Nyttig reminder! Jfg booket time I april selv, for pass som går ut i juni. Det er noen uker siden jeg bestilte nå, og selv så kort tid tilbake var tilgjengeligheten langt bedre. Oslo.
Er det noen som har noen ferske erfaringer med hvor lang tid det tar før man får passet tilsendt? Ser det nevnes ti arbeidsdager noen steder.
For to veker sidan tok det nøyaktig sju dagar frå politiet knipsa biletet til eg stod med eit ferskt pass i neven. Med tanke på postgang til Aust-Finnmark som ein del av biletet er eg smått imponert!
Det høres lovende ut. Da satser jeg på at mine to små rekker å få nye pass i postkassa før neste utenlandstur. Takk for alle tilbakemeldinger.
Som om tilgjengelighet på passtimer ikke var nok til å drepe reiselysten/reiseevnen er det nå tydeligvis også problemer med å få produsert passene når en først har vært inne på politistasjonen: Produsenten av norske pass mangler papir, lim og en komponent til chippen, og forsikringsselskaper lover ikke at du får pengene tilbake ved passmangel. Politidirektoratet (POD) jobber med løsninger.
Eg ordna pass til avkommet fredag 18.03. Eg fann dei i postkassen i dag. Det betyr at dei nok vart levert tysdag.
Hah ja den saken så jeg faktisk i DET jeg gikk ut av Sandvika politistasjon etter å ha knipset nye bilder mandag denne uken. Ble spurt om jeg skulle ut og reise de neste 2 ukene, men de 4 ukene som er mellom førstkommende lørdag og neste utenlandstur kommer til å bli ekstremt nervepirrende.
Tipper det ordner seg om ikke det er helt bråstopp, fikk nye pass til ungene på 5 virkedager for ca 14 dager siden, det var etter besøk hos onkel i Drammen
Hot tip: Si at du skal ut og reise innen de neste 2 ukene. Da blir du prioritert i køen (ifølge det som ble opplyst på passkontoret på Grønland til en kollega i går).
Kaster ut det samme spørsmplet nå. Med de oppdatert forsinkelsene er det noen som har ferske erfaringer?
Ikke helt rykende fersk erfaring herfra, men vi hadde time til barna 24. mars og da tok det ganske nøyaktig 14 dager før de lå i postkassa. Men tror situasjonen har forverret seg siden og leste så sent som tidligere i dag at de forventer enda større forsinkelser fremover.
Tok nøyaktig én uke fra søknad sendt med haster/prioritert tag slik @OttoL beskriver, uoppfordret fra damen i skranken etter fremvisning av billetter medio juni, til passet var i postkassen i går. Antatt leveringstid uten tag var visstnok 5-6 uker..
Bestilte pass og id kort til familien 27. april uten noe "hastetag". Id kort kom faktisk en uke etter bestilling og ville nok godt raskere hvis Posten hadde levert hver dag. Pass har vi enda ikke mottatt bekreftelse på er blitt produsert.
Tidligere var det mulig å få utstedt nødpass uten ekstra kostnad om det ordinære passet ikke kunne leveres innen 10 dager. Er det noen som vet om dette fortsatt gjelder?
Ikke sikkert man skal satse på en slik løsning https://dinside.dagbladet.no/reise/tetter-smutthull/76085318/amp
Det som er irriterende med mangel på pass er at vi tydligvis har lagt ansvaret hos en tredjepart, Thales(?), som kan holde oss som gissel. Vi burde ha et stort lager av papir. Hvem lager disse papirene? Hvordan er egentlig sikkerheten hvis de ikke engang produseres i Norge?
Hvordan skal publikum forholde seg til dette egentlig? Mitt passkontor har åpent for drop-in-bestilling av nødpass og forutsetningene for å få det utstedt er helt tydelige. Og så, i en tilfeldig artikkel på Dinside, så viser det seg at en vanlig feriereise ikke er tilstrekkelig? Her snakker vi om en passtime som ble bestilt for flere måneder siden og en reise som skal skje 3 uker etter det igjen. Jeg forstår at politiet er opptatt av å senke forventningene for tiden, men de reisende kommer i en håpløs situasjon. Nesten fristende å bare reise. Har vært i Spania og Hellas så langt i år og jeg viste ingen legitimasjon før jeg skulle sjekke inn på hotellet Dette gjelder altså ikke meg, men resten av reisefølget.
Noen andre som har bestilt pass i det siste? Jeg hadde time tidlig i mai (3 mai), men har ikke hørt noe etter det. Skal reise i slutten av juni og begynner å bli litt nervøs.