Onboard Couriers- noen erfaringer??

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Eddie47, 02. mai 2018.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    .... fikk min på et døgn eller så .... men så var jeg ren som en nyfødt
     
    Liza, DanH, Malmo and 2 others like this.
  2. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Det var i alle fall det som sto på politiets nettsider.
     
  3. petterel

    petterel EBD og QPP

    Innlegg:
    227
    Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Undertegnede fikk politiattest i løpet av ett døgn!
     
  4. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    NilsernNilsen liker dette
  5. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Hva slags politiattest kreves? Ordinær?
    Må de ha den på engelsk? Kan man bestille den på engelsk fra politiet?
     
  6. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Ja.
     
  7. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Hadde tilfeldigvis all påkrevd dokumentasjon tilgjengelig for å bli verifisert hos Airmates, men Wings lar vente på seg. Det står at de skal sende deg en mail etterhvert, men har ikke fått så mye som en standardisert velkomstmail.

    Hvor lang tid tok det til deg @mathiasfe?
     
  8. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Kan ikke huske at det tok så lang tid, men tror ikke det var umiddelbart.

    Ser bare at jeg 16. Januar fikk en mail om å fylle ut en Assessment Test, svarte på den umiddelbart og ble godkjent senere samme dag.
     
  9. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    I dag kom pengene fra Wings på konto.

    Ble fortalt at det kunne ta opp til 3 uker fra jeg leverte reiseregning til pengen kom, men det har bare gått 11 dager. Perfekt!
     
    petterel, Liza, DanH and 1 other person like this.
  10. petterel

    petterel EBD og QPP

    Innlegg:
    227
    Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    @mathiasfe vil du fortelle litt om opplegget rundt oppdraget ditt? Var det stress å hente pakken fra det du ble kontaktet første gang, til du måtte rekke flyet osv...
     
  11. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Kan skrive noen ord når jeg kommer på hotellet. Er på et nytt oppdrag nå og har akkurat landet i Warszawa.
     
    petterel, Chrisbgg, knutfin and 3 others like this.
  12. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Da har man levert fra seg pakke nummer 2 (i min relativt korte OBC-karriere).

    Denne gangen var oppdragsgiver ACS, som @Edvard nevnte i en annen post. Ble ikke kurer for de før tidligere denne uken først, så det gikk raskt mellom innmelding og første oppdrag.

    Første tur jeg hadde (var som tidligere nevnt) til Kairo. Fikk en mail rundt kl 1500 om oppdraget. Dro hjem pakket samme litt klær og tok toget til Aalborg noen timer senere. Der overnattet jeg på et forhåndsbetalt hotel, før jeg morgenen etter dro til flyplassen for å hente leiebil og kjørte til Hirtshals for å hente pakken. Så var det tilbake til AAL og så SAS til CPH og Aegean til CAI via ATH. Jeg liker å være tidlig uten, så det ble en del timer venting på AAL. Underveis på turen sender man meldinger på What'sApp. Veldig på detaljnivå, som; pakken er hentet, den er sjekket inn (så sende bilder av flybilletter ol.), boarding, pushback, take off etc.

    Slikt sett er det egentlig ikke så mye stress egentlig. Men man må selvfølgelig være i en situasjon hvor stress ikke kan oppstå. Tror det avhenger veldig fra person til person.

    Hele turen var i økonomi-klasse.

    Dagens oppdrag ble jeg kontaktet om på morgenen i dag. 09.51 kom første melding. To timer senere satt jeg på toget til CPH. Igjen kunne jeg sikkert reist senere, men fikk beskjed om å hente pakken like ved lufthavnen kl 1400, så da var det det eneste alternativet. Etter at jeg hentet pakken ble det en del timer venting (spesielt irriterende siden LOT Polish (som jeg reiste med) ikke åpnet innsjekk før 2 timer før avgang, så ble sittende å vente i flere timer ved innsjekk).

    ACS har en veldig fin oppskrift for når man skal sende meldinger og hvordan de skal se ut osv. Lett å følge den og også her var det tett oppfølging på What'sApp.

    Føler at ACS nok er litt mer profesjonell enn Wings. Ting gikk litt mer på skinner og det gjorde at det var ikke noe mas fra min side, men så reiste jeg jo til et betydelig "enklere" land enn det Egypt er.

    Når jeg kom fram tok jeg en uber til avleveringsstedet og ACS bruker en fin liten app for å signere POD (Proof of delivery, som man må sende inn etter alle oppdrag), så det gikk veldig fort og lett for seg.

    Turen til Polen var i business class med LOT Polish, mens returen er i økonomi. På så korte turer så spiller det nesten ingen rolle uansett.

    Om det er noe mer noen av dere lurer på, så kan jeg svare så godt jeg kan.
     
    Last edited: 20. aug 2018
    Are, Upsaker, Kristian and 8 others like this.
  13. petterel

    petterel EBD og QPP

    Innlegg:
    227
    Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Fantastisk! Tusen takk for skildringen av oppdragene :D Virker jo veldig spennende og givende. Leste litt om at minsteprisen for lønn er 150 euro og andre har sagt 400. Hva endte du opp med å få utbetalt utenom utlegg på første oppdrag?
     
  14. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    For det første oppdraget fikk jeg 400 Euro + utgifter.

    Fra ACS får man 150 Euro per dag + alle utgifter + potensielt ekstra beløp for å hente/levere pakken utenfor flyplassen (100 Euro for meg i dette tilfellet).
     
    klausbm and petterel like this.
  15. petterel

    petterel EBD og QPP

    Innlegg:
    227
    Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Finner ikke tidligere innlegg om ACS. Hvor “meldte du deg til tjeneste” hos dem, @mathiasfe ? :p
     
  16. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Sendte en mail gjennom nettsidene deres.
     
    petterel liker dette
  17. Oddvar

    Oddvar Medlem

    Innlegg:
    172
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    For oss som bare har mottatt lønnsslipper hele livet og ikke forhold oss til rapportering av skatt.
    Noen som har en kjapp guide til det skattemessige rundt dette?
    Opprette enkeltmansforetak?
     
  18. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk betalingen fra ACS i dag, 9 dager etter at jeg kom tilbake.

    Litt annerledes system enn Wings (som hadde en nettside med et langt skjema jeg måtte fylle ut, i tillegg til at alle kvitteringer måtte legges ved).

    Hos ACS brukte jeg bare https://invoice-generator.com/ og lagde en regning der, med alle utgifter og oppga lønn for turen, så leverte jeg bare faktura uten noen kvitteringer.

    Hva angår skatt så tror jeg enkeltpersonsforetak (som det heter i disse kjønnsnøytrale tider) er veien å gå (uten at jeg har noe erfaring). Er på vei til å opprette dette nå, må bare finne på et brukbart navn.
     
    Eddie47 liker dette
  19. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    mathiasfe liker dette
  20. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    "Mathias' Kamelutleige"?
     
    jgroneng, mathiasfe and Eddie47 like this.

Del denne siden