Nytt nordisk flykonsern

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av LaDuden, 18. mars 2020.

  1. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    446
    Likes mottatt:
    1,425
    Bonuspoeng:
    93


    https://www.dn.no/innlegg/koronaviruset/luftfart/sas/innlegg-gi-dem-ikke-penger-lag-et-nytt-nordisk-flykonsern/2-1-775586


    Roald tar til ordet for et nytt, nordisk flykonsern.
    Hva tror folket om denne "innovasjonen"?
     
  2. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror dette vil drepe alt av konkurranse og vi kan se langt etter lave priser hvis man ville gjort noe sånt. Bra for flyselskapene, javisst! Bra for forbrukere? Neppe.
     
    rota, markus, LaDuden and 2 others like this.
  3. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Vel,
    jeg er enig i det at en konsolidering i markedet ville være fornuftig ut ifra en bedriftsøkonomisk perspektiv.
    Jeg tenker også at politikere kan med gode argumenter vurdere noe lignende for å ivareta arbeidsplasser.

    Effekter av konsolidering er samtidig uten tvil dårlig nyhet for kundene, så her er det spørs om hvilken delen av samfunnet er viktigere her og nå.
     
    markus liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,683
    Likes mottatt:
    32,552
    Bonuspoeng:
    293
    Definitivt et stort tap for oss som forbrukere om dette skulle inntreffe.
     
    markus, Ddan and drsyk like this.
  5. mrhaakon

    mrhaakon Aktivt Medlem

    Innlegg:
    483
    Likes mottatt:
    1,390
    Bonuspoeng:
    93
    Nå kan Norwegians aksjonærer angre seg for at de ikke tok et annet valg for et års tid siden... :D:p "grådigheten lenge leve"
     
    drsyk liker dette
  6. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    markus liker dette
  7. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er jo en kul tanke, men langt fra sannsynlig at gjennomføres. Flyselskaper med og uten statlige eiere, forskjellige allianser, forskjellige hub, forskjellige driftsmodeller. Og alt skal samles mer eller mindre samtidig kontra gradvis som IAG er bygget opp.

    Eivind tenker mange kule tanker, inkludert denne, men ser ikke for meg at dette skjer i nær fremtid.
     
  8. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes det er en spenstig ide industrielt, men krevende. Interessant fordi vi i dag ikke vet hva vi sitter igjen med etter krise som har mange uker til foran seg før det kommer lettelser og det blir noen økning i flytrafikk igjen. Kanskje i mai? Hvem går konkurs før vi er ute av krisa? Vil være overrasket om ikke 1-2 av disse som er borte. Selv om disse gikk sammen vil konkurransen gjenoppstå med andre aktører, det vil kun være et tidsspørsmål. Men en slik løsning vil være krevende fordi en må bruke krisens momentum om en skulle få dette til tror jeg. Og myndighetene, som er en nøkkel her, har trolig nok med krisehåndtering. Samtidig måtte en få bort mye av DY-operasjonen for å finne en løsning, enten det er via konkurs eller på annen måte. Men tviler på at det er noe alternativ til konkurs for å få til en restrukturering/fugl fønix...
     

Del denne siden