Nordlysjournalist ønsker alkohol på fly-debatt

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av m.normann, 30. juni 2015.

  1. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Amedia/Nordlys-journalist har skrevet debattinnlegg, http://nordnorskdebatt.no/article/skru-igjen-krana-i-35-000-fot-na, om alkoholservering i lufta. Selve innlegget har i skrivende stund kun fire kommentarer, mens på Nordlys sin facebookside, https://www.facebook.com/bladetnordlys/posts/10155786281580164, er de fleste kommentarene for å stenge krana. Jeg er absolutt ikke for dette, men synes det er morsomt å lese tåpelige kommentarer - anbefaler andre også å lese.

    Vurderte forresten alternativ tittel på innlegget: Ikke ta pre-departure champersen fra oss!
     
  2. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, ja han ha vel kun vært på charter nordfra :confused:
     
  3. Fjordheim

    Fjordheim Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har sikkert vært heldig da jeg sjeldent har opplevd noen problemer ifm. alkohol servering om bord på fly. De siste 10 årene kommer jeg på en gang, og det var på en (av mine få charter flighter) tur fra OSL til GNB med Langley, men den gjengen burde ikke engang vært med flyet da de var dritings mer eller mindre før boarding på OSL, en lørdags morgen :)
     
  4. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Som passasjer kan jeg ikke huske å vært ute for en eneste episode som har være 'over kanten'. Som ansatt har jeg vært ute for noen. men ikke fler enn at det kan telles på en hånd.

    På den tiden hvor jeg jobbet med passasjerer lå jo terskelen for å havne i media en del høyere også ...
     
  5. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,214
    Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig. Har riktignok aldri reist på charter eller vært i "syden", men logger et par hundre reisedøgn rundt kloden i året, og har gjort det i flere år enn jeg liker å innrømme. Det verste jeg kan erindre er et par ganger med grupper med personale fra barnehage på studietur. Damer i rette alderen med riktig promille og i godt lag kan bli VELDIG muntre og høylydte. Går dog ikke utover flysikkerhet eller slikt; bare irritert over at jeg ikke får med poenget til latterkulene :)
     
  6. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Reist mye charter med gamlingene som liten, noe de siste årene, men gått helt over til rutefly nå. Har heller aldri sett overstadige folk på tur. Det nærmeste jeg har vært var en kompisgjeng på vei til Oslo som tok vorspielet på flyplassen og flyet fra Alta, men etter tre runder ble de pent og høflig nektet servering da vi fortsatt hadde en liten time igjen før landing.

    Tør påstå at 97 hendelser på ett år er forsvinnende liten i forhold til antall avganger i løpet av et år. Selvfølgelig er det sikkert ikke trivelig for de mindre reisevante som kanskje tror at det går an å åpne en flydør i marsjhøyde (prøvde mitt aller beste å ikke virke arrogant nå).
     
  7. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har logga ganske mange hundre flighter de siste årene, av alle kategorier og i alle reiseklasser.. Har aldri opplevd ubehagelige situasjoner knyttet til dette, men har tre-fire ganger observert personer som har fått for mye å drikke (ikke ombord nødvendigvis). Dette har blitt synlig enten ved at de:

    1. Tydelig er en gjeng på blåtur og gjerne roper til "Arne" (The Gathering pun intended) som sitter på 19C, mens de andre sitter på 27B, 24D osv. Jææææævla morsomt for de på tur. For oss andre: Not so much.. Hvordan unngå? Dropp å reise med Norwegian til typiske festdestinasjoner! ;) Samt styr unna charter!

    2. De som bare sitter og smiler og ser rundt seg og/eller sovner. Kan være slitsomt om man befinner seg som hodepute som @Ida nevner.

    Alt i alt altså veldig få situasjoner og ingen som har vært noen fare for sikkerhet..
     
    Last edited: 01. juli 2015
    Baldrick liker dette
  8. stalek

    stalek Medlem

    Innlegg:
    184
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg er for valgfrihet.
     
