OSL-EWR-IAD-CLE-EWR-OSL United Airlines B757/B737/A320/CR7 C

Tråd i 'Reisebrev' startet av Herlov, 02. juli 2016.

  1. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Virker som en flott tur, og jeg må si Washington D.C tar seg flott ut i solskinnet. Frister til å ta turen selv og oppleve byen :)
    Får håpe hjemturen blir bra selv om du skal via Clevland på veien til Newark...
     
    Herlov liker dette
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,143
    Likes mottatt:
    869,593
    Bonuspoeng:
    293
    Washington DC er en flott by å gå på oppdagelsesferd i ....
    ... til fruens store fortvilelse kan jeg tilbringe dager i "air and Space" museet ...
     
    Herlov liker dette
  3. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tok toget tilbake til hovedterminalen, så månebilen ut til gate D4, hvor United Express sin Canadair Regional Jet 700 skulle ta meg til Cleveland. Den ytterste terminalen på IAD benyttes i hovedsak til innenriks og er definitivt den minst påkostede. Vi forlot betong og glass og var tilbake på billige fasadeplater, tepper på gulvet og små vinduer. Uniteds strikte boarding-rutine ble etter hvert igangsatt. Først mennesker med nedsatt funksjonsevne, så foreldre med barn under to år. Videre Global Services, etterfulgt av boarding group 1, 2, 3, 4 og 5. Som reisende i Business First og Star Gold var jeg plassert i gruppe 1.

    2016-07-12 11.52.13.jpg

    2016-07-12 11.57.22.jpg

    2016-07-12 11.59.32.jpg

    2016-07-12 12.04.20.jpg

    2016-07-12 12.04.26.jpg

    2016-07-12 12.05.02.jpg

    United Airlines 6083 operated by Mesa Airlines
    Washington Dulles International Airport (IAD) – Cleveland Hopkins International Airport (CLE)
    Tirsdag 12. juli
    Avgang (rute): 1245
    Ankomst (rute): 1402
    Flytid (rute): 1:17
    Flytype: Canadair Regional Jet 700
    Sete: 2A


    Flyvertinnen Rhonda ønsket velkommen. Flyet hadde 70 seter, hvorav seks i First-kabinen i en 1+2-konfigurasjon. Jeg hadde 2A, noe som betydde kongesete. Nesten litt følelse av privatjet. Bare nesten. Det er uhorvelig trangt i hattehylla på disse regionalflyene, men jeg kom tidlig om bord og fikk presset kabinkofferten opp.

    2016-07-12 12.21.26.jpg

    2016-07-12 12.34.08.jpg

    Rhonda rakk en kjapp serveringsrunde i First før avgang. Oppsatt flytid var en time og 17 minutter, men hele turen endte opp med å ta ca. 45 minutter. Det betydde at Rhonda og hennes kollega hadde veldig dårlig tid. Basert på hennes alder, skulle man tro Rhonda var dreven, men det var hun ikke. Først ca. 15 minutter før landing, da vi var godt i gang med nedstigning, ble serveringen gjennomført. Jeg hadde bedt om en kaffe og en mineralvann og måtte drikke med begge hender. Snackskurven med chips, nøtter og bananer ble det lite tid til, men den ble svingt innom kabinen for syns skyld.

    2016-07-12 12.49.39.jpg

    2016-07-12 13.03.29.jpg

    2016-07-12 13.00.41.jpg

    2016-07-12 13.20.51.jpg

    Jeg vet ikke om det var dårlige rutiner eller noe annet som gjorde at de fikk så dårlig tid, for det er jo ikke akkurat første gang de gjennomfører slike korte flygninger, men det ble i alle fall feilberegnet ganske bra. Vi kom nærmere og nærmere rullebanen, og jeg syntes det var underlig at flyvertinnene fortsatte å jobbe i galley, uten å finne plassen sin før landing. Jeg tittet derfor på klokka før landing. 30 sekunder før vi traff terrenget sto begge i fremre galley, og Rhonda meldte til sin kollega at hun måtte se å komme seg bak for å få satt seg. 20 sekunder før vi traff terrenget traff rumpa til Rhonda setet. Om hennes kollega rakk å feste setebeltet er usikkert. Jeg tviler. "That was tight", bemerket 1C syrlig når vi taxet mot terminalen.

    2016-07-12 13.30.10.jpg
     
  4. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Cleveland, ja. Ja, kjenner dere ikke Cleveland? Den nest største byen i staten Ohio? Den gamle industribyen ved breddene av Lake Erie?

