Oppdaterte tips for eurobonus-opptjening

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av tnormann, 10. juni 2020.

  1. tnormann

    tnormann Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har tidligere saumfart dette forumet for å finne "beste" måte å tjene opp Eurobonus-poeng på. Dette varierer selvsagt fra person til person, men jeg tenkte i alle fall å dele "min oppskrift". Jeg har ikke hatt kapasitet til å oppdatere denne i det siste, og tenkte å høre om noen her ser noen åpenbare feil eller endringsforslag?

    Dette er hvordan jeg tjener mine poeng:
    1. DNB Saga Mastercard (99/mnd, 15p/100NOK, 20k statuspoeng/år)
      • Omsetter for over 200k for å få 20k statuspoeng
    2. Amex Elite (335/mnd, 20p/100NOK, 20k statuspoeng/år, CT)
      • Omsetter for over 150k/år slik at jeg får én CT. Klarer ikke nå 300k for to stk CT.
    3. Trumf Visa (0/mnd, 2-4% trumf --> 26,5-54p/100NOK brukt på matvarer).
      • Handler fast på torsdager, og får dermed "automatisk" trippeltrumf når det gjelder. Har automatisk overføring til EB
    4. Bruker ViaTrumf for å få Trumfpoeng på netthandel
    5. Hopper på kampanjer når det passer seg, f.eks. Widerøe-kort, strøm-avtaler, etc.
    På denne måten får jeg 40k statuspoeng, de siste 5k klarer jeg å fly inn slik at jeg får gull. Totalt har jeg opptjent 200k poeng fra 1. juni 2019 - 31. mai 2020. I sum kan jeg dermed ta med kona på én C/F-flight i året.

    Er det noen andre ting jeg burde gjøre? Andre kort som er bedre?
     
    Kalsnes, Xflipper and milehigh like this.
  2. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som en fornuftig strategi det der. Det eneste jeg ville vurdert å tilføre er SAS MC. Ikke nødvendigvis på grunn av bonusopptjeningen, men for å kunne benytte Fly premium. I tillegg ville det gitt deg gull før du har satt dine ben i et fly, om nå det var en målsetning.

    Edit: Jeg forutsetter jo at vi i framtiden kommer tilbake til en slags normal, der Fly premium har en verdi (som det knapt har i dag)
     
    Breitling44 and tnormann like this.
  3. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Droppe Trumf Visa og heller bruke det blå Trumfkortet sammen med AmEx.
     
    Maggie, markus and Xflipper like this.
  4. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,991
    Likes mottatt:
    10,918
    Bonuspoeng:
    183
    Enig, TrumfVisa gir deg kun 13,5 poeng ekstra pr hundrelapp, mens Amex git 20. Selv DNB MC vil gi 15.

    Også enig i at SAS MC er et must. FP er gull verdt i normale tider.
     
    Breitling44 and Maggie like this.
  5. tnormann

    tnormann Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har vurdert dette, men prøver også å iberegne "overhead". Med TrumfVisa har kona og jeg ett kort hver som går til samme konto som jeg kan overføre penger til fast hver måned. På den måten er "husholdningsbudsjettet" enkelt og separert.

    Amex brukes til alt mulig rart, blant annet utlegg for jobb, utlegg for familie (for å få poeng), ... Det krever dermed relativt mye arbeid for å kunne skille mellom de ulike utleggene, samt holde styr på husholdnings-/matutgiftene.

    Vi bruker i dag ca 8500/mnd = ~100k/år på "matkontoen". Av dette vil jeg anslå at 70-80% går til Norgesgruppen, mao. >80k. Jeg ville fått 6,5p/100NOK ekstra med Amex, tilsvarende 5.200 poeng i året om ikke jeg regner helt feil. Dette er dermed ca 2,5 % mer enn hva jeg tjener i dag med en langt mer "vedlikeholdsfri" løsning.

    Edit: jeg ser på Trumf.no at jeg har brukt 65.000 på deres butikker de siste 12 mnd. Med andre ord kunne jeg fått 4225 poeng mer ved å bruke Amex fremfor TrumfVisa

    Eller tenker jeg feil?
     
  6. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    Bestill Amex Elite ekstrakort til deg selv og kona og bruk disse til felleshandling. Det vil da være spesifisert på regningen hvor mye som har blitt brukt på ekstrakortene.
     
    tnormann and markus like this.
  7. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,219
    Likes mottatt:
    5,395
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har tatt samme vurdering som deg, siden jeg bor 100m fra Kiwi og er der ca 10 ganger hver uke. Da gidder jeg ikke bruke to kort, og får hvert fall ikke pointearner til å gjøre det.

    13.5 vs 20 er jo 50% mer poeng, men det er ikke hele sannheten, for det kommer på toppen av trumf, så det er 33,5 vs 27 poeng pr hundrelapp, og det er "bare" 25% mer.

    K
     
  8. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Akkurat nå kan det faktisk være gull verdt. På flere avganger innenriks nå er det kun mulig å få tak i bonusbilletter i plus, da er FP slettes ikke dumt å ha. Forutsetter dog at man har behov for å reise innenriks...
     
    Storbaba, RoadKing and holmen like this.
  9. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    208
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Se på denne posten, om du synes det er dumt med 2 kort, ref. bildet under. Strekkode med ditt trumf-nummer på. Jeg har ikke gjort det selv, men jeg burde vel jeg også.
    [​IMG]

    Hvilke kort som er best er vel som mange påpeker individuelt, men jeg må også slå ett slag for SAS MC Premium, jeg ville valgt det lenge før SAS Amex elite.

