Oppstartshjelp reise til BKK

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av reiseguri, 03. nov 2019.

  1. reiseguri

    reiseguri Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei! Fersk bonusjeger og medlem her og har lest veldig mye her inne, men det er overveldende med all informasjonen og tråder som er ti år gamle - spesielt å finne frem i og å vite hva som er gammel/oppdatert info.

    Blir takknemlig for tips og gjerne lenker til relevante tråder. Jeg kan hoppe på en reise til BKK egentlig når som helst i jan-april neste år, så hva bør jeg tenke på for å finne best billett, oppgradere etc?

    Avreise fra OSL til BKK, helst direkte. Kommer meg opp på EBS nov - tidlig desember. Har per i dag 22 000 poeng. Kan kjøpe billett for penger + poeng (?). Vil fly min. plus helst business, men kun om jeg har råd (ser at mange her kjøper veldig billige billetter, men som tilsynelatende er vanskelig å finne - tenkte at jeg kunne finne noen gullkort siden jeg er så fleksibel på tidspunkt...?). Blir glad for all hjelp!
     
    Last edited: 04. nov 2019
  2. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,459
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
  3. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,991
    Likes mottatt:
    10,918
    Bonuspoeng:
    183
    reiseguri liker dette
  4. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Hei!
    Jeg hater å være litt "kort", men er ikke veldig vanskelig å finne oppdaterte tråder som gir deg all hjelp du trenger for å komme igang. Her er de øverste postene i Bonushjelp-delen av forumet. Trenger du hjelp utover dette, må du komme med helt spesifikke detaljer om ønsket reise:)

    06166F84-F771-4C6B-8573-ADFE5724D8B5.png
     
    flying_all, Insomnia4u and reiseguri like this.
  5. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Fint hvis du kan spesifisere hvor du reiser fra, skal du kjøpe billett for penger eller poeng, foretrukket klasse etc....
     
    reiseguri liker dette
  6. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Hei og velkommen!

    Som flere skriver her, så bør du lese poster under bonushjelp.

    Ellers er det meget nyttig om du nevner det som @LN-FHU skriver. Det viktigste er vel om du har tenkt å kjøpe billetter, eller om du har tenkt å bruke poeng. Hvor mange poeng du evt. har og hvor du reiser fra.
     
    reiseguri liker dette
  7. reiseguri

    reiseguri Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk alle sammen, har oppdatert innlegget over. Som sagt, er helt ny og ganske overveldet, så bear with me... :p
     
  8. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,459
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
    Tror du dessverre er et godt stykke unna bonusreise i biz. Billett kjøpt med cash er kanskje mer realistisk om du vil reise jan.- apr. neste år. I mellomtiden bør du lese mer fordi du trenger å forstå det hele henger sammen.
     
    Insomnia4u liker dette
  9. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,991
    Likes mottatt:
    10,918
    Bonuspoeng:
    183
    Med 22000 poeng kommer du deg ikke til Bangkok. Og poeng + penger gjelder kun SAS sine flyvninger. Du trenger 165.000 poeng for å fly business Norge - Bangkok eller 90.000 for å fly økonomi som er valgene du har med Thai Airways som er eneste Star Alliance som flyr direkte Oslo-Bangkok.

    Du kan bruke en companion ticket fra Amex for å halvere prisen eller få 2 for 1, men det krever en omsetning på Amexkortet på 150.000 i et kalenderår.
     
    flying_all and reiseguri like this.
  10. reiseguri

    reiseguri Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Det er kanskje vanskelig å skjønne for noen som har hatt hodet oppi bonusskyen i mange år, men å komme helt ny til dette området og bli henvist til tråder fra 2013 og/eller med 149 sider er til liten hjelp. Jeg la inn dette innlegget i et forum som heter "Velkommen nye medlemmer" og det er ingen svarplikt. Jeg skjønner at det blir irriterende hvis folk åpenbart ikke har giddet å sette seg inn i noe, men jeg har brukt flere dager på å prøve å lese meg opp. Da hjelper det lite med himler-med-øya-kommentarer fra flere her inne.
     
  11. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Som mange skriver, så har du for lite poeng til å booke reise.

    Et sted å starte er å få deg trumfkort og legge all matvare handel til norgesgruppen (Kiwi, Meny osv). Fra 1 januar kan du skaffe det et american express kort som vil gi deg en companion ticket dersom du bruker over 150k. Dermed kan du få halv pris på poengreise om du skal reise alene, evt 2 for 1. Dersom du ikke får dette, bør du vurdere shell mc eller sas mc som gir deg poeng pr krone eller % du bruker.

    Følg også med på viatrumf.no om det er diverse netthandling du skal gjøre. Dermed får du trumfkroner der også som kan konverteres om til sas eurobonuspoeng.
     
