https://e24.no/naeringsliv/i/pLmXyo/norwegian-slutter-med-torp-avganger-fra-sommeren-2020 I tillegg til to saker bak betalingsmur i sandefjords blad. https://www.sb.no/torp/ryanair/nyheter/legger-ned-ryanair-rute-fra-torp/s/5-73-1004483 https://www.sb.no/torp/norwegian/fly/norwegian-dropper-tre-spania-ruter-fra-torp/s/5-73-1004044 Intet tre vokser inn i himmelen ser det ut som. Blant annet går Torp fra 2 til 0 ruter med rutefly til LPA (enn så lenge har Ving charter), KLM er visst ikke fornøyd med inntjeningen og Norwegians tapsprosjekt er over på Torp. Tipper at de samlet sett ikke har tjent en krone på rutene til/fra Torp. På et tidspunkt hadde Norwegian ruter fra Torp til BGO, TRD, EVE, SXF, LGW, PMI, SXF og TFS. I tillegg til de tre siste rutene som nå ryker, ALC, AGP og LPA.
Glemte å linke den: https://www.sb.no/torp/nyheter/fly/...ig-at-vi-ma-se-langt-etter-det/s/5-73-1002414 Tar meg den frihet og kopierer litt _______________________________________________________________ På Torpkonferansen onsdag tok administrerende direktør for Torp lufthavn, Gisle Skansen, opp KLMs plass på Torp. Enkelte tilhørere tolket det som at ruten til Amsterdam gikk mot slutten etter 20 år. – Det var egentlig ikke budskapet mitt. Det jeg siktet til er at vi tidligere, da KLM fløy med litt mindre fly, hadde tre avganger om dagen. Det er flere år siden de gikk ned til to, og like lenge har vi prøvd å få tilbake den tredje, forklarer Skansen og fortsetter: – Vi har fått beskjed av KLM om at vi foreløpig bare kan glemme en tredje avgang om dagen fordi inntjeningen ikke er stor nok. Derfor oppfordret han de frammøtte på Torpkonferansen til å benytte seg av forbindelsen mellom Sandefjord og Amsterdam når de skal på langtur i verden. Selv om det ikke har kommet noen signaler om at det skal kuttes fra dagens to avganger til Schiphol, tør ikke direktøren være for trygg på at det ikke blir endringer. – Det finnes ingen lange avtaler i lufta. Når et flyselskap forteller at de ikke er fornøyde med inntjeningen, så er aldri det et godt tegn. Da kan vi ikke si annet enn at det er en risiko, sier Skansen til Sandefjords Blad. Det som gjør situasjonen enda mer utrygg, er at Schiphol er full. Det er ikke flere slot-tider for avganger og ankomster. Det betyr at dersom KLM skal ha en ekstra flyging fra Torp, så må de legge ned en flyging fra en annen flyplass. – Det er den sterkestes rett. I Ålesund har KLM gått ned til en flyging om dagen fordi de ikke tjente nok. _______________________________________________________________ Mulig jeg tolker dette i værste mening basert på en tabloid vinkling, så rasler med sablene er vel kanskje en misvisende overskrift
RyanAir har vel tjent gode penger på Torp i "alle år". Befolkningsgrunnlaget skulle også være greit med Sandefjord, Tønsberg, Larvik, Skien og Porsgrunn like i nærheten.