    Selv har jeg SAS MC Premium nivå 4 + pointearner, som jeg/vi bruker mest.
    SAS Amex Premium er vel mest for opportunistiske muligheter hvor man kan bruke en del, siden kortet har mer eller mindre uendelig "limit", for eksempel kjøpe bil, store utlegg på jobb osv.

    Jeg tenker at man må ha veldig stor husholdningsinntekt for at det skal være noe verdi i SAS Amex Elite, eventuelt at man har en inderlig trang til å humpe rundt i verden med star allianse, minst 2 ganger pr år. Men det krever jo 300k i året, og hundrevis av tusen av EB. Tipper at kanskje 40% av de som har SAS Amex Elite, til og med inne på dette forumet, klarer å genere 2 CT pr år, og klarer man ikke det, er det vel penger ut døra/vinduet, siden man må dra kortet veldig ofte for å forsvare kostnaden med å ha kortet vs. 5 ekstra poeng (fra 15 til 20).

    Har man virkelig hår på brøstkassa, må man vel anskaffe seg Amex Platinum som koster 6k, og så vidt jeg har forstått det hatt en kampanje i mange måneder med 40poeng/100. Men da må man vel ha 3 mill + i husholdningsinntekt for at det skal ha noen verdi..
     
    spacecosmos liker dette
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
  11. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    611
    Likes mottatt:
    1,300
    Bonuspoeng:
    93
    Har du belegg for denne prosentsatsen eller er det typ "fing-i-været"-anslag?
     
    Shyneno liker dette
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Lag en poll I Amex-tråden. :cool:
    Husk at 83% av all statistikk er ubegrunnet.
     
    TommyL, Kalsnes and Xflipper like this.
  13. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    208
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tipper, som det står.

    Men siden de fleste som lager flotte reisebrev her inne, med dyre EB-turer også promoterer for eksempel Amex Elite - enten de vil det eller ikke - så sier det seg selv at det er en stor gruppe med forhåpningsfulle nybegynnere som starter rett på med f.eks. Amex Elite.

    Man må jo være litt klar over at slike kort, med høye kostnader og en slike omsetningskrav ikke er for hvermansen, eller jaget etter gull/diamant-status. Hvermansen ser jo ofte på dette forumet, og ønsker å være en del av gjengen som f.eks. vil reise på "Champagnetoppmøter" i Kina. Det er absolutt ikke for alle, og man bør kanskje i større grad i sine tips og anbefalinger til nybegynnere og nysgjerrige, påpeke at man lett kan havne i luksusfella. Det virker som mange glemmer at en del av kostnaden rundt en tur i First + CT også er sponset av noen folk som har betalt tusenvis av kroner i renter og avdrag fordi de ikke klarer å betale kredittkortregningen, i verste fall tvangssalg av eiendom. Tur i First + CT koster poeng + noen andres blod, svette og tårer. Noe å tenke på neste gang dere tar en sipp av sjampisen i first.

    Så Amex og MC koser jo seg når disse nybegynnerne, eller folk som egentlig ikke har råd, eller klare å "manage" sin egen økonomi, ender på nedbetaling av kredittkortgjeld. Dette er som sagt ikke for alle.
     
    Flyingdutchman and tnormann like this.
  14. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,403
    Likes mottatt:
    21,167
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, de som ikke klarer å styre økonomien sin bidrar til at Amex kan gi bort ting som CT, men ikke glem at Amex tar en grei prosentsats både fra utsalgssteder samt ved valutaomregning som genererer en haug med penger.
    Den beste tanken jeg kan ha om de som ikke skjønner at lån må betales tilbake imens jeg tar en sipp med bobler er "skjerp deg".
     
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Enig i det du sier, at alle må tenke gjennom forbruket sitt, og at det er en kostnad bak det hele. Det burde kanskje sies flere ganger enn det det gjøres i dag. Men, det er jo ingen her inne som har ansvar for hva Hvermansen gjør.

    Når det er sagt, så er ikke Amex et kredittkort, så kredittkortgjeld blir man ikke sittende med.
     
  16. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    611
    Likes mottatt:
    1,300
    Bonuspoeng:
    93
    Joda, men man kan slenge ut et tall på måfå, eller legge til grunn resonnementer slik at det fremstår som mer 'kvalifisert' gjetning. For så vidt enig i mye av det du skriver under der.
     
  17. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,219
    Likes mottatt:
    5,395
    Bonuspoeng:
    183
    Og 74% av all statistikk er funnet opp på stedet.

    K
     
    TommyL and holmen like this.
  18. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,219
    Likes mottatt:
    5,395
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, men det blir fortsatt 2 transaksjoner/handlinger. Hadde Kiwi hatt det slik som coop at det var en scanner som jeg kunne bruke hadde jeg vurdert det. Men å levere fra seg et kort med strekkode til kassabetjeningen er for mye jobb. #førsteverden.

    K
     
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Alle mine EB-reiser har blitt betalt med poeng (ca 95%) inntjent med betalte reiser enten av meg eller arbeidsgiver. Jeg har aldri brukt CT!
     
    Kristian liker dette
  20. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,152
    Likes mottatt:
    7,897
    Bonuspoeng:
    183
    markus and jgroneng like this.

Del denne siden