Starlux Airlines er et "nytt" taiwansk flyselskap som ble grunnlagt i slutten av 2016. Bakgrunn for dette flyselskapet er interessant fordi grunnleggeren, Kuo-wei Chang, er sønnen av grunnleggeren av Evergreen Group som eier blant annet EVA Air. Chang var tidligere kaptein og styreleder i EVA Air. Han er sertifisert 777-300ER-flyver og hentet gjerne nye 777-300ER selv mens han var i EVA Air. Da grunnleggeren av Evergreen Group døde i begynnelsen av 2016, tok det ikke lang tid før arvestriden mellom Chang-brødrene ble kjent i media. Kuo-wei Chang tapte kampen og ble sparket ut av EVA Air. Etter å bli kastet ut av EVA Air, sa Kuo-wei Chang at han ikke kom til å forsvinne fra luftfartsindustri så enkelt. Senere samme år grunnla han Starlux Airlines der "Lux" kommer fra ordet "Luxury". Han har tro på at markedet har plass til et high-end flyselskap. Gjennom tiden i EVA Air der han nesten startet i bunnen av selskapet, har han opparbeidet inngående kunnskap om hvordan et flyselskap drives og knyttet kontakter internasjonalt. Han klarte å få med seg daværende CEO i EVA Air over til Starlux Airlines like etter at flyselskapet ble grunnlagt. Det er heller ingen nytt at flere daværende EVA-ansatte gikk over til Starlux. Man skulle tro siden Chang er en B777-pilot og kjenner Boeing godt, vil han ha Boeing-fly i flåten sin, men den gang ei. Han annonserte i 2018 at Starlux har signert en avtale om kjøp av 17 A350-fly, både 900 og 1000-versjon. Begrunnelse er at han ikke vil at EVA skal vedlikeholde Starlux sine fly. For de som ikke vet, har EVA et stort vedlikeholdssenter for Boeing-fly i Taipei (Evergreen Aviation Technologies Corp). Chang henvendte seg istedenfor til China Airlines om vedlikehold av sine fly. Planen er å bygge eget vedlikeholdssenter om noen år. Starlux annonserte nylig at de i starten vil fly til flere byer i Japan og Thailand da avtale om 11 faste ruter og to charter-ruter er på plass. Etterhvert vil de utvide rutetilbud til flere land i Nord-øst og Sør-øst Asia før de starter opp interkontinentale flyvinger. Det spekuleres om de etterhvert vil søke om medlemskap i OneWorld. Men det foreligger ingen kommentarer fra offisielt hold. Tipper det er altfor tidlig å tenke på medlemskap i en allianse nå. Det foreligger ingen informasjon om Chang jobber med å bli A350-pilot, men ingen vil være overrasket hvis han en gang annonserer at han er sertifisert som A350-pilot(selv om det kan ta tid) fordi han elsker å fly. Kilder: Starlux Airlines og flere taiwanske medier.
Da er vel denne diskusjonen avsluttet. Dette er fra Cathay Pacific The Wing First Class lounge i HKG. Husk at her kommer jeg inn med en økonomibillett så lenge jeg er OneWorld Emerald medlem. Denne loungen er helt syk. Jeg er nå i min private Cabana på samme måte som i FCT. Forskjellen er at her holder det med BA gullkort på økonomi
Starlux ser ut til å være igang med sine flyvninger, og Josh Cahill er blant de første med rapport på YouTube.
Starlux Airlines (JX) starter flyvninger til Thailand og Japan i desember 2020. https://www.starlux-airlines.com/en-US Her posing med noen fine elbiler.
Dere er bitt hørt! https://www.executivetraveller.com/news/will-starlux-join-the-oneworld-airline-alliance Vi får følge med hva som kommer til å skje etterhvert.
Nå står det vel ikke eksplisitt at de skal bli medlem i OW. Det er kun spekulasjoner over et utsagn om at: «Ja, vi skal bli med i en allianse». Men som artikkelforfatteren sier «it seems like the only logical choice»
I disse tider er det lite positive og hyggelige ting som skjer innen luftfart, er spekulasjoner av denne typen i det minste noe man kan se frem til!