Off topic: Kjøp av bil

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av SASlovah4evah, 03. nov 2016.

1. Kanskje vi kunne hatt en tråd hvor vi diskuterer bil? Jeg er nå i en situasjon hvor vi vil kjøpe bil. Vi har en makspris, som ligger i øvre middels sjikt.

Problemet slik det står i dag, er at jeg og gubben har to forskjellige ønsker. Han vil ha en morsom motor, jeg vil ha en bil som føles moderne. Med city safe-systemer, ryggekamera, digitalt dashboard, audi connect, volvo on call, etc...

Skal vi ha begge deler må vi over max price range. Slike biler koster rundt 550,000 kronasjer, ca 150,000kr for mye ifht hva vi har råd til akkurat nå.

Det perfekte ville f.eks vært en ny Audi A4 med 3.0TDi og full utstyrspakke. Den ligger på 520,000kroner. En ny Volvo XC60 D4 med full utstyrspakke ligger på 450,000.

Vil egentlig ikke ha nybil pga pristapet og at vi ikke *trenger det* - men med Volvo og Audi er det jo bare 2016-modellene som har de nye utstyrspakkene... Det er litt irriterende. Volvo V40 får man med full utstyrspakke til en ganske billig pris, men med tanke på at både mamma og pappa har en V40 hver, så synes jeg at Volvo skulle gitt den 3dje gratis.... Føles litt teit.

Som et kompromiss kan jeg gjerne gå for f.eks en helt basic, null utstyrt Audi Q5, med 3.0TDi. At den er stor og kul kompenserer for mangelen på utstyr. Evt har vi også råd til en Audi A6 3.0 TDi med ryggekamera, men ellers med gammelt dashboard og lite finesser... Men jeg klarer liksom ikke legge fra meg følelsen av å sette meg inn i en traktor uten noe teknologi når jeg ser på en Audi Q5 2015-modell... Jeg kjørte en Renault Megane som leiebil forrige helg, den var sykt bra utstyrt. Ryggekamera, radar foran bilen med adaptiv cruise control, lane assist, blindsone-assistanse, kamera som leste av skilt, touch-skjerm, nøkkel som låste bilen hvis du går i fra bilen, heldigitalt dashboard og hele pakka... Det føles litt kjipt å betale 40,000euro også får du INGEN av disse tingene. Du får en traktor. Punktum. Så ser du en Renault Megane kjøre forbi deg, og baki hodet føler du at det er en moderne space shuttle som kjører forbi deg - mens du dasser rundt i en dritdyr traktor. (Skal aldri ha en fransk bil, bare så det er sagt).

Henger jeg meg for mye opp i disse nye heldigitale dashboardene? Finnes det noen andre bilmerker jeg ikke har fått med meg som har et eksisterende bruktmarked med biler som har disse tekniske finessene? Jeg er veldig godt bevandret innen Audi og Volvo, men ellers står det dårlig til... Tips og/eller råd til hvordan man skal håndere dette komplekset man har rundt godt utstyrte biler og bilkjøp? Koster det mer enn det smaker? Har veldig dårlig selvtillitt ang egen kjøring etter at jeg var med i en bilkrasj ved filskifte, så jeg føler meg ekstra trygg i disse bilene som "passer på meg"....

2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Hm... Er ikke dette temaet litt på siden av hva dette forumet handler om?

3. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,965
    Bonuspoeng:
    293
    Har du vurdert Skoda? Du får både "A4" og "A6" med samme motor og de gode alcantara-setene til en mye hyggeligere pris. Jeg er ikke heelt sikker på utstyrsnivået, men antar du får alt du finner i en Audi.

mhsalv liker dette
  4. Har ikke sjekka Skoda, godt tips egentlig. Kjørte en Octavia som leiebil en gang, og det var jo faktisk en god opplevelse :)

mhsalv liker dette
  5. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,965
    Bonuspoeng:
    293
    Du har også Golf Alltrack, Passat Alltrack, Tiguan og Touareg i samme familie.

6. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    Akkurat. Skoda i dag er vel berre ein Audi i fåreklær/kamuflasje, ein slags First-Price Audi?

7. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Selv om jeg selv er BMW-mann så synes jeg også Skoda kan være ett godt alternativ. F.eks. den nye Superb med særdeles god plass og mye utstyr som standard. Den ser også ut til å kunne leveres med det aller meste av tilleggsutstyret du etterlyser, bortsett fra (hel)digitalt dashboard.

http://www.skoda-auto.no/models/nye-superb-stv/overview/

Forøvrig så synes jeg godt at vi kan ha plass til diskusjoner om bil også her inne :)

watchaddicted liker dette
  8. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,965
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan du absolutt si. Hele konsernet (inkl Lamborghini) bruker f.eks de samme motorene og instrumentpanelene, og det ville overraske meg stort om ikke de ikke gjenbruker de samme delene så langt det lar seg gjøre.

9. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,422
    Bonuspoeng:
    183
    Det eneste rådet jeg har er å ikke kjøpe fransk bil, og spesielt Renault. De er kjent for dårlig kundeservice i hele Europa..
    Skjønt du bor i Tyskland og da er det tysk som gjelder.
    Hva med en Mercedes Ml? Får en godt utstyrt og litt brukt for en hyggelig pris

10. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Handle bensin/diesel-bil i 2017 er helt old school og baklengs (!?)

