Onsdag

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Flyingdutchman, 08. des 2021.

1. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,553
    Bonuspoeng:
    183
    Er alle på reise denne onsdagen?
    Ikke jeg, hjemmekontor (=bra), avlyst juleølsmaking på lørdag (=mindre bra) pga nye anbefalinger.
    Men, er glad for at grensene fremdeles er åpne.
    Lite nytt å melde herfra... en liten "varmebølge", det er tross alt 8 grader varmere enn i går, dog fremdeles -6. Kjekt med stabile temperaturer under 0 grader, slipper all slaps og styr på veiene.

T-43 til avgang til USA om jeg har regnet riktig.

Ha en flott dag!

Earl, Eddie47, ArthurDent and 14 others like this.
  2. Jon_A

Jon_A Medlem

Likes mottatt:
    632
    Bonuspoeng:
    83
    Jeg er i alle fall på reise. God ettermiddag fra Maldivene :)

Hadde litt søvnunderskudd da jeg ankom, så jeg våknet etter 12 timer og fant ut at jeg hadde gått glipp av frokost. Det er imidlertid ikke et alvorlig problem når en telefon til in-villa dining resulterer i dette:

7746340C-36CF-4C06-85A0-4D0A1AAD1976.jpeg

Earl, Eddie47, ArthurDent and 18 others like this.
  3. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    God morgen, tok tid med å si god morgen idag.

T-opprinnelig 3 ble om til en voucher...
    T-12 er intakt...
    C=6 ingen dybde analyse av hvilken versjon Covid, men ingen innlagt pasienter på min liste...

Tilbake til "pandemi" status så og si overalt...

Ha en fortreffelig før juls tid... Husk å kjøp nok munnbind fremover...

PS Er vi lei? Møkk lei? Eller bare DRITT %&#/ LEI...

4. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,424
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har startet på et leserinnlegg for nå er jeg lei
    At det ikke har blitt noen økning av kapasiteten siden mars 2020 er for meg et under. Her har samtlige politikere feilet (@drsyk tar jeg feil så må du gjerne korrigere :) )
    At de uvaksinerte får ødelegge for resten av oss provoserer. At Regjeringen virker fullstendig lammet irriterer.
    Det finnes planverk for opp mot 2500 innlagte, nå er det 320..
    Alt tyder på at booster gir meget god effekt, Omikron ser ut til å være mer smittsomt, men mindre farlig enn Delta (@drsyk igjen, mottar gjerne dine faglige innspill)
    Jeg synes oppriktig synd på alle som driver i utelivsbransjen.... Coronapass ville vel hatt en god effekt som skjult vaksinetvang og dermed medført at man kunne hatt mer åpent. Gjerne i kombo med hurtigtest. Erna la igjen en liten drittpakke til Jonas
    Sånn, det var dagens utblåsing.
    T-97 til avreise land syd i Afrika. Jeg tror jeg reiser uansett. Da er jeg nok boostet også :)
    En riktig god dag ønskes

5. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    God morgon frå bartebyen!

Som @Flyingdutchman påpeiker er det atskillig varmare i dag enn i går, frå 14,5 blå til 6,5 blå ute. Det er like før krokusen spirer her på øvre Byåsen! :D

Ingen reiser i overskodeleg framtid. Roma og Aten står på planen i februar, men vi for sjå kva omnibussane (mitt namn på noverande koronavariant) stiller opp med av ufine sjakktrekk. :eek:

Ha ein fin dag, folkens :)

Earl, Eddie47, ArthurDent and 13 others like this.
  6. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    15,473
    Bonuspoeng:
    183
    God morgen. Nei, ingen reise idag (heller).
    Men fikk endringsmelding fra SAS for tur til Thailand i februar, den avslørte som vanlig ingen detaljer. Men: Thai, som det skal flyes med, kom også med melding. Den var nøyaktig og presis i hva som hadde vært og hva som nå var nytt. Mg+ til Thai, som SAS i hine hårde dage var med for å hjelpe til med å bli et ordentlig flyselskap.
    Og dermed ønsker vi alle IFere en fin onsdag!

Last edited: 08. des 2021
  7. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Eg har intet å korrigere. Alt stemmer på en prikk. Og er nå barn og ungdommen med de uvaksinerte som sprer litt smitte, Omicron er en mild variant, og er begynnelse på slutten av pandemien, MEN, det er de uvaksinert + de i resten av verden som også er en stor utfordring. Et fornuftig alternativ til dagens politikk hadde vært Covid pass og resten måte sitte hjemme, en hurtig test før større samlinger under felles tak over 15 min varighet, og en test før de forlot stedet.+ Munnbind selvfølgelig.