    United Club, Cleveland Hopkins International Airport

    Cleveland var opprinnelig en hub for United. United flyttet hub'en sin til Washington (IAD). Continental kom og erstattet United i Cleveland. Så fusjonerte United og Continental, og alle skjønte hvilken vei det gikk. I 2014 annonserte adm. dir. for United at de la ned Cleveland etter å ha tapt penger i mange år. Det er derfor, ikke overraskende, ganske stor overkapasitet på flyplassen. Trafikken er nå ca. 60 % av hva den var på det meste.

    2016-07-12 13.41.19.jpg

    Club'en lå ytterst på den ene piren, og var en ganske så tradisjonell United Club, på godt og vondt. Resepsjonen var stor og .. jeg vil ikke si innbydende, men heller ikke avskrekkende. Tre godt voksne damer voktet inngangen. Stilmessig var loungen tung og mørk, men med noe dagslys, som de forsøkte å skjerme etter beste evne. Mørk eik (imitasjon) og beige skinn hadde tatt over lokalet fullstendig. Faktisk er det ganske lite som skiller American og United sine club'er. De ser alle like ut.

    2016-07-12 13.47.46.jpg

    2016-07-12 13.44.34.jpg

    2016-07-12 13.44.25.jpg

    2016-07-12 13.46.46.jpg

    Som vanlig, alle drikkevarer med unntak av kaffe, ble servert fra den betjente baren innerst i lokalet. De billigste produktene er gratis og resten må man betale for. Ved siden av baren lå serveringsområdet, hvor det også fantes noen cafébord. TV-rom var tilgjengelig. Resten av loungen besto av sofagrupper, lenestoler og en del skjermede arbeidsstasjoner. I tillegg var det tre konferanserom, med printere og fax. Ja, det stemmer, fax. Det var ikke teknisk musem jeg var på, så de finnes tydeligvis i drift fortsatt. De har nok betalt med sjekk for den … Det var ingen stikkontakter, bortsett fra i arbeidsstasjonene.

    2016-07-12 13.45.44.jpg

    2016-07-12 13.45.15.jpg
    2016-07-12 13.45.01.jpg

    2016-07-12 13.47.12.jpg

    2016-07-12 13.48.04.jpg

    Jeg hadde ingen som helst forventninger til serveringen, men ble smått positivt overrasket over at det fantes en ganske mektig gumbo-suppe tilgjengelig, i tillegg til de "usual suspects" med ost, kjeks, frukt og litt annen småsnacks.

    2016-07-12 13.46.32.jpg

    Med fire timer til avgang til Newark hentet jeg fram PC'en og slappet av litt. Bra hastighet på wifi hadde de absolutt! Det store spørsmålet var imidlertid om jeg skulle spise suppa til middag, eller om jeg skulle ta turen ut i terminalen på Chick-fil-A? Det er noen vanskelige problemstillinger man må ta stilling til når man er på tur. Hmmm.

    Men jeg satt og nøt utsikten til den tomme rullebanen på Cleveland, fikk jeg også mer enn nok tid til å reflektere over de offentlige toalettene i USA. De fleste toalettene har en merkelig utforming. For det første: det er knapt nok noe skille mellom båsene. Høyden på skillet og dørene er i beste fall like under knehøyde. I alle dager? Er det virkelig nødvendig å se den nedtrukne trusa til sidemannen når man vasker hendene på vei ut? Og er det virkelig nødvendig å høre hver eneste promp fra sidemannen når man forsøker å tømme blæra? For det andre: porselenet er montert veldig lavt. Alle er ikke dverger, eller "kortvokste", som de heter her borte. Og for det tredje: er det virkelig nødvendig å la skåla være halvfull med vann allerede fra starten av? Det gjør det nemlig veldig utfordrende å unngå sprut av både det ene og andre på selve dassen og ikke minst egen person. Og for det fjerde og siste: det er idiotisk å ha to ulike kraner for varmt og kaldt vann. Verden har gått videre siden 1950. Skjerpings! End rant.
     
    Last edited: 12. juli 2016
    LineE, Kristian, AndersWE and 13 others like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,658
    Likes mottatt:
    32,506
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig i dine betraktninger på amerikanske toalett. Det er merkelige greier, både båsene og skålene.
     
    Herlov liker dette
  6. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    De toalettene... Kunne vært skrevet bok om hvor ille de er.
    Flott report forresten :D
     
    Herlov liker dette
  7. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,293
    Likes mottatt:
    3,241
    Bonuspoeng:
    113
    Ganske sikker på at du kan betale med sjekk for å bruke den også :D
     
    Herlov, RoadKing and Blaa like this.
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,658
    Likes mottatt:
    32,506
    Bonuspoeng:
    293
    Apropos sjekk...
    Da jeg flyttet til San Diego i 1998, fikk jeg mitt første sjekkhefte. Her til lands var de utdødd, eller ihvertfall på det nærmeste utdødd.
    Mobiler var heller ikke utpreget vanlig i USA den gang, man hadde like gjerne en pager. SMS var det ingen som hadde hørt om, og hadde de hørt om det så skjønte de ikke vitsen.

