Ny EuroBonus inntjening og system fra 01.09.2024

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av strikerbird, 03. juli 2024.

  1. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    157
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Synes det ble sagt klart og tydelig at "Eurobonus fortsetter som før"

    //Quote
    Husk at 5000 statuspoeng på Conscious er veldig enkelt og billig, dette kompenserer for noe av bortfallet av booster.
    Quite//

    Hvordan er dette veldig enkelt/billig?
    Er det de 900 kronene i biofuel man mener?
     
  2. interface87

    interface87 Medlem

    Innlegg:
    175
    Likes mottatt:
    282
    Bonuspoeng:
    63
    Årsavgiften på MCWP er på 2335kr nå, ikke 1800;)
     
    Frode789 and The_Dude like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,861
    Likes mottatt:
    32,936
    Bonuspoeng:
    293
    Noe sier meg at jeg kanskje bør vurdere en MR før 1/9…
     
  4. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,524
    Likes mottatt:
    5,776
    Bonuspoeng:
    183
    Tenker på det samme. Neste periode starter 1. august for min del.
     
    RoadKing liker dette
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,454
    Likes mottatt:
    871,006
    Bonuspoeng:
    293
    Har ikke skjønt mye av dette, jeg oppdager etterhvert hvordan dette faller ut. Planen er å fly inn til diamant i 2025 (01.01-31.12) og har derfor turer til LAX (januar) og SFO (mars).
    Må vel bestille et par turer til …
    Godt det er helg hele uken.
     
    Avixlo, Hanen, RoadKing and 2 others like this.
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,861
    Likes mottatt:
    32,936
    Bonuspoeng:
    293
    Har forsåvidt god tid. 72k pts p.t. og frist til 31/01. Men det er jo åpenbart mer bang for the buck før 1/9
     
  7. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    3,517
    Bonuspoeng:
    113
    9 000/18 000 poeng mer som må flys inn for å rekvalifisere statusen synes jeg er langt i fra småpoeng. Det er en devaluering av programmet.

    Og vi har ikke sett resten av det som kommer (award chart, lounge adgang for ST partnere, osv.). Frem til nå var jeg sikker på at SAS tar vare på oss - nå er jeg ikke lengre så overbevist.

    Det sies at f.eks. ITA fremdeles ikke har adgang til noen som helst partner lounge i ST (ja, special case, jeg vet at dem er på vei ut igjen). Hvor sikker kan vi være at SAS ikke kommer med overraskelser som ligger i detaljene her også? SAS har jo tradisjon for å være grådig når det gjelder lounge. Det her lover dårlig. Jeg håper jeg ligger feil!
     
    Frode789, NoLimit and The_Dude like this.
  8. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    472
    Likes mottatt:
    1,503
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig enig der, men vet vi om grensene for Gull/Diamant vil endres?
     
  9. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,155
    Likes mottatt:
    1,882
    Bonuspoeng:
    113
    Det blir jo veldig vanskelig å si noe med sikkerhet, men de bør være forsiktige med å stramme inn for mye på en gang.

    Gitt at man får færre levelpoeng og flere bonuspoeng for å fly - dersom man allerede har status - så er vel hintet fra SAS at man må fly litt mer for å få status (pisk), men får mer tilbake (gulrot). Videre får man bedre betalt for å havne i fullpris premium-klasser.

    Uansett kan man få SAS Gold for langt under 20.000 kroner, mens den billigste måten er å bruke Amex Elite + SAGA + Conscious. I praksis betyr dette at folk med høyere inntekt lett kan få status, og derfra være incentivert til å fly fullpris premium.

    Så oppsummert har de skapt et slags incentiv / premiering for å fly litt mer på fullpris premium-billetter, samt å tiltrekke seg folk med betalingsevne og vilje til å gjøre disse valgene. Dette er helt i tråd med det lille av strategi som har blitt sitert i medier.

    Ergo har SAS en bevisst strategi og mekanismer på plass for å øke premium-salget - til folk med høyere inntekt - og må levere varene til denne gruppens forventninger. En av disse forventningene er at opplevelsen i SkyTeam ikke er dårligere enn i *A, og jeg tror de vil gjøre det de kan for å sikre både omfattende codeshare-avtaler (mye bedre enn i dag) og god loungetilgang.

    Det jeg frykter aller mest, er at bonusreiser på partnere blir mer enn 10-15% dyrere enn i dag (vi må tåle en poengpris-økning etter inflasjonen), og at avgiftene - altså cash-utlegg - blir betydelig høyere enn i dag.
     
