Siste jeg hørte var 7 uker for de som har hatt time nå, og at dette øker. Jeg hadde time 28. april og må nok vente litt til. En kompis som hadde en uke før meg har heller ikke fått.
Vi venter på pass til barna våre. Kan et alternativ være å kjøre til Frankrike? Det er vel ingen passkontroller på vei fra Norge til Frankrike? Eller må man vise pass for alle i bilen mellom Tyskland og Frankrike f.eks. Vet at man skal kunne legitimere seg og at dette kan bli et problem. Men mest sannsynlig ikke...
Vi leverte ikke inn de gamle, men de er utløpte og ble "klippet" i hjørnet. Mulig vi må hive oss i bilen, men håper enda på at vi får passene. Ca. 5 uker til vi skal reise.... Burde jo gå greit!
Hadde passtime til yngstemann på Grønland på søndag som var. De ga ganske klar beskjed om råvaremangel og at det kunne være vi ikke fikk det i tide. Skal reise om 8 uker. De påpekte også at USA ikke godtar nødpass, og det vet vi jo. Så man kan vel ikke gjøre annet enn å krysse fingrene.
Er vel ingen passkontroll for å fly ned heller? Eneste sted man viser pass for tiden er vel hotell, og de godtar også gammelt pass(i alle fall sist jeg testet)..
De som bare skal reise i schengen bør bruke passvarsel.no for å få en time i løpet av et par dager og bestille nasjonalt ID-kort.
Dette blir verre og verre! https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/28Oqax/politiet-klarer-ikke-levere-pass-foer-ferien
Magefølelsen skriker NEI, men om du akkurat har bestilt kan det jo være lurt å prøve. Men du må nok kanskje opp noen hakk fra skranken for en positiv avgjørelse.
Bør man bestille pass om man tenger den til høstferien nå, eller vil dette ikke være et problem straks fellesferien er over?
Det nye ID kortet er anerkjent innenfor Schengen, trenger ikke pass med mindre eleverte sikkerhetsrutiner skulle tilsi noe annet.
Men vi har ikke ID-kort til barna. Vi skulle bestilt det istedenfor pass… men lett å være etterpåklok. Jeg vurderer å prøve å bytte fra pass til ID-kort, men da går jeg vel bakerst i køen.
Det er årevis siden jeg måtte ha nytt pass (et par år igjen til jeg må), så dette forslaget er kanskje ikke mulig; Kan ikkw frua søke på time til id kort så står din plass i køen; first come, first served?