    Baldrick, Robert H, Fnate and 2 others like this.
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,683
    Likes mottatt:
    32,570
    Bonuspoeng:
    293
    Strengt tatt, det er jo egentlig ikke noe som tilsier at man MÅ nyte alkohol på en flytur, vi gjør det jo ikke på buss, tog etc sogar for de av oss som av og til slumper innom en ferge så er det vel i liten utstrekning der og. Altså, i de aller fleste tilfeller nyter man ikke alkohol.

    Det er vel riktig å si at dette er en overlevning fra de dager da det å reise med fly, spesielt langdistanse var noe ekslusivt, og kanskje sammenlignbart med de øvre klasser på cruiseskip.

    Slik sett, så er det legitimt å stille spørsmål ved praksisen.

    Imidlertid, som med så mye annet i dette koselige landet vårt, hvorfor er det slik at et lite mindretall er så opptatt av å bestemme hva vi andre skal få lov til å ikke få lov til. Hvis det ikke er til skade for andre, hvorfor kan ikke Kardemomme loven gjelde?

    Nå blir jo innvendingen her at noen opplever ubehag der andre ikke gjør det, men er omfanget så stort at det er grunn til å gå til et så drastisk skritt som å regulere det? Da er det mye bedre om selskapene selv velger en strategi, og de vil nok velge ut fra hva kundene syns. Kundene kan velge med føttene. Da blir det markedet og frivillighet som bestemmer, og det er mye bedre.

    Det er dessuten anledning til å klage til personalet om sidemannen er til bry, i beste fall kan det bety en oppgradering, i værste fall tilsnakk til vedkommende og man må fortsatt sitte der. Men slik er det med mye i livet. Noen ganger bra, noen ganger dårlig.
     
    Robert H and Fnate like this.
  10. kwa

    kwa Høytflyvende

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    8
    De registrerte tilfellene av alkoholutløst bråk er selvfølgelig uheldige, men tallene er ikke faretruende høye da.
    Problemet er vel kanskje noe større for de som hyppig flyr charter :cool: Tenker at dette er et problem flyselskapene selv bør klare å håndtere med gode rutiner. Et forbud skal i mine øyne være velbegrunnet og nødvendig, ser ikke hvordan dette kan være det. Er vel også ganske mange flyselskap som ikke overlever uten income fra servering, hvor jeg vil tro alkohol utgjør en relativt stor andel.

    Forøvrig ikke noe sjokk at dette kommer fra Nordlys, et mediehus godt plassert på venstresiden som tiltrekker seg alle tilhengere av forbudslinjen nord for Steinkjer.
     
    BangkokBob liker dette
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    #prochoice

    Me too
     
    Baldrick, stalek and tommy777 like this.
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    De fleste oser av alkohol??

    Fra 1992-2005 har jeg sikkert flydd 500 flighter mellom Oslo og Evenes og jeg kan ikke huske en eneste tur der noen var i nærheten av å være ute av kontroll, så det må være en Tromsøting at hele flyet er på fylla ;). På bildet du postet over ser jeg en person som tar en øl, en annen som tar en øl og har en vin til etterpå, begge har åpenbart akkurat fått servert greiene siden man ser kvitteringene og at man langt fra er ferdig å drikke. Polakken var garantert sliten etter 15x 7 dagers uke med 14 timers dager. Skal du skylde på noen her, må det være det aktuelle flyselskapet som har redusert din personlige plass med 40% siden 2001 ;)

    Dette er ett ikke tema. Det hører til sjeldenheten at folk er ubehagelig ombord.

    Dersom de er ubehagelig, ordner erfarne flyvertinner opp hver eneste gang.

    Hver eneste dag gjennomføres det totalt i gjennomsnitt 102.465 flighter rundt om på kloden, vi hører 2 til 3 ganger i året at en flight blir diverted pga en som er på fylla og med dagens social blir det GARANTERT dekket, så vi snakker om ett tall som er forsvinnende lite.

