Spent på hva konkuransemyndighetene sier til denne ja, men tror nok det går gjennom ganske greit. SAS har jo vært eier tidligere.
SAS ble pushet av norske myndigheter til å selge Widerøe... Men, ja. Konkurransetilsynet må godkjenne oppkjøpet. https://e24.no/boers-og-finans/i/wA...n-ikke-gjennomfoeres-foer-vi-har-godkjent-det
Overraskende, men samtidig ikke så overraskende. Widerøe har jo i lengre tid vært mellom to stoler rent samarbeidsmessig, med diverse samarbeidsavtaler i hytt og vær, samt direkte konkurranse med samarbeidspartnere. Som NRK påpeker har de også en veldig gammel flypark, og trenger nok mer finansielle muskler for å overleve. Strawberrypoeng på Widerøe? Tjatakk. Jeg regner med alle EB-avtaler ryker, og muligens også gjennomgående billetter med SAS? Det er ikke bra for DY har ikke så bra feedernettverk som SK
Det har vel vært veldig lite å hente hos Widerøe siden man får ikke poeng på ruter der de konkurrerer med SAS, eller på anbudsruter.
For oss som bor i Kristiansand og flyr mye via Bergen med Widerøe har det vært en viktig rute for EB-opptjeningen. Nå ryker i alle fall store deler av mine legs fremover, da store deler av mine flyruter går til Bergen og videre.
EU-kommisjonen kan også, enten på eget tiltak eller etter klage, undersøke oppkjøpet og hvorvidt det strider mot EU-rettslige konkurranserettsregler. Det blir noen travle år for nasjonale og europeiske kontrollmyndigheter fremover mtp de planlagte oppkjøpene/fusjonene innen luftfart.
https://www.dn.no/luftfart/norwegia...us-samarbeid-med-sas-vil-fases-ut/2-1-1481722 Eurobonus avtale går ut i okt '24.
Dette forklarer i det minste hvorfor Widerøe ikke har vært så veldig opptatt av å fornye avtaler med SAS i det siste
Hvis nå bare Norse hadde blitt med i Strawberryalliansen, så kunne de nye poengene blitt ganske så interessante!
Eurobonus innad i Norge går på en kraftig devaluering nå som alt av WF forsvinner i 2024. Antar mye av poengene brukes her av mange. som nå må finne andre alternativer
For et fjollete navn, selv på engelsk: «Strawberry alliance» høres ut som noe Aune Sand kunne vært leder av. Lykke til med å fremstå som en seriøs utfordrer internasjonalt tenker jeg.
Ta det med ro Tror det navnet er noe @Spielhaug fant opp og ikke noe offisielt navn på det nye samarbeidet
Det hadde vært noe. Jeg gjetter på at de er i samtaler med dem. Personlig flyr jeg ikke med noen av disse tre selskapene, men kanskje jeg hadde gjort det om det var mulig å bruke de gamle NCC-poengene på Norse-flyvninger.