Om du leser svarene du får så er det tipset mange ganger om hvordan du får time omtrent på timers varsel. En annen ting er at det også har kommet begrensninger på bestilling av både pass og ID-kort, men mulig dette bare er samtidig (evt at systemet ikke flagger det).
Neste ledige time i Oslo er i midten av november. Det kan godt hende flere timer blir tilgjengelig senere, men jeg har allerede bestilt time for et barn hvis pass utløper i desember. Det burde ikke være sånn, men en må tilpasse seg til systemet. Dersom du trenger nytt pass før høstferien ville jeg forsøkt å få time så snart som mulig.
Den smarte løsningen som politiet ikke forteller om. https://dinside.dagbladet.no/reise/fa-passet-i-ekspressfart/76128885
Det er poenget med schengen. Ingen intern passkontroll. Det kan være tilfeller hvor dette ikke gjelder, men kan ikke huske å ha vist passet noe sted foruten hotell i Europa på lang tid..
Men hva hjelper det egentlig med ekspresslevering når det tar minst 7 uker å produsere passet? Eller blir man også prioritert i produksjonskøen slik Dinside antyder?
https://www.politiet.no/tjenester/pass-og-id-kort/sporsmal-og-svar/#undefined «Jeg har bestilt time til pass. Hvordan endrer jeg det til nasjonalt ID-kort? Hvis du har bestilt time, trenger du ikke endre fra pass til ID-kort før du møter opp. Når du kommer til pass- og ID-kontoret hjelper saksbehandleren deg med å søke om riktig dokument.»
Jeg tipper at politiet sitter på informasjon som tilsier at produksjonstiden snart vil gå ned. Hvorfor skulle de ellers betjene rekordmange kunder og operere med åpningstider fra 08 - 23 + helger? Det gir liten mening å skalere opp når hver kunde fører til lenger ventetid. Men det er vel ønsketenkning...
Fikk passtime på rekordtid: - Flaks Fint at det ordnet seg for denne familien, men det er noe som skurrer her. Politiet ber alle som ikke trenger pass før til høsten om å vente. Da gjenstår de som MÅ ha pass i sommer. Skal alle prioriteres i køen? Lærdommen er uansett: ta med billetter til passkontoret!
Tydeligvis er det mange som vil ha lengst mulig holdbarhet på passet, 1 år lengre gyldighet er jo verdt 57 kr.
Ja, de var heldige! Samtidig, de fleste som har passtime idag bestilte den for flere måneder siden og skal kanskje reise først juli. De føler nok ikke at de ventet til siste liten.
Men, de sjekket passene da de bestilte billettene, og da var de gyldige. Hva har skjedd i mellomtiden?
Jada, i etterpåklokskapens lys osv. Jeg er glad jeg slapp den problemstillingen. Mitt pass er heldigvis gyldig i mange år enda. Verden åpnet opp og alle skulle utenlands. På det tidspunktet, i februar, var det ingen som snakket om produksjonstrøbbel. Jeg hadde nok bare booket den reisen, så lenge passtimen var i orden.
Som regel ikke, hvis du har gjort OLCI og flyr direkte fra og til Schengen. Er min egen erfaring i nyere tid - basert på 20ish flights. Da er man helt ute på gate før de evt kunne spurt for første gang, og det har de ikke gjort jevnt over. En gang i Tyskland ble jeg spurt på retur, og da brukte jeg førerkortet - bare for å se om det gikk (hadde pass også, i lommen). Null problem.
Som @tobeornot999 sier, sjekker man inn online så er det ingen som ber om pass. Om man ber om pass i innsjekk er det vel rett og slett fordi det er enklere å finne frem billetten til en pasasjer når man ser navnet skrevet. Jeg har forsøkt å tenke bakover, men kan ikke huske en eneste gang jeg har vist passet for reise i Europa på årevis. Untaket er UK.
Vondt blir til verre. Og hele Østlandet sliter, ikke bare Oslo. https://www.aftenposten.no/norge/i/...jul-noe-av-problemet-er-det-spesielle-papiret