Nei glad jeg ikke er en politiker, for mye klovner der til å komme til fornuftige løsninger. Dritt pakke fra Erna er fin, at brødhuene idag ikke har fulgt med i timen er deres egen skyld.

Før WHO endrer status på Covid vil dette bare fortsette...

Kommer vel en oppdatering om 2-4 uker, Omicrone er ufarlig.....(for de vaksinerte)

8. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,424
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for utfyllende svar. Er alltid greit å høre fra en som står midt oppi det. Dere gjør en helsikes god jobb.
    Du skal få en stor øl av meg på julebord (hvis det blir noe) i januar.
    For øvrig synes jeg du skal reise på turer du har bestilt. Om ikke annet så skal jeg på tur 15/3-22. Da er det alltids plass til en doktor:cool:

Upsaker, Earl, Eddie47 and 5 others like this.
  9. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,789
    Bonuspoeng:
    293
    God morgen(?) fra kontoret.
    Alt for mye å gjøre i dag! Får jo nesten ikke tid til IF. :confused:

Avbestiller litt hotell, bestiller litt F&F, og gleder meg til (ny)innflytting i "nytt" hus.

Det snør, og det skal det gjøre frem til lørdag. Da blir det varmegrader, og det skal etter hvert begynne å regne. o_O Dustevær.

Snakkes!

anders82, Earl, Kristian and 10 others like this.
  10. Points4Fun

Points4Fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    93
    Til dels god morgen fra kontoret

Generelt lei av COVID, SAS, avbestilte turer, strømpriser, kulde og mørke. Jammen bra Liverpool er i form om dagen:D

Ha en fortryllende dag

Earl, Kristian, Eddie47 and 8 others like this.
  11. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Jo takk, men er en "felles dugnad" som affektere alle i Norges rike, om alle følger "reglene" så blir det mindre smitte, og igjen mindre belastning på helsetjenesten, men så har vi noen rakett forskere som mener vaksiner er potensielt dødelige og ting går da på skinner mot et møtende tog på samme spor...

Et glass bobler takk :D

15/3/22 er notert, vi får se hva fremtiden bringer. Ha en covid fri dag videre.:)

Earl, Eddie47, ArthurDent and 9 others like this.
  12. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Happy onsdag som tilbringes på et lærings og medtringssentre og i stadig telefonkø med sas. Ikke vil de booke reisen min, og når de vil nekter de å booke til riktig poengpris:mad:

Edit:
    Og nå er ikke en enveisreise det lenger men en open jaw, og da koster den nesten dobbelt så mye.... SAS!:mad:

drsyk, Earl, Kristian and 10 others like this.
  13. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Tragisk utvikling...Men Menu er bedre nå som Solskjær er borte :p

ArthurDent, Points4Fun and obay like this.
  14. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    God formiddag. Etter å ha fått flyttet på reisen, så har jeg lyst til å gi Kudos til Lufthansa sin kundeservice. De tre siste gangene jeg har ringt dem, på vanlig norsk nummer har det vært null-zip-nada ventetid! Og de jeg har snakket med har vært innsiktsfulle og flinke. Noe å strekke seg etter for noen-nevner-ikke-navn.

Earl, Kristian, Eddie47 and 14 others like this.
  15. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Her er jeg helt enig med deg. Mangelen på spesialutdannet personell med spisskompetanse har vært kjent og varslet lenge før Covid. Norske sykehus har vært og er avhengige av utenlandske arbeidere for å drifte intensiv avdelinger med intuberte pasienter. Sentrale myndigheter og helse foretakene har i liten eller ingen grad grepet fatt i utfordringen. Å bygge kompetansen en trenger i 1 sykepleier krevet 3-4 år. 2 år med skole og 1-2 år med jobb før en kan håndtere dårlige covid pas alene. Dette er altså en løp som burde vært startet for lenge siden. Særlig når vi vet at alderen på sykepleierne med denne spisskompetansen er godt over 50 år. De blir rett og slett pensjonister alle sammen, og vi som samfunn klarer ikke å utdanne nok folk og ikke å holde de som tar utdanningen i den typen jobb.

Riktig god onsdag forøvrig, for de som har en sånn:rolleyes:

Det er to viktige poeng som jeg mener helsevesenet/ lederne i helseforetakene/ og den politiske ledelsen har underkommunisert.

1: En intensiv Covidpasient, altså en pasient om får livreddende intensivbehandling og som ligge lenge intuberte krever i snitt veldig mye lengre tid ( antall dager) i en intensivavdeling, og de krever ofte flere personell per pasient en gjennomsnimtspasienten. Det betyr at for hver Covid pasient innlagt på en intensiv avdeling må sykehuset enten ha flere ansatte på jobb, hver dag hele døgnet. Eller de må ha færre andre pasienter med tilsvarende behov.

