Over skyene med fantastisk utsikt over horisonten ventet litt bobler.
View attachment 69860
Det tok ikke lang tid før jeg fant meg godt til rette i min lille hule på sete 7A. Kabinen er 1/3 full og godt med ledige plasser. De aller fleste tronsetene er dog opptatt.
View attachment 69862
Relativt god plass og langt til man treffer veggen med bena. Jeg er ca 182 og har overhodet ingen problemer. Det spisser seg litt helt innerst, men ikke plagsomt føler jeg.
View attachment 69861
En smilende og hjelpsom CC spør hva jeg vil starte med å drikke. Jeg spør hva hun anbefaler og dette var hennes favoritt. Vinen var fra nord i Portugal.
View attachment 69863
Menyen er som følger:
View attachment 69864
View attachment 69865
Fint vinkart også.
View attachment 69866
View attachment 69867
View attachment 69868
Maten var faktisk meget god. Suppe, tunfisk og brød til forrett, biff med stekte poteter til hovedrett, samt ost og ferske frukter til dessert. Min bedre halvdel og jeg har prøvd å ha en kjøttfri måned, men på internasjonalt farvann og luftrom så er det vel innafor med kjøtt? (Eller? Kjør debatt...)
View attachment 69869
View attachment 69870
View attachment 69871
Tok litt tid å få konsumert all maten, med refill av drikke nå og da. God og mett ligger jeg i en besøk-hos-tannlege-stilling (there's a button for that) og nyter en film.
Amenity kiten består av ymse små overraskelser. Eller kanskje ikke så overraskende og spennende, men moro med en duftpose. Den har jeg ikke opplevd tidligere. Denne er til for at man skal ta med seg duften av Portugal hvorhen man drar. (Det står så i den lille lappen man finner på innsiden altså. True story.)
View attachment 69872
CC lurte på om jeg ville bli vekket til den lille snacksen som serveres 90 minutter før landing. Takket ja til dette og la meg flatpakket. Natta...
On the spot, 90 minutter før landing vekket de meg og lurte på om jeg ville ha litt mat. Jeg takket faktisk nei da jeg fortsatt følte meg god og mett etter forrige servering.
Alt i alt en god og fin reise med TAP og dette A330 neo flyet.
Passkontrollen tok knappe 15 minutter og føltes relativt effektivt. Det lønner seg definitivt å være tidlig ute av flyet og komme seg raskt til automatene for registrering av pass. Tok gul taxi til hotellet (Holiday Inn Manhattan-Financial District) der prisen er $65 (flat rate uten tips). Både Uber og Lyft var betraktelig dyrere fra JFK.
Pro tip 1:
Ikke velg den første raden (1A-F), det er store skap på hver side og man kan fort føle at plassen virker mindre. Dessuten er man ganske nærme CC og "kjøkkenet". Man går forresten inn i flyet før vingen og så til venstre til businesskabinen (økonomi til høyre). Et sete midt i kabinen er derfor lurt. Dermed kommer man raskt ut ved landing også. Kjekt når man vil unngå minst mulig folk i passkontrollen inn til USA.
Pro tip 2:
Begge armlenene kan felles ned for enda bedre sideplass. Praktisk når man skal ligge helt flatt f.eks. Er ikke helt naturlig å finne ut av dette, så sant man ikke er litt klåfingret av natur.
View attachment 69873
Next stop: Manhattan - stay tuned...
Vis alt...