Ny strategi i forhold til Kredittkort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Kaffen, 09. jan 2023.

  1. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Har hatt god nytte av FP4 i gode gamle dager da SAS fortsatt fløy østover... Holder på SAS MC fram til årsavgiften skal betales og ser an om de har tenkt å starte opp igjen, men det er vel usannsynlig så lenge krigen i Ukraina trekker ut.
     
  2. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    I 2022 fikk vi faktisk brukt fly premium noe, da vi dro til new york på business og tok med to venner i plus. Men generelt sett er det altfor vanskelig å finne bonusseter i business til USA. Plus er det mer av, bortsett fra til Miami SFO og LAX ser ut til å ha en del muligheter til å fly i plus, men på en så lang tur hadde jeg foretrukket business.

    Fra et miljøperspektiv føles det veldig dumt å skulle fly med star alliance via zürich eller lisboa for å komme seg til Florida.
     
    Maggie liker dette
  3. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,043
    Likes mottatt:
    1,735
    Bonuspoeng:
    113
    Akkurat nå har jeg allerde kommet greit i gang med CT1 på Elite, samt at jeg ikke vil miste forsikringen på den forestående reisen. Beholder derfor Elite frem til CT1 er i boks og 20k statuspoeng har kommet. Så tar jeg CT2 på Premium og venter 6 mnd og til neste kampanje.

    MCP beholder jeg ut kampanjeperioden med doble statuspoeng, også tror jeg det blir nedgradering derfra all den tid FP4 har liten verdi med tanke på reisemål og tilgang.
     
  4. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Takk, ser jeg har tjent opp 20.000 peng fra i fjor til nå, noe som kommer til å gå ned når jeg fant ut at jeg kan ta amex på kiwi.. noe som betyr at majoriteten av poengene mine kommer fra amex. Får vurdere å kutte ut korte selv da.
     
  5. melkoo

    melkoo Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    28
    Teller poeng man får via oppgraderings kampanjer(20k poeng for å oppgradere til ELITE f.eks) opp mot FP(Fly Premium) nivå?
     
  6. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,561
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Ja
     
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,782
    Bonuspoeng:
    183
    Alle poeng teller. Overføring fra Viatrumf og Trumf også, forresten.
     
    tobeornot999 liker dette
  8. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    748
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    men ikke statuspoeng (feks fra AmEx Elite). bare for å presisere :)
     
    tobeornot999 liker dette
  9. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,090
    Likes mottatt:
    4,794
    Bonuspoeng:
    113
    Tar gjerne tilbakemeldinger på årets kortstrategi. Jeg har akkurat oppnådd NCC LTP og kvitter meg dermed med NCC MC, og har for øvrig rundt 1,8M EB på familiekonto. EB-opptjeningsperiode går til 1/8. Jeg er i dag EBD, men kommer til å gå for EBG inneværende periode og heller EBD igjen den påfølgende.

    SAS MC kommer til å beholdes pga. Fly Premium. Dette blir primærkortet mitt ut april grunnet kampanje februar til april, men vil deretter være dødt. Pointearner fornyes ikke.

    Amex Elite bestilles så snart det dukker opp en litt bedre kampanje (pt. kun 20k i velkomstbonus). Statuspoengene her sikrer meg EBG for inneværende periode, og kortet sies opp etter første CT. Jeg bestiller tilleggskort som blir samboers primærkort.

    DNB MC bestilles når de kjører dobbel velkomstbonus, men senest i mai. Her timer jeg omsetningen slik at statuspoengene mottas etter 1/8 og teller mot EBD neste periode. Da får jeg neste periode 40k statuspoeng fra DNB, 20k fra Amex og plankekjøring mot EBD. Jeg bestiller tilleggskort som blir samboers sekundærkort.

    Trumf Visa beholdes til Viatrumf-kampanjer.

    Alle andre kort avsluttes.

    Noen forbedringsområder?
     
    Last edited: 12. jan 2023
  10. melkoo

    melkoo Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    28
    Curve og GBiB ville vært det naturlige neste steget dersom du ikke allerede benytter deg av det, men ser jo også ut som du har nok av poeng å benytte deg av så du får se på om det er verdt kostnadene for deg.

    https://eurobonusguiden.no/2023/01/curve-kortet/


    tl:dr

    Kan flytte alt av handler 120dager tilbake i tid fra ett kort til et annet(120 dager forbeholder at du har Metal medlemskap, noe lavere ved de andre nivåene). Megget gunstig å smelle inn alt når det er doble poeng kampanjer o.l.

    Edit:

    Dersom du har samboer kan du også se på og benytte samboer i forbindelse med kampanjer. Man kan slå sammen trumf kontoer og EB kontoer, kan fort genere store poengsummer ved å mikse og triske litt her.
     
  11. oggaman

    oggaman Aktivt Medlem

    Innlegg:
    254
    Likes mottatt:
    195
    Bonuspoeng:
    43
    Veldig usikker på strategien fremover jeg også. Har i dag SAS Mastercard Premium med Point Earner og leiebilforsikring som koster meg 2978,- i året. Synes dette er dyrt. Hva er gode alternativer dersom status ikke er viktig?

    DNB Mastercard gir meg 10EB pr. 100 lapp og koster 708 i året med EB upgrade som inkluderer leiebilforsikring. Men dette kan jeg ikke dele med kona.

    Har bestilt Trumf Visa, men dette gir kun bonus i butikk.

    Shell Mastercard kan være aktuelt, men det gir kun 0,5 % trumf.

    NCC Mastercard er aktuelt, men det koster vel rundt 1300 i året inkludert leiebilforsikring.

