Bare en liten observasjon fra CPH i går kveld: Mens jeg ventet på boarding ved gate, gikk en mann bort til gatepersonalet og spurte om det var noen ledige plasser lengre frem i flyet (eller en lignende formulering) mens han diskret snurret EBG-kortet mellom fingrene. Vedkommende i gaten så raskt etter på skjermen, og like etter fikk vedkommende jammen meg nytt boardingkort og kunne deretter benke seg ned på nest bakerste rad i Plus (den bakerste var tom). Det er teoretisk mulig at han ble oppgradert for poeng, men såvidt jeg kunne (over)høre ble det ikke sagt noe om det i gaten. Verken som EBG eller EBD har det overhodet falt meg inn å be om (gratis) oppgradering på shorthaul i gate, og jeg tror heller ikke jeg tidligere har sett noen gjøre det, men det er altså åpenbart mulig. Men er det "innenfor" å gjøre slik? På en måte flyr man jo åpenbart så mye med SAS at de sikkert kan spandere en gratis Ramløsa i ny og ne, men samtidig har man jo som statuskunde tilgang til lounge, så oppgradering til Plus er jo pose og sekk. Slik sett klarer jeg ikke helt å bestemme meg for om det rent faktisk var litt frekt av vedkommende å, tja, snike seg til enn opgradering. Var det det? Er det andre her som har praktisert noe slik (på shorthaul altså - å be om oppgradering på den ene eller annen måte på longhaul er noe annet, naturligvis). Edit: Ikke meningen å fornærme noen, dersom vedkommende leser dette forumet, altså...
Dette er blitt rapportert flere ganger tidligere også av andre som har fått Upgrade ved å spørre. Selv gidder jeg ikke be om en Upgrade for å få ramløsa som jeg uansett får gratis (EBD). Men med Travelpass bookes jeg i FullFlex hver gang. Reisepartnere (kollegaer/familie/venner) kjøper som regel SAS GO billetter. Ber på gate om å bli flyttet bak til de jeg reiser med, ender ofte med en Upgrade for reisefølge. Veldig hyggelig av SAS, men ikke noe jeg fisker etter
Ingen som blir fornærmet av et slikt spørsmål. Jeg har selv gjort dette med suksess, ikke bare på SK, men også BA og LH. I utgangspunktet vil jeg tro du ikke blir oppgradert om flyet ikke er fullt, men hvis det er fullt bakerst, og de må oppgradere noen, så er det enklere om du allerede har en person foran deg, som framstår sympatisk og skikkelig og i tillegg har status. Da velger du denne. Slik var det iallefall før. Kan hende har personalet i skranken mindre muligheter nå, at dette blir gjort automatisk av software. Det er klart, på en kort SK flight er det jo relativt lite å hente på en oppgradering, men dette funker også på IC og da er det en bra bonus, og det er jo litt mer stash når du får en oppgradering med f.eks LH fra MUC til OSL. Anbefaler at du prøver . Du har jo ingenting å tape, og et høflig spørsmål vil ikke bli oppfattet negativt i skranken.