Ny i jobb med MYE reising, hvor begynner jeg?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av ContinentalEmployee, 17. jan 2018.

  1. ContinentalEmployee

    ContinentalEmployee Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Hei alle!

    I jobben fremover vil det bli mye reising. Jeg var for eksempel i Houston i uke 51, skal til Delhi uke 4, så til UAE uke 5 før det blir Brazil uke 7. Slik fortsetter det mer eller mindre med forventet antall (utenlands)reisedøgn på rundt 150 i år. Alle flights betales av jobben og vi flyr alltid Business, med mindre det er korte innenlandsflights eller europaflights.

    Hva bør jeg nå gjøre for å dra nytte av disse opptjente poengene?

    Har hittil tenkt; Flyr mye Finnair, da dette er korteste vei til østen (via helsinki) så har meldt meg inn i deres plus program. Flyr også en del BA og United, da spesielt til Houston, som jeg er i 3-5 ganger pa. Utover dette brukes Emirates sin direkterute fra Oslo til Dubai når vi skal til Emiratene.

    Sas brukes mye i europa samt når det må mellomlandes i frankfurt/London. Jeg har Amex Platinum som jeg bestiller alt av flights og hoteller med, så det går jo noen hundretusen på det kortet i året.

    Begynte nylig i stillingen så jeg står sånn sett på "bar bakke" hva angår poeng (har vel 60,000 poeng i star alliance, men akkurat ikke 45,000 "ekte" poeng slik at jeg akkurat ikke fikk EBG for 2018...

    Denne ble lang... tar imot alt av tips! -og glad for at jeg fant denne siden :)

    //H
     
    Insomnia4u, Eddie47 and dkvt like this.
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Med ditt reisemønster klarer nok Lufthansa HON.
    Jeg ville valgt det, tilgang til førsteklasse lounge hver gang du reiser. Spis i loungen, sov på flyet. Helt optimalt :)
    Sikkert mulig å se på BA også, mulig GGL er innenfor rekkevidde, men kjenner ikke programmet godt nok.

    Edit. For å få Lufthansa HON må du legge alle reiser til Lufthansa Group:
    Lufthansa, Lufthansa Private Jet, Adria Airways, Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Croatia Airlines, Eurowings, Germanwings, LOT Polish Airlines, Luxair and SWISS
     
    Last edited: 17. jan 2018
    RoyceCrazy liker dette
  3. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,385
    Likes mottatt:
    17,912
    Bonuspoeng:
    183
    Kva var det Ole Brum sa... "Ja takk, begge (alle) deler!" Her er det vel berre å setje av ein kveld til innmelding i bonusprogram, og så ein kveld i veka framover til å planlegge kvar bonusturen for neste veke skal gå?

    Pass på å ha fysiske kort slik at du kan ordne opp i gate om bestilling fører til at feil program blir kreditert eller manglande kreditering (SAS til London og BA vidare, reg med reisebyrå på medlemsnr i BA?).

    Elles må ekspertar svare deg på kva OW selskap som gjev best valuta for poenga, BA vs Finnair...

    Gratulerer med ny jobb! Eg er jaffal ikkje misunnelig. :)
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Forøvrig.
    Om du trenger noen til å organisere reiser, veilede deg frem på flyplasser samt holde pass og billetter er det mulig jeg er ute etter ny jobb... :)
     
  5. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Lov å spørre hvilken jobb dette er?
     
  6. ContinentalEmployee

    ContinentalEmployee Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Alltid lov å spørre! Kan vel si såpass at vi hjelper selskaper innen offshorenæringen med det meste (kapital, assets, etc) Ellers tenker jeg det er greit å være "anonym"
     
    Xflipper liker dette
  7. ContinentalEmployee

    ContinentalEmployee Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3

    Haha, ja noen ganger føles det som en fulltidsjobb å få oversikt over disse bonusgreiene..!

    Det jeg ser er ulempen med Lufthansa group er jo at de andre selskapene sjelden kommer opp som alternativer på mine ruter..? Jeg kan heller ikke velge lufthansa business over noe annet dersom prisen er (endel) høyere. Altså, dersom jeg skal til houston i sommer så ser jeg at Air Canada og United er rimeligere og da kan ikke jeg velge lufthansa... Med mindre det av en eller annen grunn blir billigere for meg med lufthansakort? Også er det jo slik at jeg helst ikke vil bruke opp poengene mine på jobb-reiser ;)
     
  8. ContinentalEmployee

    ContinentalEmployee Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3

    Takk! Jeg gleder meg til all reisingen, men ser at noen av veteranene her er mindre happy med det...

    Har meldt meg inn i United, Finnair, BA og selvsagt SAS Eurobonus, og en fellesnevner er at det er tungvindte greier?? Det virker ikke som om de vil at det skal være enkelt noen ganger.

