Funny you should mention it... Har aldri vært på cruise men både kjerringa og modern har mast som F at de vil på cruise så den 14. desember kaster vi loss for en hel uke på en balje i karibien. Brodern er heldigvis med og vi har begge den oppgraderte barpakken med alt inkludert, så vi står han av som vi sier nordpå. Skal bli interessant og tripreport kommer g a r a n t e r t
Du kan klage over norske avgifter og 25% moms, men sannheten er at den prisen som står i menyen er den du må betale. Ferdig med saken. At hoteller da legger på 10% service charge er irriterende, ihvertfall føles det irriterende all den tid det eneste bartenderen har gjort er å tappe en øl i en tappekran (jeg kan godt skjønne at man trenger litt tips for drinker som jo er litt mer jobb). La oss si at man betaler 800 kroner pr natt. 10% av 800 er 80. Bor man da to netter betaler man da 1600 kroner + 160 kroner i service charge. Greit det er ikke så mye, men mange summer små gjør en stor. Det føles mindre irriterende om de da i stedet tok 880 kroner pr rom uten service charge om du skjønner. Service chargen kommer man ikke utenom selv om servicen kanskje er så som så med. Da kan man heller legge igjen litt til stuepiken eller piccoloen som bærer din bagasje (gir alltid litt penger til dem når de tar min sekk på noen kilo og bærepose med tax free varer i feks Dubai hvor man ikke får tak i alkohol andre steder). Og jeg er fullstendig klar over hvordan sales tax fungerer i USA og at det er en grunn til at de legger den oppå istedet for at den er inkludert i prisen.
Nå er det ikke service charge i USA på hoteller, men det med tips var noe jeg også irriterte meg over før jeg flyttet hit. Det er selvsagt en vanesak, men det som er viktigst for meg er summen jeg til syvende sist betaler og jeg har M Y E mer igjen i lommeboka mi uansett hva jeg spiser eller drikker her i USA.
Hehe har aldri blitt nekta å ta med meg egen øl inn på hotellrom i Norge... Det man dog skal være klar over er at minibar teknisk sett går inn under skjenkebevillingen så teknisk sett *KAN* de nekte deg, men det er så vanskelig å håndheve det at det er ingen som gjør det. Går du derimot utafor rommet ditt med en åpen øl så er det forbudt. Det er en grunn til at man kan ta med seg øl fra baren og på rommet, rett og slett fordi hele hotellet er teknisk sett å anse som en skjenkesone etter norsk lov.
Tror kaaaaanskje det Henning mente, var mer i retning av hvordan Norge har lagt opp sitt importregime, eller noe i den duren?
Jeg synes det er greit at det koster litt å bruke minibaren, det er utgifter med logistikken og det er veldig praktisk. Noen ganger så er man sliten men har lyst på noe og da betaler man litt ekstra for å slippe å gå ut å kjøpe. Men iblant her prisene hinsides. Selvom det blir litt billig-feel så setter jeg faktisk pris på automater som hos f.eks. en del Park Inn, hvor man kan kjøpe seg litt snacks eller drikke ikke alt for langt fra hotellrommet. Men det er ikke helt godt alternativ om man må helt til lobbyen og har rom i 135. etasje. Liker også executive-floor rom som har 24 timer tilgang til refreshment (uten alkohol) selvom det har jeg ikke opplevd så ofte. Var litt spesielt å gå midt på natta til "loungen" som lyset var avskrudd og hente drikke i mørket.
Enig, kostet også 2 usd pr bag hos Grand Hyatt i midtown også, unødvendig når rommet (standard) kostet 550 usd pr natt, og jeg hadde bodd der en uke. For øvrig et hotell som ikke står til stil med service etc ift pris. Ikke opplevd før at noen gjester blir så grundig kjeftet på av frokostdragen...
Og de gir seg ikke - nå setter de igang igjen med å blokkere WiFi i møterommene "for security purposes" http://readwrite.com/2015/01/02/mariott-hotel-block-wifi-hotels-fcc
De er sannelig frekke! De kunne jo lett monitorere wifi signalene i sine møtelokaler og luke ut eventuelle skurker som lager et wifi nettverk der for fishing som heter det samme som hotellets i stedet for å sperre alt. Dårlige argumenter utelukkende for å selge sitt eget wifi. Hadde de hatt gratis wifi til sine gjester hadde jo problemet vært løst!