Nye regler for Award booking med CT??

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av mrhermano, 30. mars 2018.

1. mrhermano

mrhermano Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    28
    Ser ut til at det har kommet nye regler for CT booking hos svenskene: http://www.businessclass.se/forum/threads/posta-din-lyckade-bokning-av-bonusresor-här-2018.92283/page-17

Se hva "Jerixon" skriver. Se også denne posten på de to-tre siste sidene: http://www.businessclass.se/forum/threads/sas-eurobonus-amex-2-4-1-2-för-1-voucher-tråd-2018.92284/page-18

Lurer på om dette også gjelder oss i Norge? Slik jeg forstår de nye reglene er det slik at man kun kan ha 1 ekstra flight før og etter long haul. Eller kun et stop i Asia dersom man flyr fra for eksempel Europa. Det vil si at F bookinger til Asia er blir litt kjedeligere dersom det er tilfelle.

Er det noen som vet om SAS kan utstede CT billetter? Jeg vet man kan booke hos dem, men er det alltid Tallinn som utsteder? Virker som det er andre regler de forholder seg til der.

Last edited: 30. mars 2018
  2. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,031
    Bonuspoeng:
    113
    Altså, jeg kan forstå de vil til livs kreative routinger intra-asia, men hvis de skal kutte til ett segment før og etter long haul vil dette komplisere ting betydelig da det ikke alltid er ledig direkte og man gjerne må ha både en og to segmenter for å komme seg til long haul.. hvis dette stemmer er det jo faktisk krise!! o_O:(:eek:

DanH liker dette
  3. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Har vært en del alt for kreative routinger en periode.
    Nå skal det da barberes helt ned?
    Blir feil det også. Eksempelvis de som flyr til Asia via USA eller Seychellene via Singapore forstår jeg at blir drøyt, men et stopp maks i Asia blir også feil..

4. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke minst for de som reiser fra utenfor hubs. Kan i verste fall risikere at long-haul må starte fra CPH eller OSL.

Vil tro de blir litt fleksible på noen ting. Samtidig er øst-europeiske damer generelt sett ekstremt firkantede, så Tallin vil nok følge regler knallhardt.

5. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    Kan aldri tro dette vill bli realitet. Gjør jo feks slik at jeg som bor i krs kun kan fly fra Oslo eller cph videre ut i Europa og etter 1 eller 2 år er alle ruter og destinasjoner brukt opp.
    Tror det er en agent som har sagt feil(som ofte skjer). poenget er vel "most reasonable" rute noe som er forståelig etter alle crazy ruter.

6. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,037
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kan bekrefte dette, dessverre. Vi booket en rute: Osl-fra-Icn-Sin-Syd for en stund siden. I går skulle jeg forandre denne fra Asiana first fra Frankfurt til Seoul til Lufthansa, men dette gikk ikke pga nye regler at man kun har et stopp i Asia. Spilte ingen rolle om jeg hadde to stopp på den eksisterende bookingen min. Jeg ringte 4 ganger og snakket med forskjellige agenter, alle sa det samme.

Dette gjør det helt klart vanskeligere å få til en langreise med CT. Det betyr vek i utgangspunkt at skal man for eks til Australia MÅ man fly fra Europa til enten Bangkok eller Singapore da det er kun fra disse byene det flys direkte til Australia. Evt Peking...

Uansett, vi sitter nå på Osl lounge utland og koser oss med et glass cava hver, og venter på flighten til Frankfurt. Gleder meg som en liten unge til å fly første klasse fra Frankfurt da jeg aldri har flydd høyere enn økonomi tidligere. Har klart å holde dette skjult for min kjære, så jeg er veldig spent på hennes reaksjon:)

7. Anton80

Anton80 Senior Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Steike.... Fra Økonomi til Første klasse :D
    Den er rå. Håper du kan komme med en liten tilbakemelding på hvordan hun tok det og hvordan turen var :)

God tur :):)

petterel and Magnus77 like this.
  8. henrikvd

henrikvd Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    629
    Bonuspoeng:
    93
    Dette kan kanskje sees i sammenheng med at agenten jeg pratet med tidligere denne uka sa at det kun fantes 3 forskjellige soner... hun så at det var en ganske nylig endring.

