Om hoteller, og deres minibarer, priser og gebyrer

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Bizflyer, 22. sept 2014.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    I kveld skrev jeg en artikkel som du finner på forsiden av Bonusfeber om hoteller som er frekke nok til å ta et saftig gebyr om du vil bruke minibaren til egne varer. Samtidig skriver jeg litt om minibarer og priser, og litt om hvordan hoteller snik innfører gebyrer.

    Du finner artikkelen på denne linken: http://bonusfeber.no/hoteller-hvorfor-utnytter-de-ikke-minibaren-bedre/

    Har du opplevd noe på hotellrom og hotellregninger du finner uakseptabelt?
    Del det gjerne med oss og ta del i diskusjonen.

    Synes du det er greit at du må betale opp til 50 dollar for å bruke minibaren til å kjøle ned din egen colaflaske?
     
  2. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Du nevner ikke resort-fee som alle Vegas-hotellene har på 25-30 USD/døgn. Da får man et halvdårlig internet og ikke minst gratis utskrift av boardingkort o.l.

    Og på den andre siden har man Andaz med gratis softdrinks og snacks på rommet.
     
  3. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Her på FS i Tokyo skal de ha 8840 Yen for en halvflaske Gul Enke. Det synes jeg er relativt stivt. Greit at man er luksushotell, men gud hjelpe meg.
     
  4. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    540 NOK, ja det er stabilt. Hva tar de for øl og brus da?
     
  5. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Skal vi seeeeeee.... 2260 for en halvflaske Penfolds Koonuga Hill rødvin, 700 for en Heineken og 560 for en Cola.

    I baren oppe koster det 1260 + 15% + 12% for den billigste fatølen. Den dyreste er 1760.
     
  6. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Er 15% eller 12% tips/service charge? I Japan?! :eek:
     
  7. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Ehm... Husser itte. men det var først +15% og så pluss 12%. Kosta ihvertfall 3760 for to pils
     
  8. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Kjipt uansett. Noe av det beste med Japan er at en pris er en pris, alt er inkludert, og det er en fornærmelse å tipse - i hvert fall de stedene jeg har vært. Gjør alt så mye enklere som turist. Men så bor jeg ikke på like fancy steder som Fnat Seasons.
     
    SASDC8 liker dette
  9. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    100 kr halvliteren. Da kan du jo føle deg som hjemme!!
     
  10. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan jeg trøste deg med at ikke jeg heller gjør. Som regel. Men takk til hotell.com rewards ;)
     
    SASDC8 liker dette
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det er greit at ting koster mer i minibaren, men hoteller har jo gått helt bananas akkurat som flyselskapene. Vegas er spesielt høl i huet, særlig siden mange av hotellene slett ikke er luksuriøse overhodet, feks Mandalay Bay.

    Ellers synes jeg ikke at ting er spesielt dyrt i minibaren i USA. En brus koster vanligvis rundt 3-6 daler, en øl koster 3-8. Norge er jo en helt annen historie der de skal ha nesten en hundrelapp for en 0,33 Carlsberg.

    De krever 4.50 USD PER PERSON for å levere pappesker med takeaway, det er hva romservice nå er der. I tillegg skal de jo ha tips på toppen. Resortfee som Anders nevner over er også helt høl i huet, særlig når du som statusmedlem får absolutt alle fordelene som de ekstra 25-35 dalene inkluderer.

    Resort fee er noen helt annet og det synes jeg er en skikkelig vederstyggelighet. Hadde nylig en gratisnatt på ett Ritz der resort fee og parkering kom på 70 daler. Jaggu sa jeg gratisnatt.
     
    SASDC8 liker dette
  12. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Marriott har fått en bot på 600 000 USD for å ha blokkert gjestenes mobile nettverk så de heller måtte kjøpe dyrt WiFi fra hotellet. Dette var på Opryland Hotel i Nashville. Et hotell med over 3000 rom i kun 4 etasjer (har vært der selv en gang for ca 15 år siden - imponerende hotell!). I tillegg må de sende myndighetene rapporter hver 3dje måned i 3 år som viser aktivitet i trådløs nettverk. Det som undrer meg litt er hvorfor ikke myndighetene krever en garanti fra Marriott på at dette ikke er noe de gjør flere steder!

    Det verste er at de ikke mener at de har gjort noe galt. Bare beskyttet sine gjester mot hacking og ID tyveri. Makan til supertufser skal man lete lenge etter.

