Nye SAS Go Light?

Tråd i 'Nyheter' startet av Gribb, 12. nov 2021.

  1. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Må bare dele info med dere, eventuelt om noen har kanskje ikke fått seg med. Jeg deltok en undersøkelse på dumme bestilling av flybilletter hos SAS. Da plutselig dukket det opp at Go Light inkluderer kun en håndbagasjen under setet!

    Altså, det har ikke skjedd (ennå?). Mitt inntrykk er at de planlegger å forbedre Light billetter med inkludert redusert håndbagasje. Så med annet ord hvis man må ha håndbagasjen oppe på hattehylla i fremtiden, så må man bestille Go Smart som også inkluderer innsjekket bagasje. Her er bilder som gir en pekepinn på hva SAS skal drive med i nærmere fremtid, det er to forskjellige versjoner av hvordan man velger billetter under bestilling:

    9D64C283-DF77-4A38-BD08-4E6B08D5CE58.jpeg
    325F2DA7-77F1-4EBB-90D2-FC8E47FA2322.jpeg

    Jeg selv foretrakk den siste bilde foran den første bilde, men likevel frykter for at Go Light blir samme pris.
     
    Kristian and themichael like this.
  2. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Om mulig, ønsker jeg "Plus Light". :p Plus Light er perfekt for folk som drar på MR til f.eks. GDN og BRU. Forutsetning er at man fremdeles får like mange poeng som Plus Smart.
     
    Kalsnes, stekus, jgroneng and 2 others like this.
  3. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    uff.. håper de ikke begynner med sånn Ryanair/wizzar idioti.
     
  4. cooolcatz

    cooolcatz Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    788
    Bonuspoeng:
    93
    Det er nok svært sannsynlig at de begynner med en slik prisdifferensiering for å kunne konkurrere prismessig med lavpris selskapene. Også med tanke på den nye strukturen de legger opp til med forskjellige selskaper.
     
  5. shadow

    shadow Medlem

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    240
    Bonuspoeng:
    33
    Ser ikke helt problemet så lenge de greier å ha konkuransedyktige priser på low-end produktene. Et problem har jo ofte vært at SAS kjører LCC service til FSC priser, og da blir det veldig lett å velge konkurrentene istedet.

    Personlig hadde jeg gjerne sett at de gjorde det mer gunstig med check-in bagasje enn håndbagasje så man slapp å få alt reisegodset inn i kabinen. Det er allerede store problemer med fulle hattehyller på mange flights i tillegg til at det forsinker boarding og deboarding betydelig.

    Spesiellt på Plus, siden de fremste hyllene er reservert til utstyr, har det ofte skjedd at håndbagasjen har havnet bakerst flyet og man må vente til hele flyet er tømt før man får kommet seg bak å hente den.

    Spørsmålet er vel heller om de greier å håndheve det uten å forsinke boarding prossessen betydelig. Vi ser jo hvor godt Priority boarding og håndhevelse av håndbagasje fungerer i dag.
     
  6. olestolen

    olestolen Medlem

    Innlegg:
    171
    Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Burde heller ha vore strengare med kun 1 håndbagasje pr person.
     
    October, FlyerOslo and holmen like this.
  7. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Fløy BGO->OSL på torsdag (der jeg hadde bestilt tur/retur BGO bare to dager i forveien) og valgte Go Light fordi alt annet var så usannsynlig dyrt. Jeg er klar over at SAS nå har "forbedret" Diamant-tilbudet til å ikke gi gratis drikke og var selvsagt forberedt på å betale for flasken med vannet.

    Crew: Ser på meg i 10A og spør høyt: "Vil du ha noe å drikke? KAFFE eller TE kanskje?"
    Jeg: "Takk, men jeg tror jeg heller tar en flaske vann - takk."
    Crew: "Altså, du VET du MÅ BETALE FOR DEN ALTSÅ?!?!"
    Hun i 10C: Ser på meg og på crew og ser litt spørrende/sjokkert ut.
    Jeg: "Ja, det er jeg klar over." (Og holder allerede Curve-kortet klart.)
    Crew: "FINT!"
    Jeg: "Takk."

