Norwegian har fått ja fra USA

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Storg, 15. april 2016.

  1. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
  2. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, det kan se slik ut. Basert på avtalens innhold er det vanskelig å se at de kunne kommet frem til noe annet, men motstanderne har jo i alle fall klart å drive oppholdene strid i mer enn 2 år... :)

    Det blir interessant å se hva konsekvensene av dette blir mhp ruter osv.
     
  3. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    931
    Likes mottatt:
    2,087
    Bonuspoeng:
    93
    Spesielt også hva denne konkurransesituasjonen vil ha å si for SAS sine priser.
     
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,686
    Bonuspoeng:
    293
    Det vil vel ikke påvirke SAS at Norwegians irske datterselskap får lisens i USA. Fra Skandinavia har de jo operert på USA i lang tid med den norske lisensen.
    Denne lisensen vil gi Norwegian muligheter til å operere fra hele EU området og fly til USA.
     
  5. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    De får vel lov til å fly på Norge også. Slik at det blir slutt på dispensasjonene fra Luftfartstilsynet?
     
  6. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Det står vel i artikkelen både hos E24 og hos alle andre som nå har fanget opp at dette er et midlertidig ja og det skal gjennomføres enda en høringsrunde før det blir endelig. Noe som vet hva som eventuelt kan gjøre at de får nei i siste runde? Eller er den siste runden kun en formalitet?

    Med tanke på at E24 påstår at Ryanair er største aktør på Gatwick stoler jeg ikke helt på det de skriver...
     
  7. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det står det samme i en rekke amerikanske nyhetskanaler (dvs. ikke dette med FR og LGW... ;)).

    CBS har som overskrift: "Norwegian Air scores win in dispute over U.S.-Europe flights", så jeg regner kanskje med at siste runde med høring er mer av en formalitet. Fagforeningene indikerer at de (fortsatt) kommer til å kjempe innbitt mot dette, så hvem vet. Samtidig er det vel mye som tyder på at DOT ikke har funnet noen saklig grunn til å avvise søknaden (og de har sannelig hatt godt med tid til å vurdere dette).
     
  8. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Slik jeg har forstått dette betyr det at NAI vil kunne fly fra Norge + Sverige, Danmark og alle andre EU-land til USA.

    Man skal vel ikke helt se bort fra at det har implikasjoner for SAS, selv om noen her synes å tro at så ikke er tilfellet. Jeg tror at dersom SAS skulle se på denne beslutningen som irrelevant for dem så blir det litt som den gangen jeg hørte en i kommersiell ledelse i SAS BU påstå at de ikke konkurrerte med DY på London-rutene, fordi DY fløy på en annen flyplass i London enn LHR...
     
  9. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, ja da er nok siste runde en formalitet høres det ut som. Antar E24 har fått med seg det viktigste da selv om feilen med LGW var litt stygg ;)

    Jeg kan heller ikke skjønne at det er noen store grunner til å si nei i siste runde nå når DOT har brukt så lang tid og sånn sett bør ha vurdert dette svært nøye (noe artikkelen også gir inntrykk av at de har). Men at fagforeningene og muligens også noe store amerikanske selskaper kommer til sende inn ytterligere klager må vi vel regne med...
     
  10. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det tror jeg vi kan regne med, ja. :)
     
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,686
    Bonuspoeng:
    293
    Det må jo være en gladmelding at Norwegian får på plass disse formalitetene for å kunne ekspandere .

    Lykke til Norwegian og Kjos.
    De fikk forvøvrig sin andre 789 i går.
     
  12. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Tror faktisk ikke dette har så mye å si for SAS. Dette vil sikkert gjøre noe med kostnadsstrukturen og kompleksiteten hos DY. Men samtidig har dagens løsning satt press på SAS som de har svart på. Smellen har alt kommet, dette er mer detaljer.
     
  13. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Tja. Det tror jeg kommer helt an på hva som blir konsekvensene av dette for eventuelle ruter ut fra Skandinavia. Det er jo ikke bare ny trafikk man genererer.
     
  14. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    931
    Likes mottatt:
    2,087
    Bonuspoeng:
    93
    Kan forsåvidt være enig i at Norwegian har vokst seg store og internasjonale, og at de derav ikke lengre er lillebroren. At holdningene er inngarvet kommer vel like så mye av at de av oss som har levd noen år husker godt hvilke priser SAS hadde innenlands der de hadde monopol. Spesielt folk i Nord-Norge er temmelig klar over at hadde ikke Norwegian vært en aktør i Norge så hadde ikke SAS omstilt seg til å bli mer kostnadseffektive heller.

    Når det gjelder dette konkrete tilfellet så er det åpenbart for meg at dette gir Norwegian større fleksibilitet. Denne fleksibiliteten kan være for eksempel å lage nye routinger som utnytter de nye lavkostrutene de nå kanskje får lov til.

    Men om de velger å gjøre noe slikt gjenstår å se.
     
    RoadKing liker dette
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,686
    Bonuspoeng:
    293
    Vi som er glad i å fly må jo være svært glad for at Norwegian er blitt stor konkurrent til de store alliansene, uten selskaper som Norwegian ville prisene vært betydelig høyere, både innenlands og utenlands, slik at færre ville hatt råd til å fly.

    Uten Norwegian ville vi aldri fått flybilletter T/R New York med SAS til 2800 kr som vi kunne på torsdag.

    Jeg flyr ikke Norwegian ...
    Innenlands flyr jeg SAS
    Utenlands flyr jeg helst med Air France, men også Lufthansa.
    Utenlands er servicen på SAS så dårlig at jeg nesten blir flau av å være EBD ..
    Da jeg startet å fly (mye) internasjonalt i 1993 var det en glede å komme inn på et SAS fly, enten det var i New York eller Frankfurt ... men ikke nå.
     
  16. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Essensen i dette er at det foreligger en avtale som gir europeiske flyselskaper med europeisk AOC rett til å fly på USA (og motsatt) dersom de oppfyller europeiske krav til å få AOC. I den foreløpige avgjørelsen som foreligger nå så er det, så langt jeg kan se, absolutt ingen av motstandernes til NAI sine argumenter som vurderes som gyldige av DOTs juridiske sjef (og ei heller av Dept of State sin juridiske sjef). Det er ganske klar tale fra den kanten - så klar tale at man nesten ikke forstår hvordan man kunne ha behov for å bruke over 2 år på dette.

    Så kan man selvsagt like eller ikke like Norwegian og måten de driver på, som ikke trenger å bli kalt Norwegian med hermetegn på bakgrunn av at man opererer internasjonalt og med baser i diverse land, men det er altså ikke grunn til å avslå søknaden til selskapet. Det dreier seg neppe heller om å gi rike nordmenn billetter til lavere enn 3000,-, for mye av ekspansjonen her vil nok komme fra helt andre land enn Norge.

    Forøvrig er det ikke vanskelig å forstå at amerikanske selskaper og fagforeninger reagerer. De har jo, i motsetning til i Europa, hatt gode dager den siste tiden etter alle restruktureringene i bransjen. De vil selvsagt ikke tilbake til tidene med mer konkurranse.
     
    Last edited: 18. april 2016
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,686
    Bonuspoeng:
    293

Del denne siden