OSL-ARN-CPH lørdag 17.10.15

Tråd i 'Reisebrev' startet av BS467, 18. okt 2015.

  1. BS467

    BS467 Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Har fulgt med på siden og forumet et par måneder, og som generelt fly-interessert tenkte jeg at "ja, hvorfor ikke" når tanken om å fly en runde en lørdag dukket opp i hodet. Det må da være verre ting å gjøre en lørdag? Jeg fant en billig rundtur i Skandinavia og dro av gårde 0500 lørdagsmorgen.

    Det må legges til at jeg ikke er helt jomfru når det kommer til denne delen av fly-sjangeren med tre turer til USA, ti-tolv til Israel, og endeløse mange til Storbritannia såvel som mange land på kontinentet. Har dog ikke gjort noe annet enn å notere datoer, ta bilder og annet. Aldri for sent å skrive en trip-report. Dette er også mitt første besøk i en lounge og i SAS plus. Aldri tenkt så mye på lounge før jeg begynte å lese her, så better late than never.

    SK848 til ARN med Wi-Fi. Overrasket meg betydelig at de jamen meg skulle ha betalt for bruken. Norwegian tilbyr da dette gratis? Skuffende.
    IMAG2558.jpg
    IMAG2561.jpg
    Det så mye bedre ut enn på bildet. Altfor mye smuss på vinduet til å få et godt bilde

    På ARN var det betydelig med tåke. Det brydde meg ikke nevneverdig da jeg etter litt leting fant SAS loungen.
    Det må nevnes at kabinpersonalet hadde to bra cock-ups. Like før landing begynte to av dem å snakke samtidig. En av dem med gate-informasjon og den andre om noe annet. Det ble er salig rør. Ved landing sa en av dem dette;

    "Mine damer og herre, velkommen til London".

    Folk lo.
    To foran meg gispet forskrekket og trodde de var i London.

    Kabindamen fortsatte som vanlig, og korrigerte seg heller ikke. Noe jeg hadde gjort på flekken.

    IMAG2573.jpg

    Mitt første inntrykk av SAS Loungen på ARN; den var mindre enn jeg ventet. Stillere enn jeg forventet og hadde et mindre utvalg av frokost enn forventet. Men, jeg ser den er ny-oppusset, og omgivelsene var rolige. Utrolig greit å slappe av på en sådan måte før man flyr videre. Jeg ser på et søk i dag at et ARN-CPH ticket ligger på 1600 NOK en-vei. Med Lounge og SAS Plus, er det verdt prisen? Jeg må si jeg er litt usikker.
    IMAG2574.jpg

    Satte meg ned lengre bak i lokalet for et par timer, og skrev ned en side på en bok jeg holder på med. Ble ikke så mye skriving, da fyren bak meg hadde en meget interessant samtale med en kar som het Shaun. Fyren var tydelig finsk og snakket med engelsk-finsk aksent. Han gjorde etter hva jeg snappet opp deals i både Kamerun og Nigeria og hadde mistet flyet sitt til Helsinki. Til og fra sa han "shit" og "crap" til fyren, men det var absolutt en business-samtale. Da han begynte å snakke om penger gikk han lenger bak slik at ingen skulle høre. En bisarr om ikke interessant greie.

    IMAG2587.jpg

    SK1421 til CPH. En forferdelig gammel kjerre. Mitt første SAS Plus......

    IMAG2590.jpg
    .....som ble en stor skuffelse. Er vel ikke all verden å forvente på en 60 min flight, men *noe* burde da kunne forventes. Boardingen ble opprettholdt faktisk, svenske-dama sjekket billetten min før hun scanna den. Da jeg kom inn på flyet hadde en araber tatt plassen min. "1F!" sa jeg på engelsk. Han så på meg og flyttet seg til midtsetet. Sorry old chap, ikke komme her og komme her. Ble servert en kopp med te da personalet spurte meg om drikke. Regnet med at det kom et oppfølgingspørsmål om mat - men neida. Hun skal ha at hun deretter spurte om "alt ok?" og jeg nikket - men trodde egentlig det skulle komme *noe mer*. I tillegg ble det trangt om plassen med midtsetet opptatt og flyet eldgammelt. En nedtur. Short-haul på SAS Plus på den måten der er ikke noe poeng (pardon the pun) spør du meg (note Flypast magasinet, her kjører vi flyinteresse 24/7).

    IMAG2597.jpg
    Tåke også på CPH (her tatt ved avgang til OSL). Jeg hadde aldri vært på Kastrup før, og har hørt at mange foretrekker transit her. For meg ble flyplassen en slags mini-versjon av Schipol eller Zurich, men jeg skjønner greia. I sammenligning med en trøklete ARN og tettpakka OSL foretrekker jeg også CPH. Kjøpte meg en burger på CPH som faktisk hadde god smak. Feiga ut på norsken til en dansk latinsk dame som tok i mot bestillingen og kjørte rein USA-engelsk. Ikke bare var hun god i engelsk, men minuttet etterpå snakket hun spansk med noen trøblete reisende som skulle ha både det ene og det andre. Kudos til henne. Skal en del til å jobbe i en restaurant på CPH også faktisk.


    IMAG2602.jpg
    Flott skue ut fra CPH. Hadde en eldre dame ved siden av meg som sovna før take-off

    Tilbake på OSL ca 1800 ble jeg stoppet i tollen da karen syntes jeg hadde for lite bagasje. Jeg stussa. Flyr ikke business folk med kun laptop og en pose tax-free varer hele tiden? WTF? Han lurte på om jeg var en sånn "bonus-samler". Jeg kunne ikke pådra meg et slikt rykte, men sa "noe i den duren". Han lo. Sjekka passet mitt. Så jeg hadde vært en ivrig TLV besøkende.

    "Jeg har vært der," sa han.
    "Åh..." sa jeg.
    "Spesielt land du, meget interessant."

    Så lot han meg gå.

    Alt i alt, absolutt ikke en bortkastet lørdag.
     
    RoadKing, RemiWM, Henrik and 2 others like this.
  2. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Har vært på noe samme som deg i helga, ALF-OSL-CPH-ARN t/r i Plus, alle strekk fikk vi oppfølging om noe mer, hvis noen takket nei kom det "er du sikker?".
     

Del denne siden