SAS fjerner muligheten for gull medlemmer å velge beste sete i SAS Go på long haul. SAS Gull Velg sete på forhånd, gratis. Gyldig for standardseter i SAS Go. SAS Diamant Velg sete på forhånd, gratis. Som Diamant-medlem kan du også velge mellom foretrukne seter og seter med ekstra benplass i SAS GO på SAS-flygninger til/fra Asia og USA. Kilde: Businessclass.se
Bra at SAS vil ha større differensiering mellom Gull og Diamant, men dårlig at de gjør det ved å kutte i Gull-fordeler.
Enig med @Flight Cancelled . Intensjonen er god, men det å begrense seteutvalget er etter mitt skjønn mer en sølv restriksjon enn gull.
At SAS ikke gjør som f. eks. British Airways der de antatt beste setene først blir tilgjengelige for dem med høyest statusnivå før de med lavere statusnivå 'slipper til', er meg noe underlig. Da differensierer man kanskje bedre mellom statusnivåene diamant og gull uten at det føles som et stort tap for gullkundene som i dette tilfellet mister en fordel.
Ellers er det nye forbedringer på gang, noe som er nevnt også i en annen tråd: Tilgang til SAS Gold-loungen Ta med deg en venn eller opptil fire av dine nærmeste familiemedlemmer (ektefelle/partner/foreldre og egne barn) inn i loungen når du reiser med SAS, Star Alliance eller Widerøe. Når du reiser med SAS til/fra Asia eller USA, får du også tilgang til loungen ved ankomst. Gyldig fra 3. mai 2021: Du kan ha med deg en venn eller opptil fire av dine nærmeste familiemedlemmer (ektefelle/partner/foreldre/barn) inn i SAS Gold-loungen når du reiser på samme flygning med SAS, Star Alliance eller Widerøe. Når du reiser med SAS til/fra Asia eller USA, har du også tilgang til loungen ved ankomst.
Hva er endringen 3.mai? At man må reise med samme fly? I tilfelle vil det jo være en reduksjon av tilgang ...
Stemmer, @Eddie47. Gjestane dine må fly med same fly som deg for å få tilgang til loungen. Dette gjeld både gull- og diamantmedlemmar.
På BA fungerer dette etter min mening veldig bra, spesielt etter jeg kom meg opp på BA gullnivå. Det er vel egentlig kun nødutganger på langdistanse og rad 1 på 747 (i gamle dager...) som denne regelen gjelder. Men jeg ser også at når jeg bestiller C mellom OSL og LHR så er nesten alltid første rad ledig også. Men da er vel denne raden reservert for både sølv og gullmedlemmer kanskje. I tillegg har jo BA en modul som heter Theoretical seating som aktiveres akkurat ved T-72 før avgang og da blokkerer seter ved siden av status medlemmer. Og som gullmedlem kan jeg ikke huske at jeg ikke har hatt ledig midtsete i Y mellom OSL og LHR f. eks Dette er jo også noe SAS kunne sett på for å skille mellom Diamant og Gull medlemmer??
Regner med det bare er dårlig formulering og at de mener at fire familiemedlemmer må være på samme flyvning. Vanlig gjest kan jf. *A-reglene være på hvilken som helst flyvning, så regner med at alle *A-selskaper også må følge dette som minimum, og så differensiere/inkludere utover dette for egne medlemmer. Star Alliance Gold Customers travelling in any class of travel [...] You are entitled to bring one guest travelling on any Star Alliance flight departing from the same airport on the same day.https://www.staralliance.com/en/lounge-access-policy
Lufthansa har også annonsert samme endring fra 3. mai, så det er grunn til å tro at policyen endres i hele Star Alliance.
Dette høres omtrent ut som "soft block" hos SAS. Litt avhenig av belegg blir ledige naboseter blokkert for de med lavere status enn en selv noen dager før avgang. For EBD skjer dette også i business-kabinen.
Er det noen bedre "standardseter" enn andre? Ser f.eks. at 41A på A350 er gratis for gull og på seatguru er det markert grønt. Noen som har erfaring med det sete eller andre seter?