    Les hele historien her: http://onemileatatime.boardingarea.com/2014/10/04/marriott-fined-600000-blocking-guest-wifi/

    Som jeg skrev i min artikkel på forsiden, var det mange år siden hotel ble tatt for å blokkere mobilsignalet for at gjestene måtte ringe fra romtelefonen. Dette er jo moderne tids versjon av samme sak. Eneste man kan gjøre i forhold til hoteller som gjør slikt er å boikotte dem og fortelle rundt seg om det.

    Marriott falt ut av min liste som seriøse hotellaktører etter dette ja! Det er helt sikkert!
     
    Fnate and AndersB like this.
  13. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke at det er en unnskyldning, men Gaylord hotels er franchise. Jeg tror nok ikke Marriott er alene om akkurat dette. Er ganske sikker på at vi kommer til å se flere saker poppe opp nå som det har blitt bevist.
     
  14. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Så har man tullegebyrer som 10% service charge. Det er svært så irriterende og man kommer ofte over det der i Asia. antagelig for å erstatte tips, men det går nok rett i lomma til hotellet. Da er en pris plutselig ikke en pris lenger.

    Radisson Blu Scandinavia i Oslo har i utgangspunktet tomt kjøleskap hvor det står en lapp om at man kan ringe one touch service for å fylle opp om man ønsker. Sjeldent jeg tar noe som helst fra minibar uansett, det er så overprisa til tusen. Så kan man jo prøve det der på et hotell i Moskva, det banker norske minibarer ned til støvlene hva pris gjelder, da er det greit å gå 200 meter til en sjappe å kjøpe sin 4 pack med Baltika til en ca 300 rubler og mindre. Har heldigvis opplevd ikke helt halvgærne priser på enkelte hotell i Asia da, men som sagt jeg bruker minibaren til å laste egne varer.
     
  15. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Ble ganske så irritert når Hilton Midtown i NYC skulle ha 2 daler pr bag for bagasjeoppbevaring i noen timer rett etter jeg hadde betalt over 4000 daler for en suite i 3 dager, masjerte bort i executive desken for å fortelle hva jeg synes om dette. Fikk beskjed om at jeg selvfølgelig skulle få slippe, han ble med bort til bell desken og fortalte det, enden på visen var at jeg tipset like mye som de skulle ha til å begynne med. :confused:
     
    wilhelm liker dette
  16. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Æsj jeg hater virkelig USA og tipsekulturen deres. Burde vært forbudt ved lov.
     
    Bizflyer liker dette
  17. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, all den %$#/$%"/ matematikken når man er på ferie, la heller staten ta seg av regninga og legg på 200% alkoholskatt og 26% moms ;)

    I USA er det veldig mange kjeder som har kuttet ut hele minibaren, Westin og oppover er liksom der du finner den nå. Til og med mange Hyatt Regency og Grand Hyatt som ikke har minibar lengre.

    Jeg synes det er kjekt å ha tilbudet der selv om jeg ikke bruker det hver gang jeg bor på hotell. Du får ikke meg til å springe på 7.11 ett kvarter unna dersom en øl koster 5 til 7 daler, eller 30 kroner mindre enn en øl på kneipa i Norge.

    Når det gjelder servicegebyr har jeg kun sett dette i Asia, Afrika, Karibien og Sør Amerika.
     
  18. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Har hørt at iallefall på enkelte hoteller Sharm-el-sheik får du ikke lov til å ha med deg noe alkohol inn på hotellet. Alt må kjøpes i hotellets barer til ublu priser, dvs som i Norge ca.
    Har du med deg en taxfree kvote, oppbevarer de denne for deg og leverer ut ved avreise. Det er også sjekk av hva du har med deg inn på hotellet hver gang.

    Sånn er det vel forsåvidt på cruise også.

    Jeg synes det er freidig og frekt og det begrenser min frihet. Hva synes dere andre? Er det greit at hotellene sørger for ekstra inntekter ved å nekte deg å ha med drikkevarer inn på hotellrommet ditt?
     
  19. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Har aldri opplevd dette på hotell noen gang. Det må være ett charterfenomen
     
  20. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Sharm-el-sheik er vel også en typisk charterdestinasjon. Og cruise er jo ikke noe du driver så veldig mye med etter hva jeg erfarer? ;)
     

Del denne siden