    For eksempel; Registrerte nå reisen min t/r Houston med BA Business (i deres "executive club"), men når jeg legger inn bookingreferansen så kommer kun den ene leg'en inn? Kun Oslo-Heathrow haha. Og hele reisen har jo samme ref. nummer...

    //H
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Når det gjelder united og air Canada man ofte booke codeshare med Lufthansa.
    Må bare dobbeltsjekke at man får riktig poeng når man booker codeshare. (Dvs om man får HON poeng).
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje resten er American Airlines?

    Jeg ville evenuelt holdt eurobonus og ba om Lufthansa ikke er brukbart. Ikke noe poeng å ha et program per selskap...
     
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,047
    Likes mottatt:
    68,587
    Bonuspoeng:
    293
    Du starter ut riktig!
    Sørg for å være med i bonusprogramet i de selskapene du flyr med. Ikke tenk at du ikke kommer til å reise mye med dem.

    Min største ergrelse på det feltet er at jeg ikke synes det var viktig å være med i LOT sitt bonusprogram før de ble med i Star Alliance ..
    Jeg samlet jo i SA og da var ikke LOT viktig, det endte med at jeg reiste godt over 100 biz turer med LOT og så gikk LOT inn i SA ..
     
  12. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,385
    Likes mottatt:
    17,912
    Bonuspoeng:
    183
    Her må det ha skjedd ein feil slik at [ironi][/ironi] taggane i innlegget mitt har ramla ut. Beklagar misforståelsen. :) Lucky bastard!
     
    ContinentalEmployee liker dette
  13. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,340
    Likes mottatt:
    28,719
    Bonuspoeng:
    183
    HON poeng får man vel bare med LH gruppen, og bare på C eller høyere?
     
  14. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,762
    Likes mottatt:
    10,033
    Bonuspoeng:
    183
    Personlig ville jeg bare samlet poeng hos et program i hver allianse. Finnair kan registreres hos BA (og omvendt) og United kan registreres hos SAS osv.

    Jeg ville satset på de enkleste alternativene, når det er snakk om så mye reising i jobb. Hva er raskest fra A til B, ikke hvor mange poeng jeg tjener.

    Med tanke på at du får så mange poeng gjennom Amex ol. i Norge, ville jeg satset på SAS Eurobonus og BA (eller liknende i OW). Da er det lett å ta med dama på poeng-tur i business class.
     
  15. ContinentalEmployee

    ContinentalEmployee Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3

    Er det slik at jeg bør ha BA over Finnair plus, eller kan jeg bruke Finnair poeng på BA reiser? Finnes det et eget kort/program som heter One World, eller velger man bare et selskap også har alle like perks innenfor OW?
     
  16. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    1,345
    Bonuspoeng:
    113
    Alliansen heter One World.. Du kan kreditere BA-flights hos Finnair og motsatt.
     
  17. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    1,345
    Bonuspoeng:
    113
    Støtter dette!
     
  18. ContinentalEmployee

    ContinentalEmployee Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3

    Oi, ja den er kjip..! Jeg tenker at jeg ser gjennom bonusprogrammet til et gitt selskap når jeg finner ut at jeg skal fly med de (Rimelig business billett på en rute). Så dersom de ikke er i OW eller SA så er det sikkert ikke så dumt å melde seg inn ;)
     
  19. ContinentalEmployee

    ContinentalEmployee Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    To ting til;
    Jeg har en "companion ticket" fra 2017 og kommer til å få en til nå ila ~mars.

    Disse tenker jeg å bruke på to turer. 1. Dama og jeg skal til et varmere strøk i sommer, foreløpig står det på Palma (SAS t/r?), kan jeg bruke bonuspoeng på min flight og så få med henne gratis? Er det noen vits med Business på en såpass kjip flight?

    2. Vi skal til Sør-Afrika jul & nyttår 2018. Her vil jeg bruke CT #2 og helst fly business. Hvordan bør jeg tenke?

    Bør vel være mulig å få begge disse turene uten å bruke cash..?
     
    Last edited: 17. jan 2018
  20. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,762
    Likes mottatt:
    10,033
    Bonuspoeng:
    183
    BA var bare et eksempel (det kan godt være at Finnair Plus er bedre). Poenget er at du samler alle poengene fra samme allianse i ett program i stede for å spre de utover. Om man ikke gjør det sitter man med litt poeng i hvert bonusprogram som egentlig ikke kan brukes til så mye. Alliansen er One World. Den er sammensatt av mange forskjellige flyselskaper. Har man status hos f.eks BA, får man samme fordeler (lounge, fast track etc.) når man flyr med f.eks Finnair. Du velger altså bare det flyselskapet som passer deg best. En tommelfingerregel er at det er best å samle poengene der hos det flyselskapet du flyr mest med.
     
    napue and ContinentalEmployee like this.

Del denne siden