Nytt pass og ID-kort

Tråd i 'Nyheter' startet av ValdresBjarne, 14. febr 2019.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,135
    Bonuspoeng:
    183
    Nyttig reminder! Jfg booket time I april selv, for pass som går ut i juni.

Det er noen uker siden jeg bestilte nå, og selv så kort tid tilbake var tilgjengeligheten langt bedre. Oslo.

Sonictravel liker dette
  2. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Er det noen som har noen ferske erfaringer med hvor lang tid det tar før man får passet tilsendt? Ser det nevnes ti arbeidsdager noen steder.

3. Trykkern

Trykkern Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    43
    Bestilte pass mandag sist uke, levert i postkassen i går tirsdag. (ingen postlevering mandag)

Travellingalf liker dette
  4. Grooo

Grooo Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    899
    Bonuspoeng:
    93
    Bestilte tirsdag og hadde dem her fredag, men det er vel allerede tre uker siden nå.

5. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    For to veker sidan tok det nøyaktig sju dagar frå politiet knipsa biletet til eg stod med eit ferskt pass i neven. Med tanke på postgang til Aust-Finnmark som ein del av biletet er eg smått imponert!

6. Travellingalf

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Det høres lovende ut. Da satser jeg på at mine to små rekker å få nye pass i postkassa før neste utenlandstur. Takk for alle tilbakemeldinger.

Grooo and Kristian like this.
  7. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    29,491
    Bonuspoeng:
    183
    Shyneno and OttoL like this.
  8. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,635
    Bonuspoeng:
    183
    Eg ordna pass til avkommet fredag 18.03. Eg fann dei i postkassen i dag. Det betyr at dei nok vart levert tysdag.

Travellingalf and AirMags like this.
  9. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Hah ja den saken så jeg faktisk i DET jeg gikk ut av Sandvika politistasjon etter å ha knipset nye bilder mandag denne uken. Ble spurt om jeg skulle ut og reise de neste 2 ukene, men de 4 ukene som er mellom førstkommende lørdag og neste utenlandstur kommer til å bli ekstremt nervepirrende.

Sonictravel liker dette
  10. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    29,491
    Bonuspoeng:
    183
    Tipper det ordner seg om ikke det er helt bråstopp, fikk nye pass til ungene på 5 virkedager for ca 14 dager siden, det var etter besøk hos onkel i Drammen

Trykkern, Shyneno and OttoL like this.
  11. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Hot tip: Si at du skal ut og reise innen de neste 2 ukene. Da blir du prioritert i køen (ifølge det som ble opplyst på passkontoret på Grønland til en kollega i går).

Shyneno, Insomnia4u and holmen like this.
  12. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,911
    Bonuspoeng:
    183
    Kaster ut det samme spørsmplet nå. Med de oppdatert forsinkelsene er det noen som har ferske erfaringer?

13. Travellingalf

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke helt rykende fersk erfaring herfra, men vi hadde time til barna 24. mars og da tok det ganske nøyaktig 14 dager før de lå i postkassa. Men tror situasjonen har forverret seg siden og leste så sent som tidligere i dag at de forventer enda større forsinkelser fremover.

14. Trailingtwomike

Trailingtwomike Hooked

Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Tok nøyaktig én uke fra søknad sendt med haster/prioritert tag slik @OttoL beskriver, uoppfordret fra damen i skranken etter fremvisning av billetter medio juni, til passet var i postkassen i går.
    Antatt leveringstid uten tag var visstnok 5-6 uker..

milehigh liker dette
  15. KVTL

KVTL Senior Medlem

Likes mottatt:
    639
    Bonuspoeng:
    93
    Bestilte pass og id kort til familien 27. april uten noe "hastetag". Id kort kom faktisk en uke etter bestilling og ville nok godt raskere hvis Posten hadde levert hver dag. Pass har vi enda ikke mottatt bekreftelse på er blitt produsert.

16. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,523
    Bonuspoeng:
    113
    Tidligere var det mulig å få utstedt nødpass uten ekstra kostnad om det ordinære passet ikke kunne leveres innen 10 dager. Er det noen som vet om dette fortsatt gjelder?

17. Trailingtwomike

Trailingtwomike Hooked

Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    freddyen liker dette
  18. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Det som er irriterende med mangel på pass er at vi tydligvis har lagt ansvaret hos en tredjepart, Thales(?), som kan holde oss som gissel. Vi burde ha et stort lager av papir. Hvem lager disse papirene? Hvordan er egentlig sikkerheten hvis de ikke engang produseres i Norge?

Insomnia4u and freddyen like this.
  19. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,523
    Bonuspoeng:
    113

Hvordan skal publikum forholde seg til dette egentlig? o_O
    Mitt passkontor har åpent for drop-in-bestilling av nødpass og forutsetningene for å få det utstedt er helt tydelige.

upload_2022-5-15_13-48-29.png

Og så, i en tilfeldig artikkel på Dinside, så viser det seg at en vanlig feriereise ikke er tilstrekkelig?
    Her snakker vi om en passtime som ble bestilt for flere måneder siden og en reise som skal skje 3 uker etter det igjen.

Jeg forstår at politiet er opptatt av å senke forventningene for tiden, men de reisende kommer i en håpløs situasjon.

Nesten fristende å bare reise.
    Har vært i Spania og Hellas så langt i år og jeg viste ingen legitimasjon før jeg skulle sjekke inn på hotellet :rolleyes:
    Dette gjelder altså ikke meg, men resten av reisefølget.

20. oggaman

oggaman Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    222
    Bonuspoeng:
    43
    Noen andre som har bestilt pass i det siste? Jeg hadde time tidlig i mai (3 mai), men har ikke hørt noe etter det. Skal reise i slutten av juni og begynner å bli litt nervøs.

Del denne siden