Oppgi kredittkortopplysninger på telefon

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Mbj, 07. jan 2018.

1. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har reservert bord på en restaurant i London, og i bekreftelsen nevnes det at de vil trenge kredittkortinformasjon for å sikre bookingen. Dette har jeg vært borti en gang tidligere (også i London) hvor de ringte noen dager i forveien og måtte ha kredittkortinformasjonen muntlig der og da. Jeg stod akkurat da i en travel butikk, den bookingen ble kansellert.

Er dette en helt OK praksis? Jeg kjenner det ligger ganske langt inne å oppgi denne informasjonen muntlig over telefon, men det er kanskje bare jeg som er i overkant skeptisk? Om de må ha disse detaljene synes jeg det er veldig rart at de ikke bare legger det inn som en del av reservasjonsprosessen (brukte restaurantens egne nettside).

2. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,158
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg mener det er ok hvis du ringer noen og de trenger kortnummer. Men ukjent nummer så er jeg skeptisk.

Mbj liker dette
  3. GinTonic

GinTonic Senior Medlem

Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Om de vil ha kredittkortinfo som depositum for bordreservasjonen, burde dette gjøres online under reservasjonen. Uproft og tafatt å spørre over telefon...

Mbj liker dette
  4. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,554
    Bonuspoeng:
    113
    Enig, de fleste som har dette som krav må jo enten spørre på tlf når en booker, eller ha det som krav på online-booking.
    Er helt latterlig enkelt for dem å sette opp denne løsningen, så er de seriøse gjør det dette.

MEN, trådstarter sier at i skriftlig bekreftelse vil de ha kredittkortinfo. Er situasjonen i dette tilfelle at du glemte å skrive tilbake til dem slik at de måtte ringe?

Mbj liker dette
  5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,832
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville iallefall sagt at jeg ringer tilbake, for å være sikker på at det faktisk er fra restauranten,
    Mye svindel i London.

Olelink, wilco and Mbj like this.
  6. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg ville ikke gitt bort slik info over telefon. Gir du bort kredittkortopplysninger over telefon, og det viser seg at dette er svindel (det mye phishing om dagen via telefon, feks «Microsoft»; bitcoin-«tilbud»), vil du som regel måtte ta tapet selv (etter finansklagenemndas praksis). I alle fall en fet egenandel på 12000 kr. Phishing via telefon likestilles i stor grad med svindel via e-post.

Mbj and GinTonic like this.
  7. GinTonic

GinTonic Senior Medlem

Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Har sett at noen restauranter her i Køben ber om at depositum for bordet betales med MobilePay (Vipps). Så enkelt kan det jo også gjøres :)

Mbj liker dette
  8. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,467
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er ganske normal praksis blant restauranter, spesielt de med et par stjerner. Ofte løses det på andre måter, enten på nettet eller ved at du må fylle ut et skjema.

Mbj liker dette
  9. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    Eventuelt ved å sende ein faks :D

Mbj liker dette
  10. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, det var ingen felter hvor det var mulig å fylle ut. Å sende svar på mail med infoen er ihvertfall helt uaktuelt.

I bekreftelsen jeg fikk nå står det følgende punkt i en liste av punkter:
    We will require credit card details to secure your booking; if you would like to cancel within 24 hours of your reservation time, you are liable for a cancellation charge.
    Noe lignende var det også i instant bekreftelsen jeg fikk på bekreftelsessiden etter gjennomført reservasjon.

Mener det var dette som var tilfelle sist og, og så ringte de for å hente inn opplysningene. Hvordan de gjør det nå vet jeg ikke, tenkte å høre her før de eventuelt ringer, hva som er vanlig praksis og innafor å gjøre. Om telefon viser seg å bli nødvendig kommer jeg til å gjøre som RoadKing nevner, ringe de opp igjen på "offisielt" nummer for å være sikker på at det ihvertfall er de riktige folkene som spør. Er stjernerestaurant det er snakk om, så de er jo seriøse og jeg tror de behandler infoen på korrekt måte. Og forstår godt hvorfor de ønsker å sikre seg, nok av folk som ikke møter opp til reservasjon. Men jeg synes det er en veldig rar måte å gjøre det på.

