Norwegian håndbagasje under setet - anbefalinger?

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av HaraldOslo, 22. april 2022.

  1. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Er det noen som kan anbefale en håndbagasje som passer inn i Norwegians "Liten veske under setet (30×20×38 cm)"

    Eller 38x30x20 cm, alt ettersom. (Til sammenligning har SAS 40x30x15 for sin underseat bag)

    I eksterm billig og lettvekter har Clas Ohlson en pose på 38x25x20:
    https://www.clasohlson.com/no/Veske-svart/p/44-4160-1

    En liten ryggsekk på 20 liter med målene 39x31x16 som kanskje går å presse inn i målene? Vet ikke hvor nøye de måler:
    https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-20-l-ryggsekk/p/31-4746

    IKEA har en skulderveske på 37x31x10 som burde gå innenfor:
    https://www.ikea.com/no/no/p/droemsaeck-skulderveske-olivengronn-10441282/#content

    Grunnen til at jeg spør er at jeg har fått booket billett jeg ikke får endret på, og er stuck med liten undersete-bagasje. Vil jo da maksimere plassen jeg kan få ut av den såklart.
     
  2. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,130
    Likes mottatt:
    7,746
    Bonuspoeng:
    183
    Nå spør jeg sikkert skikkelig dumt, men er det ikke bedre å bare kjøpe en ekstra håndbagasje fremfor å kjøpe en bag du ikke trenger til så mye annet?

    upload_2022-4-22_16-1-46.png
     
  3. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis jeg kunne, så hadde jeg gjort det.

    Og selv om jeg kunne ha kjøpt en vanlig håndbagasje, så hadde det vært praktisk å benyttet seg av den under-setet-bagasjen også.
     
  4. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,697
    Bonuspoeng:
    183
    Et lite insider tips, som selvsagt ikke gjelder for alle, men mange:

    Om man booker med en firmarabatt kode, så får man også gratis fast track - og en av de tidlige boarding gruppene.

    Under tidlig boarding sjekker ingen størrelsen på baggasje uansett - og min ganske feite ryggsekk går alltid inn (og opp i hyllen) de få gangene jeg ikke har full flex hos NAS...

    Jeg har gratis innsjekk baggasje som del av (de alle) Norwegian awards jeg har gående også - men vil jo helst reise med kun hand bag.
     
    eventyrer, Insomnia4u and Emma like this.
  5. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Denne tøyer Norwegian sin størrelse med 2 cm, men ellers godt beskyttet innhold :-D
    https://jysk.no/oppbevaring/kurver-mm/plast/boks-smartstore-classic-15-m/lokk

    Vurderer om jeg skal gå for IKEA sin eller en annen romslig laptop-bag med plass til noe ekstra..

    Er fortsatt stuck på en billett med liten håndbagasje, uten mulighet til å oppgradere bagasjen.

    Jeg fant forresten denne på nett, som er på centimeteren tilpasset Norwegian sine mål: https://www.amazon.de/-/en/Felt-Case-Dark-Grey-Deer/dp/B01KK0GB7K

    Når jeg tenker meg om, kanskje en av de gamle bæreveskene til projektor passer inn i målene ;)
     
  6. geirek

    geirek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    257
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Var ingen sjekk av dimensjoner når jeg fløy osl krs igår.slang den opp i hyllen. Under halvfullt fly.
     
  7. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Norwegian fikk jo mye negativ omtale når de holdt på å sjekke carry-on. I disse tider da de prøver å få kunder tilbake sjekker de kanskje ikke så nøye? Gjorde ikke det på en flight for én uke siden, Hadde kjøpt med håndbaggasje for sikkerhetsskyld da.
     
  8. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Innland eller utland?

    Jeg er fristet til å tøye strikken litt, men siden jeg skal ha med meg mye fotoutstyr er jeg ikke lysten på at den havner i innsjekket bagasje.

    Jeg betaler gjerne for ekstra håndbagasje, men akkurat i dette tilfellet var det ikke mulig.

    Det ser dog ut til at min computrekker AW er akkurat innenfor målene for under setet, hvis jeg ikke har noe i den utvendige lommen og de faktisk har en kasse jeg må dytte den ned i, ikke at de måler med målebånd.

    Får se hvordan det går med pakkingen i kveld :)

    Ellers er en BenQ projektor-bag passe liten i størrelse til å passe under setet foran.
     
