Nytt kort ca 6 mill i omsetning

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av fremover, 08. mars 2021.

  1. fremover

    fremover Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei
    Må ha et nytt kreditkort, da Sas eurobonus master er fullt. Omstening ca 6 mill i året. Hva er beste kortet da for mest opptjening av bonus poeng. Tenkte på Amex SAS Elite.
    Noen tips?
     
  2. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Hei og velkommen til forumet!

    Det kommer ann på handlemønsteret, hvilket bonusprogram du vil samle poeng i og hvilke kort som aksepteres.

    Amex Elite er bra, og gir også bra med poeng på kjøp hos SAS. DNB MC med Eurobonus gir jo også statuspoeng basert på omsetning.

    Med så stor omsetning kan du jo også samle på flere program, inkludert hotell. Samler noe på Nordic Choice selv
     
    fremover liker dette
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
    I tillegg er det interessant å vite om du handler mye i valuta og eventuelt hvilke(n). Det er en stor verden utenfor Norge også.
     
    SayWhat liker dette
  4. fremover

    fremover Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei, 99% av dette blir kjøp på nettet i norske kr. Blir jo lite flyvning nå i disse dager, så et kort som også gir statuspoeng er jo bra. CT virker fint, men samtidig litt mye styr for å finne en tur
     
  5. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,112
    Likes mottatt:
    114,462
    Bonuspoeng:
    350
    Jeg tenker at dette kan fordeles på flere kort for å maksimere statuspoengene også.
    Med et sånt forbruk vil jeg anta du kan kvalifisere til DNB Saga eller PB. Her får du 20.000 statuspoeng når du har passert 200k på Mastercard. I tillegg får du jo ekstrapoengene ved kjøp.

    Amex Elite gir deg 20k statuspoeng ved tegning av kortet pluss ekstrapoeng ved bruk.

    SAS Mastercard Premium gir deg 1000 statuspoeng pr mnd du bruker kortet. Her får du jo også ekstrapoeng ved bruk.

    Så ved å makse disse kortene hver mnd burde du være dekka uten å måtte mase og styre masse med økt kredittgrense osv
     
    SayWhat and Upsaker like this.
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Tja, hva med:
    • 200k på DNB Saga/PB -> 20k statuspoeng og 30k EB
    • SAS MC Premium (1 trans per mnd) -> 12k statuspoeng
    • 2M på Amex Elite -> 20k statuspoeng 2xCT og 400k EB
    • 3,8M på NCC MC -> 380k NCC-poeng
    Da har du nok CT-er og poeng til et par reiser med *A, gullstatus hos SAS, Platinum hos NCC og liftetime Platinum hos NCC på under tre år.
     
    Upsaker, Maggie and Insomnia4u like this.
  7. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    334
    Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    3,8M på ncc? Hva med å heller gunne på med det kortet når de har doble poeng og ellers holde seg til Amex Elite?
     
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
    Og så er det et vesentlig poeng om de godtar Amex de stedene du handler.
     
    Smurfboy liker dette
  9. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,368
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    113
    Med innføring av gjeldsregister er det ikke 'bare bare' å handle nytt kredittkort om eksisterende kort blir makset ut. Om du omsetter for 6 millioner i året og beløpet varierer fra måned til måned bør du ha minst 1 million i kreditt.
    Da skal lønn og annen gjeldsbyrde stå i stil.
    Det er mulig du må se deg om etter firmakort.
    Så skal jeg ikke påstå å vite noe om din situasjon.
    Men det du skisserer er nok uoppnåelig for de fleste :)
     
    Maggie liker dette
  10. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Kommer vel litt an på reisemønster, liftetime Platinum hos NCC har jo ein viss verdi også.

    Vist @fremover reiser lite i Norge så har jo NCC begrenset nyttighet. Det er ein ting å tjene opp ein 1 mill poeng, du skal bruke dei opp før dei blir devaulert også.
     
    Maggie liker dette
  11. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor mye flyr du under normale omstendigheter? For det kan påvirke min anbefaling av kort :)

    Hvis poeng er viktig for deg, så er min magefølelsen DNB Saga + Amex Elite for 40.000 poeng og to CT billetter, men hvis du flyr inn til gull uansett så ville jeg ha gått for Amex Platinum, og Amex premium for en CT og gått for Flying Blue premium MasterCard for overskudds-poengene.

    Å kikke på cash back på kredittkortet er også noe å vurdere for 2% cash back er mye bedre enn 20 EBB for min del, men sin situasjon er nok annerledes så det blir en sak å undersøke det :)
     
    Last edited: 09. mars 2021
    SayWhat liker dette
  12. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Det eg beit meg merke i var kjøp på nettet i norske kr.

    Veit at det i USA er mange med bonusfeber som driver med kjøp og salg på Amazon, er dette ein Norsk utgave med Finn etc?

    Eller er det innkjøp til eit faktisk firma vi snakker om her? Sjølv om han/hun eiger det firmaet så er han/hun komt opp i slike beløp at det kanskje ikkje blir riktig å bruke eit privat/personlig kort lengre.

    Vist det er snakk om eit firma, og faste leverandører. Så burde @fremover vel også vurder å forhandle fakturaavtaler/kreditt direkt med leverandørene istaden for å bruke kreditkort? Bonuspoeng er jo kjekt, men ein lavere innkjøpspris betyr jo meir penger i kassen på slutten av måneden.

    Ingen kreditkort gebyr og store volum burde vel muliggjøre ein vist rabatt på innkjøp?
     
    Last edited: 09. mars 2021
  13. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,260
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Godt poeng!
    Endret nylig til rammelån og det er den totale kreditt rammen bankene ser på.
    Hadde 1,5mil i kreditt ramme til diverse kredittkort og når jeg ble gjort oppmerksom på dette halverte jeg rammen til kredittkort og fikk samme beløp forhøyet på rammelånet.
     
    freddyen and SayWhat like this.
  14. Terminal

    Terminal Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3

    Hva med noe kort der kan få poeng å reise med utover EB?
     
  15. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,165
    Likes mottatt:
    7,928
    Bonuspoeng:
    183
    Da er vel FlyingBlue MC eneste alternativ i Norge? (Jeg anser ikke cashpoints med Norwegian som noe reelt akternativ nå)
     
  16. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    554
    Likes mottatt:
    462
    Bonuspoeng:
    63
    Har ikke American Express i Norge egne Rewards poeng som du kan konvertere til andre programmer ved behov og interesse ?

    Fin omsetning men håper du har et relativ forenklet system for utleggsrefusjon :D
     
  17. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Her er vekslingskurser som gjelder for platinum, obs. dobbel inntjening på poeng frem til starten av juni. I tillegg kan du selvfølgelig betale regningen med poeng, men dette er etter min mening et elendig alternativ.

    Skjermbilde 2021-03-22 kl. 10.30.11.png
     
    SayWhat and Spielhaug like this.

Del denne siden