    Bare en litt sær og awkward hendelse synes jeg og ikke spesielt hyggelig...
     
    Last edited: 13. nov 2021
  8. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Er gratis drikke i Go for EBD bort-forbedret? Det har jeg ikke fått med meg og fordelen står fremdeles på sas.no:

    https://www.sas.no/eurobonus/medlemsnivaer/diamant/
     
  9. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Forbedret bort? Som EBD skulle du sluppet å betale for flasken.

    https://www.sas.no/eurobonus/medlemsnivaer/diamant/
     
  10. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, jeg mener jeg leste det en eller annen plass og var som sagt allerede "forberedt" til å betale. Tror dette gjaldt Go Light, ikke vanlig Go. Booking klasse Q.

    Ble fryktelig usikker her nå. Da skal jeg definitivt lage en scene og klage til SAS. o_O
     
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Den eneste statusfordelen man mister i Go Light er ekstra kolli innsjekket bagasje.
     
  12. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Det var da som svarte! :eek: Hvorfor i huleste skulle jeg da holde kortet klart til betaling OG han crew ansatte være SÅ sikker i sin sak? :mad: Jeg har alltid benyttet meg av gratis drikke hvis jeg flyr noe annet enn Plus, senest for en måneds tid siden til Berlin med en kompis. Skikkelig rart...

    Kanskje jeg skulle ha gjort et nummer ut av at jeg var Diamant og fått han til å bekrefte at jeg fortsatt måtte betale? Hmm...
     
  13. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Fløy OSL-SVG i GO på fredag, fikk gratis vann.
     
  14. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Gjør det dersom det skjer igjen. Be også om navnet, og si at du kommer til å kontakte kundeservice når du lander.

    Du kan jo også ta screenshot av denne.
     
    spacecosmos liker dette
  15. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    De som eventuelt mottar klagen er vel uansett ikke klar over hva som er rett og galt :rolleyes:
     
    shadow liker dette
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,581
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk gratis cola bak gardina da vi reiste osl-trd-osl i oktober. Trengte ikke vise kortet en gang.
     
  17. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har aldri betalt før jeg heller, sist som nevnt da vi reiste til Berlin for en måneds tid siden. De har også allerede peilet ut hvor vi EBD folka sitter, så de kan være forberedt og tilby det uten å spørre selv.

    Men denne gangen var han så sikker i sin sak og av en eller annen grunn, var jeg også på forhånd klar til å betale. Skjønner ikke helt hvorfor jeg og han (altså begge to) var innstilt på dette. (Selv om han hadde en ufin væremåte og var en bedreviter.) o_O

    Her er "kvitteringen":
    SmartSelect_20211114-084509_Curve.jpg
     
    NoLimit liker dette
  18. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,112
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Fordelen med gratis drikke for Diamant i Go er ikke forbedret bort. Gjelder for deg og reisefølget ditt. Men er ikke statusen din registrert i bookingen vil ikke crew se det og du må vise kortet ditt.
     
  19. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg mente det stod Go Light på bookingen min? Anyways, jeg er EBD (de siste tre årene faktisk) og som nevnt, det virket som han var klar over det. Men ville bare poengtere at jeg "nå måtte pent nødt til å betale for drikken (selv om jeg før ikke gjorde det - holdning)".

    Samme det - sikkert bare en glipp fra begge oss. Jeg burde kanskje ha helgardert meg og vist kortet uansett. Og ikke bare anta at han visste at jeg var EBD.
     
    Last edited: 14. nov 2021
  20. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,176
    Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Grunnen at han sa at du må betale for det er sannsynligvis at et glass vann er gratis mens en flaske vann koster penger. Jeg har ofte hørt at folk fikk et hint om det fra kabinbesetning. Han visste sikkert ikke at du er EBD.
     

Del denne siden