  12. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Tok meg etpar år fra jeg begynte bonusjakten og til jeg hadde første businessclass reise for 3 i boks. Bonusjakt er et langsiktig prosjekt for mange ;)
     
  13. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Du trenger 165 000 poeng for OSL-BKK i Business - det vil si at du mangler 143 000 poeng. Om du skaffer deg et American Express Elite kort + ekstrakort (til kjæreste eller foreldre) og bruker 150 000 NOK i et kalenderår så får du 30 000 poeng og en 2-for-1 Companion Ticket om du vil reise sammen med noen. Om du kan reise alene kan du bruke Companion ticket til å betale halv poeng-sats dvs 82 500 poeng. Med 30 000 fra AmEx og 22 000 fra før gjenstår da 30 500 poeng - som tilsvarer 2259 Trumf poeng. Scan blått Trumf-kort på Kiwi når du handler, og betal så med AmEx for å maksimere inntjening. Kjøp alle julegavene på Viatrumf butikker som tar AmEx, og legg inn AmEx i PayPal for å kjøpe månedskort hos Ruter eller andre kollektiv-billettsteder. BKK-billettene finner du på awardfares.com, det er masse ledig fra enten OSL, ARN eller CPH. Eller selv via CPH-SIN eller OSL-IST-BKK.

    Om du orker å sitte 10t50m og 12t30m er det direktebilletter i Economy for fra ca 5500 i Januar.

    Lykke til i søket.
     
    Sonictravel and Upsaker like this.
  14. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Det et tilgjengelig TG C (business class) direkte fra Oslo til Bangkok i begynnelsen av Jan med retur fra Bangkok direkte til Oslo 20 Jan. Sjekket og bekreftet med SAS for 7 timer siden.
     
  15. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Tror ikke folk her bevisst prøver å være avvisende, om det er det inntrykket du sitter igjen med.

    Men, dette forumet består i hovedsak av reisende som bruker endeløse timer på denne hobbyen for å optimalisere og utnytte mulighetene den kan gi.
    Det er ikke snakk om dager, men mange, mange år.

    Du sier selv at du har brukt noen dager, er fleksibel, vil finne et gullkort, har 22tusen poeng, og vil til Bangkok i businessclass. Da kan du umulig ha satt deg særlig godt inn i dette, og det er vanskelig å hjelpe deg når det er så generelt og "løst".

    Tror heller det er lurt du bruker "noen dager" til, og setter deg inn i minimum av basic-kunnskap, som f eks hvor mange poeng ulike reiser koster.
    Med 22tusen points kommer du deg tur/retur Danmark/Sverige/Finland, i økonomi.

    Lykke til, og ikke minst velkommen :)
     
    Last edited: 05. nov 2019
    Insomnia4u, BangkokBob and jgroneng like this.
  16. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,459
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
    For å være helt ærlig, det er ingen snarvei til å bli god i dette spillet. Hvis du tror noen dagers lesing er nok, så må jeg skuffe deg. Da jeg var fersk i begynnelsen av 2017, brukte jeg et par uker med en til to timers lesing nesten daglig før jeg følte at jeg begynte å skjønne noe. Hvis du ikke gidder å lese lange, men nyttige tråder, så har du også tatt et valg. Men som andre også har påpekt, den viktigste oppgaven du har foran deg nå er å samle nok poeng. Kanskje du kan begynne med å lese denne siden for å få en oversikt over hvor mange poeng du trenger til Bangkok i biz: https://www.sas.no/eurobonus/poengtabeller/

    Og ja, jeg bruker fortsatt ca en liten time nesten daglig på dette forumet etter nesten tre år her.
     
    Finnks and jgroneng like this.
  17. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Du må nok satse på å sette opp varsel på traveldeals, secretflyer etc og håpe på at det dukker opp nokre gode deals på reise til BKK. Var nettopp ein veldig god pris med CA til BKK og det kan dukke opp fleire.
    SKal du ha C/Biz til BKK, så kan du vera heldig å finne dette til 12-14k, og det finnes billetter om to reiser sammen på kampanjene til Qatar til under dette.

    Om du skal ha poeng, så må du sette deg inn i inntjening før du kan kjøpe dette med poeng.
     
    Insomnia4u liker dette
  18. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,459
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
    Tilgjengelighet i TG C til BKK er sikkert ikke problematisk her, men TS bare har 22000 ebp...
     
  19. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,230
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Du skriver at du helst vil fly direkte, men da har du veldig få alternativer.. Bare Norwegian og Thai. Av de så har bare Thai business, selv om premium-klassen til DY sikkert er grei nok, men det er ikke C. Jeg ville vurdert Turkish Airlines (selv om det er delte meninger om de her inne)..

    Tips: På lange tråder så leser du førsteposten (den inneholder gjerne nyttig og ofte oppdatert info) + de 5-10 siste sidene.
     
  20. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Hei!
    Det holder stort sett å lese den første siden på de jeg henviste til for å komme litt igang. Poenget er ikke at folk, inkludert meg selv, ikke vil hjelpe til, men det er laget oversiktlige tråder for akkurat det du spør diffust om (ser du har redigert innlegget ditt nå til noe mer spesifikt).

    Jeg tror forresten det mest realistiske for deg nå er å kjøpe billetter med cash, da du har alt for få poeng.
    Lykke til!
     

Del denne siden