NRK: Australske myndigheter stanset planlagt terrorangrep mot fly

Tråd i 'Nyheter' startet av Herlov, 30. juli 2017.

1. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    En liten påminnelse om hvor viktig det er med god etterretning og annet sikkerhetsarbeid.

Link - https://www.nrk.no/urix/australske-myndigheter-stanset-planlagt-terrorangrep-mot-fly-1.13622076

Last edited: 30. juli 2017
  2. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,469
    Bonuspoeng:
    183
    Sukk... :(

Jeg håper bare ikke dette betyr enda mer tull i sikkerhetskontrollen, som for eksempel at man må ta av skoene.

3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,506
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du ikke liker å ta av deg skoene, så er det flere land du bør unngå ..
    f.eks USA ..

4. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,469
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jeg nok fullstendig klar over... :rolleyes:

Nå var det kanskje ikke hvilke land jeg "bør unngå" som jeg ønsket å fokusere på, men heller overreaksjonen mot slike terror som gjør reisehverdagen mer komplisert for oss må må fly mye. Der er sko som må av, forbud mot væske og "laptopforbud" (som heldigvis ble stoppet) eksempler på tiltak som sikkert høres fint ut, men ikke er noe hinder hvis man virkelig ønsker å komme rundt det.

Last edited: 30. juli 2017
    Wiolenze and Stuttfeiten like this.
  5. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Alle regler kan omgås ved ønske om det..
    Vet ikke hvor mye væske som kreves for å lage kaos, men om jeg og mine kompanjonger har 1 liter hver burde det vel bare være et logistikkspørsmål å få tilstrekkelig mengde.

Om jeg ikke husker feil ble det for noen år siden oppdaget en smuglerrute i USA hvor flyplassansatte på to flyplasser på forskjellige steder i USA sendte våpen med fly.

Ethvert system har et svakt ledd som kan utnyttes, og et system som skal balanseres mellom sikkerhet, brukervennlighet og effektivitet må nødvendigvis ha noen svake ledd...

6. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Så viser det seg at det var et Etihad-fly disse islamistene var ute etter å ta. Underlig at de gikk etter et fly fra et ganske konservativt, muslimsk land ... Det er jo nok av andre å ta av, mener jeg.

http://www.dailytelegraph.com.au/Ne...t/news-story/761fe90195928223eb41342cfe54d769

7. Brunello

Brunello A heart's a heavy burden

Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Skal det ikke gå an å ta med en kjøttkvern i håndbagasjen, heller, nå? Dette blir jo fullstendig håpløst, hvordan skal jeg kunne reise uten kjøttkverna?

8. funkenstein

funkenstein Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,224
    Bonuspoeng:
    183
    Apropos svake ledd, de finnes visst i the US of A også: http://onemileatatime.boardingarea.com/2017/07/03/tsa-fails-tests-95-percent/

Kjenner ikke detaljene her, men ble ikke veldig imponert.

9. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
  10. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,499
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du vil ha noe lettbeint og humoristisk om hvorfor sikkerhetskontrollene er tilnærmet ubrukelige. Sett av fem minutter til Adam Ruins Everything.

Hvis du er mer teknisk og seriøs, gå gjennom det Bruce Schneier skriver om TSA. Oppsummert får kontrollene oss til å føle oss "sikre", den reelle sikkerheten ligger i fysisk sikring og godt gjennomført etterretning.

Are, Baldrick, Upsaker and 1 other person like this.

Del denne siden