Ett miniminireisebrev ref tittel følger. En «saga» i 7 deler. Reisen var booket med QR OSL-DOH-KUL og return KUL-DOH-OSL, med Scoot som connection mellom SIN-KUL. Det ble litt endringer, siden QR hadde motorproblemer på sin A350 på OSL og jeg hadde minimalt med connectiontid på DOH. Før flights så rakk jeg innom OSL loungen;
Som nevnt over, allerede før første leg ble det kluss. Jeg var frampå siden jeg viste at forsinkelsen gjorde at jeg ikke rakk connection i DOH, og da heller ikke møtet i SIN. Ble booket om for å fly OSL-HEL-SIN med AY. Første leg var på en A319. Sete 4D og hele raden for meg selv. Knyttnevetesten passert?; Liker at det er gardin mellom C og M; Litt mat og drikke ble det; En helt OK flytur.
Loungen i HEL var det minialt å melde fra. Oppussing på den etter passjekk så det gikk i papp og plast. Kit og seteplass; Ble for det meste soving på turen HEL-SIN, men rakk litt mat før den tid. Menyen; Underholdning i dualscreen; Finnair byr på Bose; Forrett; Hovedrett; Og ost/portvin; Ble en bra natt søvn etter det, klokket inn over 8 timer;
Hadde planlagt 1 natt i SIN. Valget falt på Crown Plaza som ligger i terminalen, men på landsiden. Passet meg bra, var bare noen hundre meter unna hvor jeg skulle ha møte. Ingen bilder av rommet, men helt standard OK+. Hotellet har basseng som jeg fikk dyppet meg i; Club Lounge var over snittet bra, sett bort fra at det er betjent bar: Inngang Matutvalg Frokost; Kort oppsummert ett OK hotell som nok blir valget for neste gang det er 1 døgns opphold.
Neste etappe var SIN-KUL med Scoot i en A320. Lite å melde her. Hadde 2C og ikke bestått knyttnevetest;
Oppholdet i Kuala Lumpur ble lagt til sentrum, nærmere bestem Intercontinental rett ved Petronas. Reiseveien til kontoret på flyplassen var litt lang, men det er uansett bedre enn å bo i nærheten av ingenting. Passelig jet-lag ved ankomst så det ble å kose seg med velkomstfrukt og ett solid roomservice måltid før det fikk rett i bingen; Loungen på hotellet må sies å være meget bra, fordelt over 2 etasjer; Inngang med manetakvarium; Diverse mat og drikke. Ikke sjampis men det Proseccoen var bortimot OK. Ellers så var det en fin lobby og plaskebasseng på hotellet; Ett bra hotellvalg for Kuala Lumpur men det er en del bra å velge i så mulig et blir å prøve noe annet neste gang.
Selve oppholdet i Malaysia var helt OK. Bra shopping, grei mat og alt fra knallsol til skikkelig lyn og torden. Mat med kineser and en dag og brasiliansk t-bein neste; Tvillingene; Attpåklatten; Ved Petronas på kveldstid; Den andre siden på dagtid; Allerede begynt å pynte til jul; For de som liker klokker så tror jeg dette er en bra plass prismessig. Jeg skal i det minste handle med neste gang.
Hjemreisen skulle gå bedre enn utreise med tanke på at opprinnelig reiserute ble holdt. Jeg hadde lest meg opp på loungen i KUL; Det var first og sjampis + alacarte dining. Kun det siste stemte så skuffelsen var til å ta og føle på selv om fisken av typen white fish var bra. Vel ombord i QR’s A340 ble jeg flyttet fra rad 3 og fikk 1JK for meg selv. Sjampis ble endelig servert, både før og etter setebyttet; Kan ikke huske å ha sett individuelle luftdyser på widebody tidligere?; Ikke full meny denne gangen(alle bildene tatt i feil vinkel). Men det gikk i Pommery for sjampisen sin del. Den rosé varianten ble litt søt. Maten var veldig bra, servert med «levende» lys gjorde det litt ekstra koselig; Forrett, noe med fisk Hovedrett, noe med kjøtt; Dessert; jepp, det går i ost og portvin Ble parkert på remote ved landing i DOH. Ikke noen bil som hentet, men egen buss for alle i C.
Så var det endelig klart for siste leg, DOH-OSL med A350, tenkte rekke nesten 60 timer hjemme før det blir ett glass eller to med likesinnede i HKG. Business loungen til QR var ett relativt imponerende skue, servicen enda ett par hakk opp; Det gikk i Pommery på loungen også; Imponerende størrelse på motoren, og flyet. Det føles ekstra romslig når det ikke er noen hattehyller i midten; Tror muligens flyet hadde vært i Danmark nylig? Eller hatt en danske ombord. Betjeningen beglagde så meget at det var «gjennglemte» aviser ved setet; Måtte spise litt her også, ikke kjempesulten eller trøtt siden jeg sov va 6av8 timer på forrige tur. Gikk for minisliders, uten forrett eller dessert; Så var det noen timer på øyet før en ny runde minisliders(da var gode) Ble vekt i siste liten og rakk egg og kylligspyd til frokost. Ankomst OSL ble en liten nedtur med kø i passkontrollen selv om jeg var først av fra mitt sete 1A.
En liten oppsummering. Så lenge QR er i rute og leverer varen så leveres det til de grader. Første gang jeg har fått utlevert pysj i C. I tillegg til meget behagelig pledd. Maten var også upåklagelig. Finner egentlig ikke noe å sette fingeren på. I tillegg så gir reisen via DOH 140+140 Tier points i C mot kun 40+140 via HEL eller LHR. Finnair leverte også ett helt OK produkt, men siden jeg fikk aller siste sete HEL-SIN ifm ombookingen så havnet jeg på rad 12 noe som førte til litt utplukket matutvalg. Litt kjipt kit hadde de også(ikke SAS ille). Scoot var lavkost, men i det positive delen av skalaen tror jeg(prøvd NAS 2-300gang og AB 2gang). Begge IHG hotellene leverte som forventet, servicenivået i Asia er jo mange hakk over Europa og en annen verden enn USA. Takk for følget
En fin liten minirapport, takk for at du deler. Godt det ble en grei tur selv om det ble litt surr med teknisk feil i starten
Takk for en veldig bra rapport. Qatar er best i C på alle mulige måter etter min mening. Kort sagt utrolig bra Neste gang spør du om å bli flyttet til OSL-LHR-DOH istedenfor. Er du heldig kan du da få QSuites eller A380 fra LHR. Det er et mye bedre produkt enn AY i C I tillegg flere TP
Det for eventuelt bli om det er sjanse for a rekke det jeg skal. Ingen sjans denne gangen. AY er effektivt, ikke sa mye mer sammenlignet med QR. Helt enig i at QR er bra pa C, blir den ruten i desember ogsa ser det ut for