Insomnia4u liker dette
  11. AndreAa

AndreAa Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Har faktisk blitt forsøkt tappet to ganger på mitt Amex (to forskjellige kort), begge gangene etter å hå oppgitt kredittkortinformasjon over tlf, selv om det ikke nødvendigvis er en sammenheng.. ene gangen på CT-tlf og andre gangen etter booking av spa på ett kjent hotell. Blitt litt skeptisk til å utlevere kortinformasjon etter dette.

Begge gangene hadde jeg vært på tur i Øst-Europa i forkant av svindelforsøkene dog. Aldri hatt problem med andre kort, så virker som Amex virkelig trigger uærlige sjeler.

Mbj liker dette
  12. mariusbb

mariusbb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Har opplevd dette flere ganger på restaurenter, men egentlig kun på veldig fine restauranter i Paris, Emiratene og Bangkok. Reagerer alltid på det, men man får liksom ingen valg... Jeg synes også det er rart å gi info over CT-telefonen også, for den saks skyld!:p

Mbj liker dette
  13. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,467
    Bonuspoeng:
    183
    Det er bare i USA... ;)

Mbj liker dette
  14. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    ...og i Hellas. :)

Travellingalf and Mbj like this.
  15. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,952
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke gi dem den infoen uansett!!! Selv om det står på bestillingskjemaet dems. De bør heller kreve ett depositum hvis de absolutt ser så travle. Å gi kortnummeret til noen er bare å tilrettelegge for svindel. Godtar de kun kortnummer, men ikke depositum, så ville jeg ha droppet den bookingen der. Da spiser jeg heller en annen plass.

Last edited: 08. jan 2018
    Mbj liker dette
  16. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,759
    Bonuspoeng:
    113
    Skal booke middag/party på et hotell i Rio.
    De krever blant annet kopi av kredittkort (begge sider). Har ikke vært borti dette før. Er det Ok?

17. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    I slike tilfeller er det greieste å betale inn/reservere et depositum. Et beløp som garantert vil bli brukt og trukket fra endelig regning. Det gir restauranten en sikkerhet for no-show på bookingen og intet behov for kredittkortdata. Om dette ikke kan gjøres online via en sikker nettside, ville jeg vore forsiktig med å dele kortinfo.

https://insideflyer.no/forums/oppgi-kredittkortopplysninger-på-telefon

Insomnia4u and milehigh like this.
  18. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,759
    Bonuspoeng:
    113
    Takk.
    (Fant faktisk ikke denne tråden selv :oops:)
    Noen som kan slå denne tråden sammen med overstående tråd?

Last edited: 01. juli 2018
  19. sondre

sondre Medlem

Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg ville anbefalt å være litt forsiktig med kredittkort og hoteller i Rio.

Sist sommer bodde jeg flere uker på to forskjellige hotell på Copacobana.
    Begge hotellene krevde å notere ned kredittkortinfoen min (noe jeg prøvde å unngå på begge hotellene). Endte opp med å gi de jobb-kortet (var en jobbtur) som jeg aldri bruker.
    Ble ikke sjokkert når jeg senere på høsten fikk en telefon fra banken: kortet hadde blitt misbrukt i Brasil. Sier du det altså??
    Kortet hadde da kun blitt brukt på de to hotellene.

Last edited: 02. juli 2018
    Origo and Xflipper like this.
  20. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Lukter svindel lang vei, bare å styre unna slike useriøse aktører. Du stiller svært dårlig om du blir svindlet og det kommer fram at du har gitt fra deg kopi av baksiden også...

Origo liker dette

Del denne siden