Norwegian er også ute med "forbedringer" og fjerner nå gratis setevalg ved innsjekking på LowFare-billetter. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/qnR9Xw/Norwegian-fjerner-muligheten-for-a-velge-sete-gratis Hvis man kjøper LowFare-billett vil da setevalg koste fra 75 kroner for innenriks til 250 kroner for long-haul.
Booker man DY billetter gjennom reisebyrå så er det gratis setevalg og 2 kolli innsjekket bagasje inkludert, hvis de booker i GDS og ikke direkte hos DY. Dette gjelder også svindel selskaper som Etraveli (som eier SuperSaver, Go to gate osv) De sier at billetten er uten bagasje men siden de booker i Amadeus så er det alltid 2 pc inkludert, og når du kommer på flyplassen er det bare til å sjekke inn kofferten.
Får kun gratis setevalg for den som har rewarden, ikke hele reisefølget, selv om den med reward booker og betaler. Dette pr romjulen 2017. Leve Norwegian.
For å fortsette på tema, slett jobb av Norwegian å ikke informere om dette på forhånd. Jeg var i Barcelona i helgen med Norwegian-billetter, og tenkte å gjøre mitt vante triks; innsjekk på mobil 24 timer før, og på vei hjem fra jobb dagen før stikke innom flytogterminalen og skifte sete. Men det fungerte dårlig. Tenkte at det var en teknisk feil, og hadde uansett et kurant sete nedover. Ingrn setereservasjon på returen heller, og tenkte jeg alltids kunne bytte på flyplassen. Det fikk jeg ikke gjort på automat - og i skranken hadde de heller ikke mulighet til å hjelpe. Det ble en seig tur hjem på 31A med rimelig fullt fly... Hadde Norwegian gitt beskjed om dette tidligere hadde jeg kastet på setereservasjoner.
Kjedelig å miste muligheten til å reservere sete på flyplassen. Snur jeg på dette så håper jeg markedsfolka i SAS gnir seg i hendene nå, nå har SAS Go et klart fortrinn når de kan smelle i bordet med at de har fritt setevalg for alle ved innsjekk, også over Internett og app.
15. januar hadde jeg ingen mulighet til å endre sete ved innsjekk på BDU. Ble selvsagt overrasket, men trodde det var en teknisk feil en eller annen plass. Så leste jeg meldingen og skjønte hva som hadde skjedd. I dag er jeg sjekket inn igjennom appen på ny utreise fra BDU. Og gjett om jeg ble overrasket når jeg for 15 minutter siden skulle i automaten for å sjekke inn ett kolli. Joda, nå kunne jeg igjen endre sete! Rekrutt
Måtte sjekke, men det var nøyaktig samme klasse (P) og tildelt sete (04A). I dag fikk jeg dog endret til 01A. BDU 17:15 OSL 19:05 1t50m 15 JAN 2018 P DY 337 OP: Norwegian Setenr. 04A BDU 17:15 OSL 19:05 1t50m 29 JAN 2018 P DY 337 OP: Norwegian Setenr. 04A Rekrutt
Skamløst sakset fra naboforumet. Ser ut som Norwegian skal differensiere på seteprisen og selger de gode setene til en høyere pris, dette blir det cashflow av.
Ops.. My bad.. Var ikke flexbillett jeg kikket på.. Men lowfare+ med setevalg. Da får man bare billige seter på ARN-OSL.
Sjekket OSL-ARN både på DY sine sider og via jobbens reisebyrå. Sistnevnte lot meg velge alle rader inkludert selv i billigste billett, så reisebyrå er enn så lenge beste måten å unngå å betale ekstra på.
Hvilket reisebyrå bruker du? Vi bruker Berg-Hansen, og der er setereservasjon og et kolli bagasje alltid inkludert i avtaleprisene.
Hva skjer med lowfare+ og gratis sete reservasjon når alle de billige setene er tatt? Er det dynamisk justering av setene slik at de dyrere setene da åpnes opp for gratis reservering? Eller må man da med lowfare+ betale for setene?
Godt spørsmål.. antakeligvis er dette foreløpig en test. Er to flights på den samme bookingen, kun ARN-OSL som har begrensning i setevalget..