Kan begynne selv. EBD, oppgradert til Plus i KRS-OSL i går. Skjedde 2-3 ganger i fjor sommer med EBG.
MOL - OSL Go -> Plus (til midtsete begge gangene, så antagelig grunnet fullt fly) Skjedde av seg selv i gate. EBG
TOS-OSL Go -> Plus (mistet setene våre pga flytting av skille, men ordnet opp i gate) 2 voksne 1 Barn (EBD + 2 EBG)
Når jeg fløy masse mellom Norge og USA (2012-2014), så gikk som regel optiontown til Plus igjennom, og op-up til biz. Ble en del op-ups fra Economy til både Plus og Biz også. Forrige gang jeg fløy SAS IC til Beijing i fjor sommer var det op-up fra eco til Biz. Fikk ofte velge sete i Business på online check-in. Er EBG. Har også blitt et par tre oppgraderinger innenriks OSL-BGO i julen og OSL-AMS.
SVG-LHR. Op-up fra Go (bestilt gjennom Singapore Airlines på SQ-flightnummer), til Plus ved gate. *G fra Aegean. Var garantert noen EBG på flyet som ikke ble oppgradert, men var helt i starten av sommerferien så de reiste ved med familier og kunne dermed ikke ta det éne setet jeg fikk.
Snakker vi her oppgraderinger man ber om selv, eller oppgraderinger på SAS' intiativ, som en slags surprise ved innsjekk eller gate? Dette siste har jeg aldri noensinne opplevd, eller for den saks skyld sett skje.
Det er vel mest interessant å se hvor ofte man får en op-up. Spesielt med tanke på at EBD/P i teori skal oppgraderes om det går på LH fremover.
Skjedd 1 gang: Oppgradert meg og reisefølget fra Go til Plus på gate. OSL - EVE. Var EBD og kona var EBG. Smekkfullt fly.
Spør man gjerne ved innsjekk eller ved gate om man kan bli oppgradert gratis? Jeg er EBG, men har aldri blitt oppgradert. (har aldri spurt heller)
Da jeg gikk gjennom gaten pep det, ny setelapp kom ut og hun i gate sa bare "Jeg flyttet deg litt frem". Har opplevd oppgradering fra EE til Biz på SEA-ruten også, men det var i gamle dager.
Hvis du skal prøve en oppgradering ved gate, bør du stille når skranken åpnes. Er det overbooking bak gardina, vil personalet ha behov for å flytte noen, har de da fått kontakt med en, så tar de gjerne denne istedenfor å begynne å lete vilkårlig. Jeg har lyktes med dette både på SK, UA og LH metall. Men det kan hende du må vente til boarding closer før det blir avgjort. Dette har jeg spesielt opplevd med LH på vei fra MUC/FRA til OSL. De har da f.eks hatt overbooking, men så er flere av dem på en innkommende IC maskin som kanskje er forsinket. Rekker de connection er du da rimelig sikker på en oppgradering, i motsatt fall ikke...
Smart, takk. Så jeg bare stikker bort til gate, viser gullkort. Smiler å sier noe slikt som: "Hei, jeg tar gjerne en oppgradering hvis mulig" så kan det hende jeg har flaks.
Har aldri spurt, men jeg var flink til å bruke flightstats, når de hadde availability-funksjonen. Bestilte kun fly der klassene begynte å nulles ut. Alle mine oppgraderinger har vært enten ved online innsjekk eller ved innsjekk i skranken. Alltid overbookede fly. Jeg har ca. 70ish% upgrade-rate på SAS langdistanse. Fikk også oppgradering på en UA flight mellom LAX-BOS for to år siden, men var bare på upgrade-listen pga. kjæresten som er UA-elite. Vi hadde samme ref.nr. Som EBG har jeg alltid hatt mulighet til å velge Eco Plus (longhaul og domestic) på UA-flights også, men det er en stund siden jeg fløy dem nå.