    Dersom du forbyr alkohol ombord, blir tingene garantert verre. Da vil du ha folk som bælmer sprit på Gardermoen og kommer ombord loaded, da er det ute av flyvertinnenes kontroll hvor mye folk får å drikke. I tillegg vil folk ta med taxfree ombord og da blir det ihvertfall verre.

    Dette er en ikke sak, alkohol blir ikke forbudt, ferdig med det. Så dette er kun ett tema vi kan chit chatte om her på forumet.
     
  13. stalek

    stalek Medlem

    Innlegg:
    184
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    43
    Folkens, her snakker vi om en innbarka KRF-er som også reagerer på at jeg drikker øl til frokost på Stena Saga.
     
  14. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skjønner heller ikke hvorfor noen menn tror det øker deres anseelse eller attraksjonsverdi hos kvinner ved å brette ut brystkassa så kraftig at armene okkuperer halve setet til stakkaren som sitter ved siden, eller ved å sitte med bena i 180 grader - men det er akkurat slik jeg opplever kollektivtransporten i bygda der jeg holder til (siden jentene her stort sett er større enn meg, får jeg alltid verdens største mann ved siden av meg på bussen).

    Så jeg skjønner problemet. Men det er ikke nødvendigvis knyttet til alkoholinntaket. Problemet er nok mer knyttet til hva som ellers befinner seg (eller mangler) mellom øra til den det er snakk om.
     
    kiev and SASlovah4evah like this.
  15. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Godt sagt ! - En gammel red-cap lar seg ikke pille-på-nesen, ei heller avfotograferes på facebook

    Unknown.jpeg
     
    LN-MOW liker dette
  16. Jonbertel

    Jonbertel Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg tillot meg å skrive en kommentar til artikkelen.
     
    samirunway liker dette
  17. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Slapp av, skjer meg innimellom også. Får hodet til digre oljearbeidere liggende på skulderen mens de sikler og ynker seg.

    Jeg tolker det IKKE som sexpress... Hundrekilos nordmenn i femtiårene - antagelig uavhengig av kjønn - blir ikke så ofte utsatt for det. Derimot er det vel følgeskader når man blir stuet sammen i altfor trange seter, og forventes å skulle sove. Pluss noen enheter alkohol, for enkelte.
     
    Henrik and Flemming Poulsen like this.
  18. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Bra skrevet, flott at det er noen som står imot hylekoret.

    Off topic: Hadde cognac fra deg bestandig i barskapet på tidlig 2000-tall, men hadde glemt de av fram til jeg så du hadde kommentert.Sjekket nå polet her hjemme, og de har Symphonie på lager, tror jeg må luske meg bort og kjøpe en flaske.
     
    Jonbertel liker dette
  19. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er uskyldig! Har utelukkende ropt dette i Vikingskipet..! ;)
     
    Jørgen liker dette
  20. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,214
    Likes mottatt:
    4,290
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig bra svar!
    På "meet and greet" i Trondheim for en måned siden kom det opp et forslag om å lage fjellvettsregler for (uerfarne) flypassasjerer. Det var en herværende rettspsykiatriker som åpenbart flyr mye og har opplevd samme som deg - og alle oss andre - som kom med forslaget. SAS lovet å ta forslaget videre, men kanskje vi kan starte en ny tråd her for å hjelpe til. @Jonbertel sine ti bud er en god start, men kanskje omformulert til formatet "Lytt til erfarne reisende, der er ingen skam å stille i rett kø..." :D
    Noen som tar opp hansken/tråden, jeg er nok for ny på forumet til å starte ny tråd tror jeg?
    Lover å formidle til rette vedkommende på SAS, eller kanskje få henne inn på denne tråden hvis den blir bra :cool:
     
    Baldrick, Larata and Jonbertel like this.

Del denne siden