2: Det ligger planer for 2500 pasienter. Da er vi ikke på noen måte i en situasjon der sykehusene kan drifte normalt.. Da ligger det intuberte pasienter på 95% av operasjonsstuene på alle sykehusene i Norge. Og sykepleierne og legene som normalt jobber med å operere planlagte og akutte operasjoner står opptatte med disse pasientene. Det betyr at absolutt alle planlagte operasjoner avlyses. Og at sykehusene kun operere kompliserte bruddskader og traumer / infarkter osv der pasienten har god sjanse for å overleve. Er du en marginal pasient som vil kreve mye behandling? Har du bare et ukomplisert brudd som kan gipses selv om det ikke blir fra? Ja da får du en seng du kan dø i, eller du får en gips, også vil armen din være vond og skeiv når den gror sammen.

Dette er en situasjon som vi overhode ikke vil til. Det vil bety at langt flere pasienter en i dag vil dø, av andre sykdommer og at mange av de som har covid ikke vil få full innsats på behandlingsfronten. Legene våre må rett og slett plukke ut de sunne og friske, de som har størst sjanse for å overleve og la resten av pasientpopulasjonen få palliativ pleie.

Earl, Eddie47, ArthurDent and 9 others like this.
  16. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Det er helt greit å ha forskjellige meninger om akkurat dette temaet. Selv lander jeg på samme side som Wasim Zahid i dette spørsmålet. Jeg tror vaksinetvangen som kommer opp i blant annet Østerike og Tyskland nå er farlig og feil. Og vil føre til langt mere hat og redsel for myndighetene en det vil føre litt en effektiv stopp av pandemien og tiltakene.

For å oppsummere egen holdning. Jeg er for tiltak som effektiv begrenser smittespreding og mot tiltak som straffer enkeltpersoner.

Sorry for politiske/kranglete innlegg. Jeg har holdt meg ganske nøytral i trådene om temaet og tidligere, fordi jeg jobber så tett på dette i hverdagen.

Earl, ArthurDent, SayWhat and 5 others like this.
  17. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Meget bra skrevet, fra innsiden av hvor det brenner på det verste i helsevesenet.

Når en må "innlegge" en akutt dårlig Covid + pas. spør de bare må den påå intensiv eller smitte post, når en svare med vitale blir det en vurderingsak, når Sa02 ligger og metter på 85 uten 02, med 02 på 92-93 % (10-12 liter på maske) stabilt, kommer overlegen og LIS 2 legen løpende ned på Modul bygget til LV, for å "spare de siste 2 intensiv plassene som eksisterer på en fredag aften" de kalkulere å spare de 2 plassen til, lørdag 1 plass, søndag 1 plass. Og da er sjappa full! Det er helt ville tilstander om dagen...

10.000 Likes til deg @ccurrahee du er min helt på sykehuset!

ArthurDent, OyvindN, SayWhat and 2 others like this.
  18. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    :)takk!

Med litt protestantisk selvutslettelse i bakhodet, nevner jeg at jeg ikke er en av de som står med Covid pasienter hver dag. Det helsepersonellet er de virkelige heltene.

ArthurDent and drsyk like this.
  19. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,424
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er da langt fra kranglete? Vi må jo kunne være uenige :)
    Og veldig bra med informative og saklige innlegg. Det liker jeg svært godt
    Vi skisserte vel kanskje hvert vårt ytterpunkt? Det finnes et middelpunkt mellom 300 og 2500
    Jeg er helt enig i at vi skal gå for reduserte innleggelser, men ikke for en hver pris. Jeg har mange venner og kjente som igjen mister inntekt pga disse tiltakene. I Oslo er det vel rundt 90% vaksinerte. Da burde de uvaksinerte i større grad betale. For eksempel med et coronapass. Da kunne vi vaksinerte som i mindre grad blir alvorlig syke levd litt mer normalt. I tillegg ville dette fungert som skjult tvang for de som sitter på gjerdet mtp vaksiner
    Ellers enig i at generell tvang om vaksiner er en dårlig ide. Det gir assosiasjoner til en viss østerriker

20. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,424
    Bonuspoeng:
    183
    Vi ble lovet at vaksiner skulle sørge for åpning. Da Erna reduserte sporingsarbeidet bæsjet hun på leggen. Da man i tillegg endret karantene så ble det ikke bra
    Og det er det igjen Oslo som må lide for. Det irriterer meg. Og de uvaksinerte må faktisk bære en del av ansvaret her

Del denne siden