Norwegian kredittkort devaluert

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Chrisljo, 28. juni 2018.

  1. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Da kom beskjeden som forventet, ny inntjening:
    1% opptil første 100’ omsetning
    0,5% deretter
    Ingen Cashpoints hos andre flyselskap
    4% på lowfare
    10% på flex

    Ingen stor endring for meg, bruker kun kortet hos Norwegian, men generelt dårlig nyheter, da det kan smitte til andre kort.
     
    rkvalvaa, Xflipper and freddyen like this.
  2. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    20 til 10 pst på Flex billetter er dårlig.
     
    Travelmate liker dette
  3. Crom83

    Crom83 Medlem

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    28
    Dette svekker verdien av kortet betydelig. 20% på flex har gjort det veldig attraktivt å kjøpe den billettypen, langt mindre no.
     
    Xflipper liker dette
  4. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig jeg har misforstått, men trodde dette ble lagt om en tid tilbake slik at opptjening på flex var:
    10% på flex uansett
    +10% hvis betalt med Norwegian kredittkort
    +X Cashpoint Rewards
    Men aldri mer enn 20%.

    En stund var det jo 20% på alt av flex uansett betalingsform.

    Hvis ikke er jeg helt enig med dere begge.
     
  5. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    De har nok regnet på dette, men de kommer til å tape i noen segment. Det er ikke få familier som fort bruker 400’-500’ i året, og som kanskje ikke gidder å få seg to kort. Men dette er kanskje brukere som betaler hele regningen og dermed er mindre attraktive.
     
  6. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Stort sett som forventet. Positivt overrasket over 1% frem til 100k, men negativt overrasket over 0% hos andre flyselskap.

    Det blir spennende å se hvilke av SAS-kortene som devaluerer først, alternativt om SAS senker prisene og devaluerer Eurobonus istedet.
     
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje en devaluering i påvente av ett nytt premiumkort til for eksempel 999 i året?
     
    Xflipper liker dette
  8. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Da klippet jeg det kortet. Sluttet å fly med Norwegian for et par år siden men har hatt kortet liggende i tilfelle.
     
    Last edited: 28. juni 2018
    tommy777 and braathens safe like this.
  9. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Sitter med 350K EB-poeng og vrir meg litt i stolen. Nærmest umulig å få til en fornuftig CT med en toåring (aldri flere enn to ledige seter), og jeg bare venter på at poengenes verdi desimeres og CT forsvinner.

    Bryr meg imidlertid lite om Norwegians devaluering, så lenge de beholder gratis kontantuttak utaskjærs. Tvingende nødvendig i kredittkortu-land som Danmark og Tyskland.
     
    wilhelm liker dette
  10. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,300
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Greit at kortet er litt dritt nå, men er jo fremdeles gratis kontanuttak (som jo er den store guleroten og grunnen til å skaffe seg kortet i det hele tatt) og så brukes det til å bestille flybilletter hos Norwegian, ellers ligger det bakerst i lommeboken. Simple as that. Regner nå virkelig ikke med at noen bonusentusiaster med (eller kanskje uten?) vettet i behold synes det er problematisk å ha mange forskjellige kort :p (ref ryddeøkten til @Are hinn dagen).
     
    Wiolenze liker dette
  11. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Spørsmål: siden BN-kortet har gratis uttak av valuta i utlandet, er det heller ikke renter fra dag 1 (altså dato for uttak)?
     
  12. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Riktig, ingen renter om du betaler fakturaen på forfall.
     
    indahla liker dette
  13. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis dette er tilfelle så er det jo ingen fare, og jeg vil fortsatt bruke kortet ved bestilling, men jeg mistenker man nå "bare" får 10% uansett.

    I så tilfelle ser jeg ingen grunn til å ikke heller bruke amex, sett bort fra noen kroner i gebyr.
     
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Synes ikke det er så rart jeg. Alltid dumt for oss forbrukere, men spesielt opptjeningen på flex-billettene har vært borderline uforsvarlig sett fra et bedriftsøkonomisk perspektiv.

    Beholder kortet, selv om jeg bare bruker det til å betale for Norwegian. Ettersom det er gratis (og gode vilkår for valutauttak) synes jeg ikke man kan være så alt for kritisk.
     
  15. dineros

    dineros Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
  16. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Etter nærmere lesing så ser det ut som du har rett, 0 ekstra opptjening på fleks og 1% på på lowfare er ikke mye å skrive hjem om. Da blir det som du sier et annet kort som blir brukt hos Norwegian.
     
  17. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Hva mener du når du sier uforsvarlig? Norwegian Rewards og banken sin struktur er forskjellig fra alle andre bonusselskaper i verden. De eier banken og du kan kun bruke poengene på en ting: Rabatt på Norwegian sine flybilletter. Det vil med andre ord si at Norwegian eier banken og utsteder sine egne kort og kontrollerer hele verdikjeden på opptjening mens brenning kun er mulig for redusert pris på flybilletter kontra SAS som kjøper tjenesten fra DnB og en haug andre banker, samt at man kan bruke poengene til en haug med ting SAS må betale cash for.

    Flex billetter hos Norwegian er det relativt få som kjøper og produktet er ikke relevant på de alle fleste rutene de har siden de ikke har bra frekvens. Opptjeningen på low fare er elendig dersom du ikke har status.
     
    NoLimit liker dette
  18. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg ser at årsgebyret på norwegian kredittkort er 0,-
    Gjelder det også om jeg ikke bruker kortet på 12mnd eller mer?

    Klarer ikke å finne denne informasjonen på nettsiden deres.

    Vet at andre KK krever årsgebyr om du ikke bruker det minst en gang i året.
     
  19. Radio

    Radio Medlem

    Innlegg:
    167
    Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Bestilt Norwegian kortet da jeg bor i Spania 5 vintermåneder, og tar ut en del kontanter. Grunnen er at enkelte restauanter kun tar cash. Regner med at det ikke er gebyr på uttak i Norge heller?
     
  20. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Gebyr på 39,- og rente beregnet fra uttaksdato.
     
    Radio liker dette

Del denne siden