Onsdag på kontoret ...

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Mysterio, 09. des 2020.

1. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    I luke nummer 9 går ferden vestover, til @Eddie47 sin elskede by.
    Hansa er en av... Det er vel de og Gran som er eneste større norske bryggerier igjen som ikke er utenlandskeid og Hansa jobber for litt særpreg og. Deres Mango IPA er helt suveren og vel verdt suksessen.
    Årets juleøl fra dem er mørk, mer kullsyre enn de andre klassiske og ikke spesielt søt, ja litt tam i smaken, men en anelse røyksmak berger helhetsinntrykket. Den mørke fargen lurer deg litt, for den er ikke så tung som den ser ut.
    Hvis man ikke er så glad i tung og søt øl til julematen må denne være en god kandidat.
    4F931B53-ED87-47F4-9C63-3CB61DA0FF3D.jpeg

Last edited: 10. des 2020
    Earl, Avixlo, EndreD and 1 other person like this.
  2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,014
    Bonuspoeng:
    293
    Aass Bryggeri og Mack Ølbryggeri er norskeide bryggerier, mens Hansa er solgt ut til Borg i Sarpsborg ......

Avixlo liker dette
  3. LN-FHU

LN-FHU Freaked out member Moderator

Likes mottatt:
    10,331
    Bonuspoeng:
    183
    Her i kalenderen dukket denna opp...:
    1E6B1C91-60D2-42DD-86CF-D62952067B89.jpeg

Earl, Spielhaug, Avixlo and 3 others like this.
  4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Oops, jeg trodde det var Hansa som hadde kjøpt. Man lærer så lenge man lever.
    jeg tenkte Aas og Mack var mye mindre, men det er kanskje ikke tilfelle?

5. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,728
    Bonuspoeng:
    293
    De aller fleste mikrobryggeriene er nok på norske hender :)

6. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,547
    Bonuspoeng:
    293
    Sagene Bryggeri er norsk. :cool:

Arendals Bryggeri er også norskeid. (Men Ringnes eier 20%)

Og som @jgroneng sier, så er det mange norske bryggerier. Men av de gamle er det ikke så mange igjen.

7. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,382
    Bonuspoeng:
    183
    Wikipedia:
    De største aktørene i markedet er Ringnes (danskeid) og Sarpsborg-eide Hansa Borg. Ringnes lager merkene Ringnes, Frydenlund, E.C. Dahls, Lysholmer, Tou, Nordlandspils, Arendalspils, Tuborg og Carlsberg i Norge. Hansa Borg lager Hansa, Borg, CB, Fredrikstad, Heineken og Nøgne Ø. De tre mellommstore bryggeriene er Mack, Aass og Grans. Mens Ringnes omsetter for over 3 milliarder og Hansa Borg over 1, har de tre mellomstore en samlet omsetning på 800 millioner kroner. Videre på listen over de ti største bryggeriene ligger Berentsens, Arendals, Lervig, Ægir og Haandbryggeriet. Men da er vi nede på bryggerier med langt under 1 prosent av Ringnes' omsetning

RoadKing liker dette
  8. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,547
    Bonuspoeng:
    293
    Og for å gjøre forvirringen konplett(?), Arendals Pils blir brygget hos Ringnes, mens Arendals Bryggeri lager vann og eget øl.

Avixlo, Kristian and RoadKing like this.
  9. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,014
    Bonuspoeng:
    293
    Gjærkulturene fra de gamle bryggeriene brukes for å få de tradisjonelle smakene.

RoadKing liker dette
  10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, men jeg tenker ikke på Hansa, Gran og Borg som mikrobryggeri. De som er på utenlandsk er vel Ringnes og alle av Ringnes kontrollerte, deriblandt E.C.Dahls :(

11. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,728
    Bonuspoeng:
    293
    Var mer en kommentar til din påstand at det er kun 2 bryggerier i Norge som ikke er eid utenlands.

Svarte da at de de fleste mikrobryggerier er norskeide. Mikrobryggerier er like mye bryggeri som andre :)

Det benyttes ofte amerikanernes definisjon på hva et mikrobryggeri er; produserer du under 1 760 000 liter i året er du et mikrobryggeri. Men det er ikke så mange av de mindre bryggeriene som produserer de mengdene.

Mitt favoritt-bryggeri produserer ca 6000 liter i året. Hjemmebryggeriet ca 150-200 liter i året :)

Avixlo liker dette
  12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Det skulle stått store bryggerier i den første meldingen. Det var det jeg tenkte. Beklager den :)

Forøvrig enig, jeg er også fan av småbryggerier, min ubetingede favoritt er Klosterbryggeriet på Tautra utenfor Trondheim. De har godsaker de!

13. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,728
    Bonuspoeng:
    293
    Avixlo and RoadKing like this.

Del denne siden