    Avixlo, Teknolai, Adrian E and 4 others like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,861
    Likes mottatt:
    32,936
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er ikke overrasket over at nåløyet for status strammes inn. Etter noen år hvor man nærmest har kastet gullkort og mere til, til gud og hvermannsen er det helt innafor (sorry, jeg vet jeg banner i kjerka) å stramme inn. Hvis disse statusene skal ha noe som helst snev av eksklusivitet, så kan det ikke være allemannseie. Det gir seg selv. Hvis "alle" har det, og det knapt kommer med perks, så...

    Minnes i begynnelsen av EB, da var kravet til EBG 90000 pts, og den gang var det andre priser og vanskeligere å tjene opp (ingen kredittkort mm). Da var EBG eksklusivt, og man opplevde at det faktisk gjorde en forskjell.
     
    Supersergei, kiev, Lnbre and 11 others like this.
  11. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    926
    Likes mottatt:
    1,319
    Bonuspoeng:
    93
    Enig i dette, men da fikk man jo faktisk god poenginntjening i alle billettklasser i motsetning til i dag...
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,861
    Likes mottatt:
    32,936
    Bonuspoeng:
    293
    Det er riktig, og spesielt på longhaul. Men, det var ikke så mange som reiste longhaul og var opptatt av poeng den gangen, i Norge iallefall. Så de få av oss som visste og ville... Ja det var tider det.
     
  13. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,313
    Likes mottatt:
    3,241
    Bonuspoeng:
    113
    Stusser litt over at opptjening med SAS er et fast antall poeng, mens hos det kommende morselskapet AF/KLM er noe mer kronglete med multipliers.

    Venter i spenning på opptjening hos Delta, nå som Atlanta blir ny USA-hub.
     
  14. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    3,517
    Bonuspoeng:
    113
    SAS har i hvert fall ikke mistet humøren sin. Tradisjonen tro er det snakk om (sitat fra SAS epost):

    :D

    upload_2024-7-4_13-45-47.png upload_2024-7-4_13-46-16.png
     
    magnusant, Teknolai and eventyrer like this.
  15. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    10,258
    Bonuspoeng:
    183
    Det at man tjener flere poeng som man kan bruke når man har status er jo definitivt en forbedring....

    Sett fra SAS sine øyne så er det jo også en forbedring at kundene faktisk må fly mer for å få status... :p
    Fremdeles er EuroBonus et rellativt lett program å tjene opp status, spesielt hvis du bor i Skandinavia hvor man kan bruke diverse kreditkort.
     
    RoadKing, magnusant, Teknolai and 2 others like this.
  16. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    3,517
    Bonuspoeng:
    113
    Det har også kommet opp en litt oppdatert award chart tabell for SkyTeam:

    https://www.sas.no/eurobonus/poeng/bruke/partnerbonusreiser/

    upload_2024-7-4_13-53-15.png

    Ikke så mange endringer, men jeg ser en ny kategori "Central America & Carribean", der Business nå koster 147 500 poeng i business. Tidligere hadde dem enten North & Central America (130 000) eller South America & Caribbean (165 000). Central America blir altså dyrere, Caribbean blir billigere (uten å ha sammenlignet om regionene fremdeles har samme definisjon).

    Dessuten er India borte og tidligere Mainland Southeast Asia og Maritime Southeast Asia er nå Central, East & South Asia (165 000 poeng) eller South East Asia (187 500 poeng). Sist nevnte er vel billigere nå mens India blir 25 000 poeng dyrere? Jeg fant ikke noe definisjon på regioner ennå.

    Gammel tabell er her:
    https://www.sas.no/eurobonus/poeng/fly-med-poeng/star-alliance-poengtabell/

    upload_2024-7-4_13-58-40.png
     
    Last edited: 04. juli 2024
    Avixlo, Calling, RoadKing and 14 others like this.
  17. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    337
    Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
    Premium Economy tilgjengelig på long haul, det er jo nytt.
     
    Frode789, magnusant, Leon and 3 others like this.
  18. Trippeltrumf

    Trippeltrumf Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    8
    Nytt punkt for bonusreiser:
    • For travel on partner airlines, SAS charges an administrative fee of 50 EUR per traveler when booking online or by phone.
    Såpass ja
     
    Frode789 and Shyneno like this.
  19. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    680
    Bonuspoeng:
    93
    Ut i fra info, er opptjening på antall legs forbedret bort (SK flights)
     
  20. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,115
    Likes mottatt:
    5,967
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er samme som dagens Star Alliance-gebyr, ved betaling i euro:
    • For travel with Star Alliance, SAS charges an administrative fee of 50 EUR per passenger when booking online or by telephone.
     

Del denne siden