Nytt pass og ID-kort

Tråd i 'Nyheter' startet av ValdresBjarne, 14. febr 2019.

1. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,721
    Bonuspoeng:
    293
    Man reiser inn med nytt pass, men viser visum i gammelt pass. Dette er veldig vanlig i for eksempel USA der visum ofte har 10 års gyldighetstid.

flying_all liker dette
  2. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Oi, dette var jeg ikke klar over faktisk. Trodde et makulert pass var ubrukelig og ikke kunne vises utenfor de 4 vegger. Thanks!

3. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Oslo politidistrikt

Nå har vi mange ledige passtimer!

Dette gjelder både passkontoret på Grønland og i Sandvika.

Selv om det snart kommer nytt pass og Nasjonale ID-kort, er det ikke nødvendig for de som har et gyldig pass å søke om et nytt når disse lanseres. Dagens pass er gyldig til utløpsdato.

Dersom passet ditt er utløpt er det heller ingen grunn til å vente til nye pass kommer før du bestiller nytt, dagens pass er et godt og sikkert reisedokument.

Oppfordringen fra politiet er derfor klar: Dersom du planlegger å reise utenlands det neste året, bør du sjekke passet ditt og bestille time allerede nå!

https://www.politiet.no/tjenester/pass/

Avixlo, holmen and Kristian like this.
  4. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Mitt pass går ut i januar 2021. Håper å få reise til Maldivene i slutten av November, så jeg satser på å fornye passet mitt og få det 'nye' passet før den reisen.

5. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,721
    Bonuspoeng:
    293
    Da får du halvparten så mye pass for penga. Det nye passet kommer til å ha 5 års gyldighetstid. Muligens verdt det for å få nytt og shiny passdesign da :)

Blaa and Maggie like this.
  6. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,735
    Bonuspoeng:
    293
    Er det bare 5 år på det nye?
    Da er det jo like greit å få nytt før det nye kommer. Må fornyes i januar uansett..

Maggie liker dette
  7. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,721
    Bonuspoeng:
    293
    Ja. Og det samme med idkortet, så det kan lønne å synkronisere gyldighetstiden til de to så man slipper å besøke politiet mer enn man må

8. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,977
    Bonuspoeng:
    293
    Haha! Nytt ID-kort har være på trappene siden 2007. Ikke legg inn i planene at det blir nytt på denne siden av årtusenskiftet...

<rant>
    snakker av erfaring ...
    </rant>

FastLane and RoadKing like this.
  9. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vedder 2020 NOK på at jeg kan bestille og motta nasjonalt ID-kort før 31. desember 2020. Tar du det veddemålet jgroneng?

milehigh liker dette
  10. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,977
    Bonuspoeng:
    293
    No problem! Satser 2 skuddsikre-vester levert av hvat-ever....

11. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Veddemålet er på 2020 NOK. Ja eller nei?

12. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,977
    Bonuspoeng:
    293
    Bedriver ikke veddemål av cash, kun skuddsikre vester.

Grooo and Edvard like this.
  13. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Har noen sett designet på de nye ID-kortene?

11619239.jpg

De kunne knapt ha valgt en mer forvirrende måte å skrive datoer på. Samme måte som passet i dag hadde vært for dumt eller? Selv er jeg stor fan av YYYY-MM-DD som er en ISO-standard. Issue date ser også ut til å mangle, men det står kanskje på baksiden? Nei, ser ikke sånn ut:
    Nasjonalt+ID-kort+bakside.jpg
    Dette kommer til å bli stas når man skal fylle ut ESTA og whatnot og de spør om issue date.

Savner også smartchip som man kanskje kunne ha brukt til noe ala buypass/norsk tipping digital ID-verifisering.

Min spådom: Kortene kommer neppe i år, og når de først kommer så går det maks et halvår før de må endre på noe åpenbart som de ikke hadde tenkt på :)

(Vedder ikkke 2020 NOK på det)

Edvard and EndreD like this.
  14. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,977
    Bonuspoeng:
    293
    Man trenger vel noe mer enn et nasjonalt ID-kort for å søke om ESTA?

vegardg and RoadKing like this.
  15. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,469
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan ikke søke ESTA med nasjonalt ID-kort, du må ha pass.
    ID-kortet er bare beregnet til bruk innenfor Schengen, selv om det etterhvert sikkert også vil aksepteres av flere land utenfor.

vegardg and Pointless like this.
  16. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ikke sikkert det var ESTA, det kan også ha vært en annen evisa-greie, hvor min tyske familie måtte føre inn identitetskort i tillegg til pass hvis man hadde dette. Kan se for meg at også nordmenn blir spurt om dette etterhvert.

17. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Fakta om nye pass og ID-kort
    • Passet du har i dag er gyldig til utløpsdato. Du trenger derfor ikke å søke om nytt pass før ditt gamle utløper.
    • Det nasjonale ID-kortet er et offentlig utstedt ID-dokument. Det er frivillig å ha et nasjonalt ID-kort.
    • Du kan benytte kortet når du ønsker å legitimere deg og når det er krav om legitimasjon, for eksempel på posten og i banken.
    • Du kan benytte ID-kortet som reisedokument i EØS-området, slik du i dag benytter passet. Hvis du skal reise utenfor EØS-området, må du ta med deg pass.
    • Personer som av ulike årsaker ikke oppfyller vilkårene for et reisedokument, for eksempel folk som har et vedtak om nektelse av pass, kan få et nasjonalt ID-kort uten reiserett til legitimasjonsformål.
    • Nasjonalt ID-kort uten reiserett kan også utstedes til mindreårige mellom 13 og 18 år uten samtykke fra foresatt. Likevel vil mange personer i denne kategorien måtte møte hos politiet med en foresatt, for at politiet kan gjøre en fullverdig vurdering av om identiteten er godtgjort.
    • ID-kortet er på størrelse med andre plastkort vi har i lommeboken.
    • I statsbudsjettet legges det til grunn at det blir samme pris for pass og ID-kort. 570 kr for voksne, 342 kr for barn.
    • Publikum vil kunne bestille time på politiet.no for å søke om nasjonalt ID-kort, på samme måte som pass. Man vil kunne søke om nasjonalt ID-kort på alle pass- og ID-kontorer i Norge.
    https://www.politiet.no/nyheter/2020/status-for-nye-pass-og-nasjonale-id-kort

Eddie47, Avixlo, milehigh and 2 others like this.
  18. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Kristian and Eddie47 like this.
  19. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,877
    Bonuspoeng:
    293
  20. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg mener at det er noen milliarder mennesker utenfor Kongeriket som ville gjort mye for å ha et norsk pass. Vi er heldige som statsborgere i Norge. Det er en utopisk boble.

RoadKing liker dette

Del denne siden