    Joda, det er ikke alt nytt som kommer fra USA først :).

    I lys av dette kan det kanskje være interessant å vite at:

    Basis teknologi for mobile samtaler som vi kjenner dem i dag eksisterte allerede i 1970, utviklet av Bell Labs, men ettersom et konsulentfirma de engasjerte vurderte kostnadene med utplassering av kommunikasjonstårn som forholdsvis høye kombinert med marginal markedsinteresse så parkerte Bell saken som lite interessant.

    Verdens første offentlig tilgjengelige mobiltelefonitjeneste så dagens lys i Norge i 1966 og het Norsk Landmobil Tjeneste. Som seg hør og bør ble det opprettet som en konsekvens av større behov for kommunikasjon i redningstjenesten. Tjenesten var manuell og mange vil sikkert diskutere hvorvidt det var "mobilt" :).

    Den første samtalen som var reelt mobil var nok på Manhatten i 1973 hvor Motorola sine forskere gjorde forsøk. Tjenesten ble aldri kommersialisert.

    Så, i 1981 kom det første helautomatiske mobitelefoni systemet. NMT (450 Mhz), dette og senere 900 Mhz sambandet ble i høyeste grad kommersialisert og rullet ut, i de nordiske land først og fremst, men faktisk også adoptert i Sveits, Nederland og hele tidligere østblokken.

    GSM ble senere standarden som skulle se mobiltelefonen virkelig bli allemannseie og en del av vår hverdag. Det hele startet i Finland i 1991 og siden har det ikke sett seg tilbake.
    Noen artige kuriositeter:
    GSM står for Groupe Spécial Mobile, som man skjønner er det fransk, og initiativet til GSM kom da også fra EU (EF som det het den gangen) og var ment som en EU greie. Teknologiske miljø ble invitert til å utvikle en standard for mobiltelefoni. SINTEF fra Trondheim var banebrytende i dette arbeidet.

    SMS var egentlig aldri ment for massene. Det var en teknikk som oppstod som en biting oppe i det hele. At man i det hele tatt valgte å ta det med i standarden var fordi man tenkte det kunne ha et marked som et verktøy for bedrifter til å sende ut korte meldinger til ansatte som ikke kunne ta telefonen av forskjellige årsaker. Sjelden har vel en teknologi vært mer undervurdert :).

    NOKIA hadde antagelig ikke eksistert i dag uten GSM. De var på konkursens rand på 80 tallet, fikk omstruktureringsmidler og maktet å snu et synkende skip til et industrieventyr (dessverre på bekostning av norsk høyteknologi. Simonsen Elektro i Orkdal var det absolutte ytterste innen mobiltelefoni den gangen, men grunnet høy kostnadsnivå og manglende kompetanse/finanser så tapte de i markedsføringen). Men, som vi alle vet, livet er forgjengelig, i dag er NOKIA oppkjøpt av Microsoft of smuldrer sakte, men sikkert hen.

    GSM i seg selv hadde ikke støtte for data, dette kom først med GPRS standarden i 2000, etterfulgt av EDGE, 4G, LTE og gud vet hva som kommer neste gang.

    GSM er en suksess av de sjeldne. Man estimerer at standarden i dag representerer 80%++ av klodens mobiltelefoni. Det er vel bare noen få protokoller igjen i USA som ikke vil gi seg. Men det er et spørsmål om tid.

    Om man er for eller imot EU, så er GSM et glimrende eksempel på at EU faktisk har gjort mye bra. Hadde GSM vært utviklet av en kommersiell aktør ville det helt sikkert vært dyrere å ringe i dag, neppe vært like utbredt globalt, og, er jeg redd, den teknologiske utviklingen ville nok ikke hatt den samme farten.

    Ja, ble litt off topic dette, men jeg kunne ikke dy meg :)
     
    LineE, AndersWE, Robert H and 12 others like this.
  9. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,293
    Likes mottatt:
    3,241
    Bonuspoeng:
    113
    Imponerende kunnskap du har om mobilnettverket!!

    Apropos Nokia, så er mye av grunnen til uføret de er i at de ikke har klart å endre seg fort nok. Når smartmobilen kom, så holdt de seg til den tradisjonelle mobilen med kun taster ALTFOR lenge, noe som førte til at de ble hengende etter. Siden har de aldri klart å hente seg inn igjen.

    Et enda værre tilfelle var Kodak, som var det desidert største kamerautstyrselskap, grunnlagt i 1888 og konkurs 2012. De var faktisk det første selskapet til å produsere det digitale kameraet. Steven Sasson, som jobbet for Kodak kom med idéen og viste det første digitale kameraet til sjefene sine i 1975. Hva gjorde sjefene? De gjemte kameraet i skuffen og ba Steven aldri snakke om idéen sin.

