Og så til noe annet - Kort rapport fra Luxair

Tråd i 'Reisebrev' startet av OttoL, 23. april 2018.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,314
    Likes mottatt:
    12,246
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde ikke tenkt å skrive en rapport, og tok heller ikke mange bilder. Dog, litt avkobling fra de herligste CT og F skader vel ikke? ;) Var nylig i Trier, og nærmeste flyplass er Luxembourg Findel. SK fløy tidligere selv til LUX, men la ned ruten for noen år siden. Forrige gang jeg var i Luxembourg (2011) fløy jeg med en trang CRJ fra Cimber. Siden har de inngått codeshare med Luxair, som har to daglige avganger til CPH og en daglig til ARN. Begge med Q-400. Måtte avgårde med SK2862 (06.00) på turen ned, så sov meg gjennom hele CPH-LUX, men tok noen bilder av turen tilbake. Sammenlignet med hva WF tilbyr, var dette jaggumeg ikke gale.

    Flyplassen. 30 min buss fra sentralstasjonen til den nette sum av 2 euro.
    upload_2018-4-23_15-12-24.png

    Innsjekk hos SK derimot, det var et salig knot. Først måtte jeg på luxair sin hjemmeside å sjekke inn på LUX-CPH før jeg kunne gå på SAS sin hjemmeside og sjekke inn på CPH-BGO. For sikkerhets skyld gikk jeg dermed på en automat og printet ut et nytt boardingkort. Var samme greien ned til luxembourg også. For å kunne sjekke inn på CPH-LUX måtte jeg først sjekke inn på BGO-CPH og så gå på luxair sine hjemmesider og sjekke inn på CPH-LUX før jeg kunne gå tilbake til sas og printe ut et boardingkort for hele reisen. Pussige greier!

    Dagens maskin. LX-LQJ. Levert til Luxair så seint som i August 2017.
    upload_2018-4-23_15-15-4.png

    Setene.
    upload_2018-4-23_15-15-21.png

    Benplass
    upload_2018-4-23_15-15-36.png

    Heldigvis ikke noen sidemann, så hadde masse av plass. Alle som er lange i beina bør sitte ved midtangen..

    Tok av sørover og svingte rett over byen Luxembourg
    upload_2018-4-23_15-16-25.png

    Ikke veldig proaktivt crew, men serveringen var det ingenting å utsette på. Dette er inkludert i prisen:
    upload_2018-4-23_15-17-3.png

    Etter å ha gnagd i meg litt mat duppet jeg igjen, og våknet til at vi var på vei inn til et grått og trist CPH.
    upload_2018-4-23_15-18-7.png

    Ikke veldig inngående rapport kanskje, men oppsummert er Luxair ganske bra. Husker tilbake til 2010 da WF begynte å få nye Q-400 og det tok ikke lang tid før setene var slitt ned. I tillegg er setene hos Luxair et par hakk mer behagelig enn hos WF. Om man skal til Luxembourg er de et greit alternativ til KLM eller BA synes jeg.
     
    Last edited: 23. april 2018
    DanH, Upsaker, Are and 20 others like this.
  2. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    3,327
    Bonuspoeng:
    113
    Alltid hyggelig med rapporter fra selskaper vi ikke ser så ofte. Takk for at du deler :)
     
    OttoL liker dette
  3. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Understrek 'til Luxembourg' hva gjelder Findel. Det er det eneste stedet Findel duger som lufthavn for, for offentlig transport fra Findel til hvilket som helst annet i geografisk avstand nærliggende sted utenfor Luxembourgs grenser er helt og aldeles håpløst. Det skal i teorien ikke være mer enn 30 minutter til tyske Trier, men det tar nesten to timer med melkerutetog. Flybussen slutter å gå kl. 17 eller noe slik. Ikke noe lettere å ta seg til nordøst-Frankrike heller. (Hilsen en som har brent seg).

    Forøvrig: Takk for flott rapport!
     
    OttoL liker dette
  4. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,314
    Likes mottatt:
    12,246
    Bonuspoeng:
    183
    Hmm buss 16 går nå hvert 10. minutt i ukedagene, og fra jeg gikk ut av flyplassen til jeg satt på toget til Trier tok det meg 40 min. Det går en buss fra flyplassen i Luxembourg til Trier, men den korresponderte dårlig med mitt valg av rute.

    På en annen side så tror jeg at om man skal på ferietur til Mozeldalen kan man like gjerne fly til Frankfurt og bytte tog i Koblenz. Togturen fra Luxembourg til Trier var utrolig lite givende, men så noen bilder tatt av folk som kom fra Frankfurt og det var aldeles nydelig.

    Var en natt i Luxembourg i 2011 i forbindelse med at vi leide bil og kjørte ned til Amneville for å se Metallica. Ett døgn i Luxembourg var i beste fall 3 kvart døgn for mye!
     

Del denne siden