Kravspec'en din og kjærestens lyser Elon Musk lang vei.

Bestill en Tesla Model 3 og kjøp noe basic som varer i ventetiden, helst Elektrisk/Hybrid.

Blades33, haakonks and milehigh like this.
  11. Hadde det vært i Norge, kein problem. Aber wir müssen das Auto in Deutschland verkaufen, und dann die Tesla zu teuer ist! Helt sinnsykt hvor dyr Tesla er i utlandet, selv i Sverige er den svindyr.

12. Enhanced

Enhanced Nytt Medlem

Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    18
    Mazda har vel mye av de tingene du etterlyser i sine "Optimum"-konfigurasjoner, og i hvert fall i Norge er jo prisen en del lavere enn for Audi og Volvo.

13. mariusbb

mariusbb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Hei!
    For det første: Jeg synes også man må ha plass til å diskutere bil i en tråd på dette forumet! :)

Så til bilvalget... Må jo først innrømme at det er Audi som gjelder for meg, så er ganske inhabil her :p MEN: Du sier ikke så mye om hva du trenger den til... Greit nok at du vil ha en morsom bil med masse knapper osv., men dere må jo ta et skritt tilbake og si: "har vi barn? skal vi få barn snart? har vi hytte vi skal kjøre langt til? eller nei, skal jo bare ha den i byen!" osv.... :) I og med at du nevner A4, så ville jeg jo sterkt anbefale A4 Allroad som er "HELT" ny i 2016 - med det tenker jeg særlig på interiøret med Virtual cockpit som er det kuleste dashbordet som finnes! I tillegg er den jo beregnet på litt mer off road (dvs. kjøre på grus inn til hytten) og ser mer... tøff og off-road-aktig ut??Jeg vil sterkt fraråde å kjøpe Q5 nå - vent til den nye modellen kommer til neste år isåfall, men den er ventet til å koste 85-100 000 kr mer enn A4 allroad (i Norge ihvertfall). Prisfallet på å kjøpe en "ny gammel" Q5 nå blir sikkert enda mer latterlig enn det allerede er! :) Kommer dog også i hybridutgave ("e-tron").
    Hvis du (eller noen andre) tenker å kjøpe Audi i Oslo-området, har jeg god kontakt med en selger hos Møller som helt sikkert gir et godt tilbud!

Avslutter med et lite sidespor, men dog interessant: Hvis man kjøper en A4 Allroad til ca. 570 000 kr (bør legge på 100 000 i utstyr, men ok), så går nesten til 200 000 kr i registreringsavgift! Norge...o_O

SASlovah4evah liker dette
  14. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Det er fordi at i andre land så må ikke den jevne mann subsidiere bil nummer 3 eller 4 til rikingene så de kan kjøre i kollektivfeltet, slippe bompenger, parkere gratis og få "fylle" gratis på offentlige strømuttak.

15. mariusbb

mariusbb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke så sint nå!! Erkke så lett for dem nå etter at man ikke kan kjøre el-bil i kollektivfeltet alene inn til Oslo fra Nesøya. Nå må au pair'en være med "sjefen" inn til Oslo slik at det er to personer i el-bilen, og så ta tog/buss tilbake til Nesøya for å stelle i huset og passe barna... Kanskje de må ansette en ekstra au pair også?!:eek:
    (True story by the way!)

mhsalv, Xflipper, RoadKing and 3 others like this.
  16. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,196
    Bonuspoeng:
    183
    (Jeg kan minimalt om bil altså, og kjører rundt i verdens minste Toyota - så dette bør kanskje ikke tas 100% seriøst)
    Rått og brutalt. Ingen som kommer til å kødde meg deg når du kjører heller, fordi du kjører rundt i en svær bil med snorkel og hjul på panseret. Trenger ikke Lane Assist når alle andre passer seg.

Earl and Edvard like this.
  17. Sliteren

Sliteren Medlem

Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    18
    iQ?

18. Herregud! Fikk plutselig en telefonopprigning fra et telefonnummer; +881xxxxxxxx - jeg tenkte. What the fåkk. Nigeriansk svindlertelefon?

Neida. Var mannen min som ringte via iridium satellitten for å fortelle at han hadde kjøpt oss bil. Audi A6 2015-modell med nesten alt utstyr, V6 motor, gått 25,000km og ellers pen stil. Prisen hadde han pruta ned (over satellitttelefon, med hjelp fra svigers on site) til 320,000kroner. Samme bilen koster 620,000kronasjer i Norge. Herregud, så innmari galskap :D Verdens beste bursdagsgave (jeg har bursdag om ca 3 uker :p ).

19. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Er mannen din ute å flyr :) Har installert endel Iridium telefoner til Tyske grensevakten.

20. Nesten, han er på havet. Utrolig fascinerende hvordan disse satellittsystemene fungerer. Visstnok blitt veldig dyrt å bruke iridium siden svært få bruker det til telefoni nå om dagene, tror han betaler 50EUR for 20 minutter taletid (eller mer?).

Fredrik81 liker dette

Del denne siden