"Boeing 777X business class: here's what five top airlines are planning" https://www.executivetraveller.com/news/boeing-777x-business-class
Den tredje testmaskinen (N779XY) har vore i lufta. Boeing 777X Flight Data – Google docs (se meny nederst for mer info).
Ikke spesielt gode tall eller nyheter fra Boeing i dag... Over 100 milliarder kroner i underskudd i 2020. 777X offisielt utsatt til sent i 2023. https://www.cnbc.com/2021/01/27/boeing-ba-q4-2020-earnings.html
Tatt i betraktning dagens situasjon for flybransjen generelt og deres historie med MAX kan det vel ikke betraktes som noen bombe...
Dessverre fortsetter dårlige nyheter for Boeing og 777X-programmet. https://leehamnews.com/2021/02/01/e...under-accounting-rule-191-firm-orders-remain/ Antall "firm orders" er nå redusert med 118 fly, og Boeing står bare igjen med 191 ordre. Blir spennende å se hvilke flyselskaper som reduserer eller dropper 777-9.
Dette er vel en trend som startet med 380 og 747, det er ikke behov for så store fly i dagens marked. 777X-produksjon vil så bli enten kansellert, eller på et minimum. Tipper vi vil så bli «oversvømt» med 350 og 787, og den dagen det blir behov for 777X, så er programmet ikke i stand til å levere til etterspørselen. Klassisk det der altså.
Da er det faktisk litt positive nyheter for 777X-programmet... Singapore Airlines konverterer 14 stk. 787-10 ordre til 11 stk. 777-9, slik at ordren demmes nå er på 31 stk. 777-9 maskiner. Levering er foreløpig satt til etter 2025. https://links.sgx.com/FileOpen/NE-0621 .ashx?App=Announcement&FileID=647770
Forbereder seg til å selge alle A380? 777-9 har jo bra rekkevidde (mye mer enn 787-10), og greit med seter.
Er nok vel må mye en 777-300ER erstatter også... Mange av SQ sine A380 er fremdeles ganske nye, men ja. De skal kvitte seg med 7 maskiner, så post Corona har de bare 12 A380 igjen.
Spenstig bilde fra testing av GE9X motoren. https://twitter.com/GEAviation Air Force One, Boeing 777-9. Kilde
Trøbbel med sertifikasjonen av 777-9 gjør at Boeing nå offisielt må utsette første levering av 777-9 fra 2023 til 2025. https://www.flightglobal.com/airfra...livery-by-two-years-until-2025/148418.article
En ventet nyhet, men svært mange flyselskaper har satt fremtiden sin på denne maskinen. Men på den positive siden, så vil dette trolig gjøre at vi får ha A380 i noen flere år til.
Må si det at jeg syns 380’n har sin sjarm. Det er noe med disse kjempene, en etasjes vil aldri bli det samme.