9. watchaddicted

Likes mottatt:
    4,031
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er latterlig!! :mad::confused:o_O Som @kosvines nevner blir jo dette en tilnærmet umulighet for alle som ikke bor i nærheten av OSL..

10. watchaddicted

Likes mottatt:
    4,031
    Bonuspoeng:
    113
    Sa hun noe om tilknytning før og etter long haul?

11. Oddvar

Oddvar Medlem

Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Hvem er det som bestemmer strategi og styrer gjengen nedi Tallin? Skulle tro de har gått i skole hos SAS...

I korte trekk:
    Kontinuerlig oppdatering av et hemmelig regelverk.
    100% varierende håndhevelse av dette.
    Kommer det info om endringer i praktiseringen så er den mangelfull og altfor sent tilgjengelig.
    Alltid en heldiggris nå og da som får en jorden rundt bilett selv om dette aldri har vert innafor mtp. regelverket. Dette for å Spice det hele opp litt:cool:

Det er vel dette som holder liv i bonusfeberen. Det er litt som om å vinne i Lotto;)

12. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Da jeg ringte på mandag for å forsøke å endre OSL-CPH-SIN-PEK-HND til noe direkte til Japan fra Singapore, var hun veldig ivrig med å påpeke at nåværende rute var ulovlig, men at en slik endring burde være mulig å få til. Dette forklarer kanskje hvorfor.

Det var ikke tilgjengelighet fra SIN til Japan da, så fikk ikke gjort noe :(

13. Robamu

Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig spent på om min endring som ligger inne hos sas, men nye skatter er ikke beregnet og billettene er ikke utskrevet. Cph-sin-icn-tyo. Opprinnelig cph-sin-tyo. Men Sas godtok denne endringen per mail.

14. mrhermano

mrhermano Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    28
    Hvor lenge har du ventet? Ringte sas i dag for å booke CT, men venter også på skatter og avgifter. Veldig ugjennomsiktig system hos sas. Spurte hvor lenge man måtte vente, men det visste han ikke. Kanskje i dag, kanskje i morgen, kanskje på tirsdag.

15. mrhermano

mrhermano Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    28
    Elendig at de bruker Estland til å booke CT. Det er jo vant til Soviet så hvis det er noe som er feil med reglene må du bare godta det. Nytter ikke å klage. Til dels bedre i Skandinavia, men redd for at det blir værre og værre når det gjelder flybilletter.

Det står følgene i pkt 22 hos AMEX:

Vilkårene for Companion Ticket vil kunne endres når som helst, med 3 måneders varsel til Kortholder. Eventuelle endringer vil ikke ha innvirkning på gyldigheten av Companion Ticket som allerede er utstedt.

16. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,954
    Bonuspoeng:
    293
    Har noen, noen gang, blitt varslet om endringer...? Tviler på det!

mrhermano liker dette
  17. mrhermano

mrhermano Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    28
    Haha tviler på det :) Man kan jo skrive til sas og klage, men det tar jo fort en måned før man får svar fra en som ikke har ansvar for noen ting og bare beklager det ene og det andre men gidder ikke å gjøre noe med det.

18. watchaddicted

Likes mottatt:
    4,031
    Bonuspoeng:
    113
    Kan man ringe SAS for å booke CT!?

19. mrhermano

mrhermano Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    28
    Ja, men de kan ikke beregne skatter og avgifter. De sender det videre til noen andre. Så billetten er booket, men hvis det tar for lang tid før de får beregnet skatter og avgifter kan billettene bli tatt av andre. Det jeg har lest er at ulike flyselskap har ulike tidslimit på hvor lenge man kan holde billetter. Skal man være sikker på å få billettene er det mye bedre å ringe til Tallinn.

watchaddicted liker dette
  20. NoLimit

NoLimit Evig ung

Likes mottatt:
    377
    Bonuspoeng:
    63
    Hva menes egentlig med kun et stopp i Asia? Hvis man flyr F fra Europa til BKK, kan man ikke ha et stopp i Asia før BKK? Da blir det jo kun TG F til BKK som er mulig med de nye reglene...

Del denne siden