    Vanlig SAS Mastercard kan også være aktuelt. Kr. 1000 første året inkludert leiebilforsikring. Kan legges inn som Apple Pay slik at jeg og kona kun trenger et kort.
     
    Last edited: 18. jan 2023
  12. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    748
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    ´for meg har det ikke så veldig mye å si dette med statuspoengene fra SASMC. Jeg reiser stortsett innenlands og tenker at det er verdt å betale kortet for å få FP, selv om det er bare i Norge. Jeg reiser stortsett søndag kveld og fredag ettermiddag så Fast Track har vært gull å ha feks. Og så prøve å få noe long haul da for å utnytte enda mer.

    ellers tenker at en enkel strategi å bruke AmEx der det er mulig, ha Trumf VISA for norgesgruppen (og bruke det mens jeg venter på AmEx kampanje), og så beholde SAS MC og bruke det ellers.

    Om status fra SASMC ikke har så mye å si eller ikke er mulig å oppnå, så handler det bare om man synes det er nyttig å ha FP tenker jeg.
     
  13. Shankly

    Shankly Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    8
    Litt i tenkeboksen hva jeg skal gjøre nå fremover. Slik forbruksmønsteret mitt er i dag så prøver jeg å bruke Amex på alt jeg bruker penger på i hverdagen, og bruker SAS MC Premium som backup.

    Jeg har nettopp sikret Gold for et år til (med legs). Med devalueringen av SAS MC Premium, så vurderer jeg å si opp dette nå, for å gi plass til NCC Mastercard (inspirert av Gullars) - da målet mitt nå er å jobbe mot LTG (som jeg fremdeles er 400k poeng unna..)

    Har et par spm knyttet til dette.

    Jeg tenker kanskje det vil være lurt å si opp SAS-kortet før jeg søker om NCC sitt for å unngå at jeg blir avspist med for lav kredittgrense på NCC, da jeg allerede har et Amex med 50K fra før (totalt 80k med Amex og SAS MC). Jeg har en inntekt på ca. 550k i året, så rimelig gjennomsnittlig mao. Derfor jeg tenker at det kan være en risk for å ikke få så mye mer kreditt hvis jeg på søketidspunktet fremdeles har to kort fra før.

    Spørsmål to: Kjøres det noen ganger kampanjer på NCC Mastercard som gir høyere velkomstbonus enn de 10 000 p som det står på sidene deres nå? Om det skjer relativt jevnlig så bør jeg vel vente litt til.

    Foreløpig tenkt strategi er altså å fortsette slik forbruksmønsteret mitt er i dag ved å bruke Amex på alt jeg bruker penger på i hverdagen, men altså erstatte SAS MC Premium-kortet med et evt NCC Mastercard som ny backupløsning.
     
    Last edited: 01. febr 2023
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,790
    Likes mottatt:
    57,165
    Bonuspoeng:
    293
    Det er SEB som har begge kortene, så det er lurt å si opp det ene før du skaffer deg det andre. En annen måte er vel å senke kredittgrensen til minimum. Jeg fikk nei på søknad om NCC MC faktisk, men fikk fikset det ved å ringe dem og forklare. Jeg fikk da fordelt kredittgrensen på de to kortene. (Var 150k i utgangspunktet på SAS MC.)

    NCC MC har noen ganger kampanjer hvor du går automatisk gullstatus, men kan ikke huske at man har fått mer poeng noen gang? Kanskje noen andre kan fylle inn her.
     
    Shankly liker dette
  15. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, tror også at gullstatus + 10k poeng er max. Så bare til å gunne på hvis du allerede har gull.
    Kortet er jo billigere, men foretrekker 15 sas poeng pr hundrelapp enn 10 ncc poeng pr hundrelapp. Så det blir jo opp til @Shankly å vurdere hva som er best
     
    Shankly liker dette
  16. Shankly

    Shankly Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    8
    Ser i denne tråden https://insideflyer.no/forums/threads/nordic-choice-mastercard.14483/page-9 at gratis årsavgift har vært en gjenganger også.

    Ellers så tenker jeg at med devalueringen av SAS MC, at jeg skifter fokus mot Lifetime Gold i NCC og CT med Amex.

    En annen ting er derimot Fly Premium. Jeg rakk akkurat å nå FP3 før jul. Er det slik at hvis jeg avvikler mitt SAS MC nå så faller muligheten til å bestille reise med FP bort sammen med kortet?
     
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,790
    Likes mottatt:
    57,165
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du sier opp kortet har du ikke Fly Premium lenger.
     
  18. Shankly

    Shankly Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    8
    Antar det også betyr at jeg ikke kan bestille en FP-tur i juni nå og så si opp kortet i morra?
     
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,790
    Likes mottatt:
    57,165
    Bonuspoeng:
    293
    Jo, det kan du.

    Men hvis du gjør endringer senere, så blir poengprisen rekalkulert.
     
    Shankly liker dette
  20. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,725
    Likes mottatt:
    7,648
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig sant! Og i tillegg til FP, er det jo ekstra med ekstra statuspoeng på kortet til utløpet av april.

    Ruller inn nærmere 10000 poeng hos meg på de 2 månedene med litt firma-utlegg også på kortet. Bikker meg komfortabelt over gull-grensen allerede midt i perioden. Og så får jeg se om jeg beholder EBD. Er ikke så viktig.

    Og før noen andre spør (@holmen er veteran her og vet det allerede :) ) : det er ikke mulig å reise for disse poengene, men SAS MC gir jo det doble av statuspoengene som ekstrapoeng man kan reise for også.

    Jeg skjønner ikke helt at noen vil droppe dette kortet pga prisoppgangen. Det gir mye fordeler og har lav medlemsavgift i forhold til feks Amex.
     
    Points4Fun liker dette

Del denne siden