Hvorfor holde seg til en allianse?
Jo, her er historien om bagasjen min.
23. Juli reiser jeg LPA-LGW med BA og deretter LGW-BGO med DY. Jeg er jo blitt litt bortskjemt med å ikke måtte tenke på sånne ting, men hun i skranken til BA sier at bagasjen kan sjekkes inn helt til BGO. Siden jeg hadde god tid sjekket jeg for sikkerhets skyld på LGW, det dukket aldri opp noe på bagasjebåndet, tipper den ble stuck en plass i systemet da BA og DY ikke har noe samarbeid?
Fremme på BGO dukker den jo heller ikke opp. BA har jo ingenting på BGO og jeg henvender meg derfor til DY.
Får rapportert bagasjen, men nummeret på bagasjelappen er ifølge DY feil og ikke mulig å spore. Ok….
Jeg reiser på ferie og bagasjen går litt i glemmeboken.
Hjemme igjen fra ferie 10 dager senere har det fortsatt ikke skjedd noe som helst. Jeg ringer både BA og DY, men jeg blir jo bare en kasteball mellom flyselskapene som skylder på hverandre. Norwegian gidder faktisk å se litt nærmere på det hele og sender en melding til sine folk på LGW hvor de etterlyser bagasjen.
Det går noen dager til og ingenting skjer. Jeg kontakter nok en gang BA og treffer faktisk på en fyr som kan gå tilbake i tid og finne nummeret som bagasjen ble sjekket inn med.
Nice, er det håp? Nope, dagene går og det skjer fortsatt absolutt ingenting. Jeg fortsetter å purre på både DY og BA i håp om at noe skal skje.
Tilslutt treffer jeg på en kar i telefon med BA, han sier at bagasjen min har havnet i Bridgetown?!
Jeg lurer jo litt på hvordan dette kan ha skjedd, men kan forstå at det er mulig å ta feil mellom BGI og BGO.
Dagene fortsetter å gå, BA nekter for å ha noe å gjøre med dette her da mitt siste fly var med DY. Feilen har jo egentlig skjedd fra BA (og min) sin side da bagasjen ble sjekket inn hele veien til BGO fra LPA.
Fortsatt lite hjelp å få fra BA, folkene der har aldri hørt om DY og noen tror DY=Delta
Ellers er de stort sett opptatt med å fortelle meg at jeg har gjort feil og at her har de null ansvar.
Først i går kom jeg i prat med en fra DY som ga meg en mail direkte til LGW, jeg forklarte situasjonen og la ved bilde av bagasjen i mailen.
Fikk aldri noe svar på mailen, men i dag tikket det inn sms om at de hadde funnet bagasjen min på LGW og at den ville komme med DY1317 til BGO i dag.
Kom bagasjen? Nope, bagasjen er fortsatt på LGW da det var noe rot med noe papirarbeid
Nå vet de i det minste hvor bagasjen min er, og DY flyr jo LGW-BGO 2 ganger daglig, jeg lever i god tro.
Konklusjon? Ikke gjør som meg!
Det er nok best å holde seg til en allianse, og ikke minst bruke air tag eller lignende.
Jeg er uansett litt sjokkert over spesielt BA sin kundeservice, det virker som at det er viktigere å finne noen å skylde på enn å faktisk finne ut av problemet.
Jeg holder meg stort sett til SAS og allierte, og de har ikke rotet bort bagasjen en eneste gang så langt i år. Dette er uansett tredje gangen i år at bagasjen forsvinner, 2 ganger med KLM og nå med BA/DY.
Og ja, nå er det dag 19 og jeg håper jo at bagasjen min faktisk kommer nå som de har funnet den…
Vis alt...