var ikke de største utskeielsene mens vi var i Pyongyang. Hadde det faktisk veldig hyggelig med både guidene og resten av følget.

    Dessverre er man nødt til å følge den fastsatte planen for turen, men man kan alltid komme med ønsker til guidene, og de kan tilpasse seg litt til ønskene dine.

    Jeg reiste på denne turen, og det var noen endringer i itinerary underveis.

    http://www.youngpioneertours.com/tour/st-patricks-day-ultra-budget-tour-2016
     
    GinTonic and MadsVaHa like this.
  4. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Stempel i passet kan du få ved personlig oppmøte på konsulatet i Stockholm.
     
    GinTonic and Islending like this.
  5. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Kult, da gleder jeg meg til å høre mer om turen din! Hvilket opplegg valgte du?

    Kunne du ordne visum i Stockholm på egenhånd, uavhengig av Young Pioneers? Kanskje ikke det viktigste i verden, men artig læll ;)
     
  6. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    "We do group tours for people who hate group tours". Det høres jo perfekt ut for meg, hehe;) Det står mellom turen DPRK Essentials med Young Pioneers og Kim Il Sung's Memorial Day tour med Korea Konsult. Synes opplegget til Korea Konsult virker veldig utfluktsbasert med mye frem og tilbake. Hadde sett for meg å kunne "henge" litt mer i Pyongyang, men det er kanskje litt monotomt i lengden?

    Er kun et par hundre Euro som skiller de to turene, og Korea Konsult sin tur er en dag lengre, men med Young Pioneers kan jeg ta toget til NK og fly med Air Koryo tilbake.
     
  7. cinaqp

    cinaqp Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,
    Jeg reiste med Korea Konsult i 2008, og var fornøyd med opplegget. Vi dro på en 10-dagers tur rundt nasjonaldagsfeiringen 9.sept, og valgte å ha to dager i Pyongyang på egenhånd i etterkant av rundturen. Da byttet vi også hotell fra Yanggakdo, og kom oss bort fra øya det ligger på. Air Koryo (Tu204) inn og tog ut.

    Vi var vel omtrent 20 personer på tur, 19 gutter og ei ukrainsk jente. Over halvparten var svensker, og aldersmessig var gruppen mellom 20-40 år. Så altså alt fra studenter, forfattere, reiselystne og en svensk jagerflypilot (!!). To av forfatterne ga i etterkant ut boka "Alle monster måste dø!", hvor jeg har fått pseudonymet Trond -den skallige, joviale og ølglade nordmannen! adlibris.com(no)bok/alla-monster-maste-do-gruppresa-till-nordkorea---ett-reportage-9789172322479.

    Man opplever litt ulikt mellom det å være på gruppetur vs på "egenhånd". I gruppe er det lettere å ta bilder, mens på egenhånd kommer man tettere på guidene, samt at du får besøke steder som ikke nødvendigvis gruppene får være med på.

    Julia som driver Korea Konsult kjenner Nord-Korea godt. Visum var kjempeenkelt! Har slitt mye mer både til bla .USA, Turkmenistan og Aserbadsjan.
    Reiser jeg tilbake vil jeg nok vurdere Koryo Tours.
     
    chrt, Islending and mathiasfe like this.
  8. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,131
    Likes mottatt:
    7,751
    Bonuspoeng:
    183
    Fabelaktige bilder fra Nord-Korea fra Michal Huniewicz. (Resten av siden hans anbefales også på det varmeste)
    [​IMG]
     
    MadsVaHa liker dette

Del denne siden