  9. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Innland. Har du prøvd å ringe kundeservice? De blir vel glad for å selge deg litt mer?
     
  10. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,697
    Bonuspoeng:
    183
    Har fløyet 20ish Norwegian flights i år, både hit og dit i Norge og noe til/fra LGW. Med gratis innsjekket bagasje (som Norwegian reward), men jeg sender aldri bags. Ønsker jo ikke å stå en drøy halvtime og vente på OSL ved retur dit. Må være Norges, og en av Europas tregeste flyplasser til å levere innsjekket bagasje - men det var nå bare et hjertesukk litt på siden av temaet.

    Det er jo en merkelig ide hos NAS at man ikke kan bytte fri innsjekket bagasje man ikke bruker med en bag i hyllen. Det går ikke. Likevel: aldri har noen brydd seg om ryggsekken min går over eller under setet. Den går i prinsippet under. Men ikke om den er stappfull - og jeg har alltid lagt den opp i hyllen uten unntak.

    Så man kan nok trygt regne med at NAS eller agentene deres på utestasjoner ikke bryr seg veldig mye om dette, altså ;)
     
  11. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,123
    Likes mottatt:
    1,851
    Bonuspoeng:
    113

    Jeg anbefaler CabinMax:
    https://cabinmax.com/collections/40x20x25-luggage-bags

    Chicago som jeg bruker er dessverre utsolgt for tiden.
     
    Emma liker dette
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
  13. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,123
    Likes mottatt:
    1,851
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det er min erfaring. Pleier uansett å ha litt luft på toppen, så skulle klart å skvise den nedi en måler.

    Sånn ser den i hvert fall ut i en Ryanair måler:
    859DAA1E-AA96-4E92-A2CF-167C906CC505.jpeg

    Du får akkurat plass til en MacBook 16 i denne.

    Denne sekken er altså lovlig på alle flyselskap på billigste billett - utenom SAS. True story.
     
  14. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Du reiser lite til Tromsø altså? ;)
     
  15. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,697
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, senest forrige uke reiste jeg sammen med en som fikk bagasjen sin på TOS levert allerede etter 10 minutter ved bagasjebåndet. Og dit kommer man jo gjerne på 5 minutter etter utgang fra flyet på TOS :)

    På OSL er avstandene større, og når man kommer til båndet er det gjerne gått 10-15 minutter til fots. Og enda er ikke venting i 20-30 minutter etter man kommer på plassen der nede før bagger begynner å dukke opp spesielt uvanlig.
     
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,897
    Likes mottatt:
    57,522
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo ikke veldig rart hvis det tar lenger tid på OSL enn på feks TOS? Et par flere passasjerer i løpet av dagen, og litt større avstander.

    Men, jeg har ventet mye på OSL jeg også. Skal ikke si noe på det.
     
    tobeornot999 liker dette
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,697
    Bonuspoeng:
    183
    Jo, og det var mitt poeng også.

    Men på OSL bruker man ofte 15m til fots fra fly til baggage claim. På TOS tar dette 3 minutter, om man kommer inn (som SAS flyet fra/til OSL alltid gjør) midt på terminalen.

    Gang-tiden for passasjerene er jo ekstra tid for ground crew til å bringe inn kofferter fra fly til terminalen - uten at passasjerene opplever det som ekstra venting ved baggasjebåndet.
     
  18. FlyforTog

    FlyforTog Har flyplasskrekk

    Innlegg:
    72
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg måtte ut for 250 kr i gaten hos sas her for litt siden for en vanlig liten håndbagasjekoffert litt surt, men greit nok.
    Men flyr mye om dagen og trenger sjelden mye bagasje. Får som regel bare tilsendt go light billetter som andre betaler. Skulle gjerne hatt en av desse små samsonite underseater eller lignende. Noe på hjul altså.
    Noen som har tips til butikker i Norge som har det?
     
  19. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har havnet i samme situasjon. Gjorde du deg noen erfaring med Norwegian på området?

    Jeg har bare tenkt å ta med laptop og noe småtteri men ser at sekken er har noe større utvendig mål enn 30 x 20 x 38. Det innvendige er derimot innenfor grensene så den kan presses sammen.
     
  20. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tok med samboeren og kjøpte billett med bagasje til henne, så da løste det seg. Hadde fotoutstyret i en mindre fotobag som gikk under setet :)
     
    PetterX liker dette

Del denne siden