    Moralen her er at man må følge med utviklingen. Det nytter ikke å prøve å beskytte eksisterende business ved å "slow down" utviklingen.

    Sorry, for litt off topic fra min side også :)
     
    LineE, AndersWE, Petter B-C and 4 others like this.
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,143
    Likes mottatt:
    869,593
    Bonuspoeng:
    293
    Off topic igjen, flere bilfabrikker er i ferd med å følge Kodak fordi de verner om sin "gamle" teknologi ..... de har brukt milliarder på å finne de mest miljøvennlige forbrenningsmotorene og må kanskje skrote løsningene før de har fått en krone tilbake ...

    USA: min datter studerte i Omaha, Nebraska og hadde selvfølgelig ikke sjekkhefte. Når strømregningen skulle betales måtte hun gå i minibank og ta ut penger og gi til sin venninne som igjen skrev ut en sjekk som hun sendte til strømselskapet ....
     
    LineE, AndersWE, Petter B-C and 2 others like this.
  11. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Flott rapport! :) Skal dit i september, og tenkte å få sett litt mer av byen enn det vi gjorde da vi var i desember - var litt surt vær da så det ble ikke den store byvandringen. Ser du anbefaler det samme av severdigheter som vi har tenkt. :)
     
    Herlov liker dette
  12. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe, takk! Enormt.

    Jepp, fin tur! Det er å bare å notere D.C. på lista.. :)

    Ja, det er virkelig sant. I tillegg finnes det, som du sikkert kjenner til, en annen avdeling ute ved Dulles, hvor de virkelig store fuglene finnes.

    Helt merkelig og unødvendig! Noen må fortelle dem dette. :D

    Ikke sant!

    Jeg forsøkte ikke. :D;)

    Yes, byen tåler absolutt flere besøk!
     
  13. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er ikke sikker, men jeg mener å huske at dette med mye vann i toalettene, er noe som gjøres for at det blir lettere å holde rent. Kan ikke huske at det har vært det samme på private toalett, bare offentlige (og hoteller).

    En ting er splash-effekten, men hvor mange ganger har jeg ikke endt opp med halve hånda ned i vannet i forsøk på et uskyldig tørk. Herregud!
     
    Blaa liker dette
  14. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    618
    Bonuspoeng:
    93
    Imponerende kunnskap j
    Ja, de holder seg veldig mye renere enn våre. Men så ender man opp med vått papir dersom man ikke passer på. Etter 10 dager hadde jeg fortsatt ikke funnet enn god nok taktikk på dette...
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,658
    Likes mottatt:
    32,506
    Bonuspoeng:
    293
    I tilfelle noen lurer. Da jeg jobbet som programmerer i USA (1998-2010) så ble jeg bedt om å lage en presentasjon på hvordan man kunne utnytte mobilteknologien for bruker programvare.
    Fant at Vodafone (Sverige iallefall) hadde ett semi offentlig api som jeg kunne bruke, og skrev en app for å bruke sms som kommunikasjonskanal.

    I og med at dette skulle være en presentasjon, så fant jeg ut at jeg skulle ta med litt om mobiltelefoni og, spesielt ettersom tidligere nevnt amerikanerne var sent ute med dette. Da gravde jeg fram info om bl.a. dette med Norsk Offentlig Landtelefoni :).

    Må medgi at jeg var litt kry over å kunne fortelle at Norge var teknologisk spydspiss på området :).
     
  16. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Cleveland Hopkins International Airport

    Full av Unitedsk gumbo-suppe gikk jeg den korte veien over til gate C21. Det var 45 minutter til avgang, og flyet hadde enda ikke dukket opp. Med 50 minutters transfer på EWR begynte jeg å småsvette litt. Først nærmere 30 minutter før oppsatt rutetid dukket det opp en full B737-700. Jeg skal innrømme at jeg var rimelig skeptisk til at de skulle holde oppsatt avgangstid. Jeg satte meg ned ved Star Alliance-bordet og forsøkte å slappe av, til ingen nytte.

    2016-07-12 16.50.10.jpg

    2016-07-12 17.06.03.jpg

    2016-07-12 16.53.30.jpg

    2016-07-12 16.52.25.jpg

    United Airlines 1857
    Cleveland Hopkins International Airport (CLE) – Newark Liberty International (EWR)
    Tirsdag 12. juli
    Avgang (rute): 1745
    Ankomst (rute): 1925
    Flytid (rute): 1:40
    Flytype: B737-700
    Sete: 2A


    Til tross for min skepsis ble dørene lukket noen minutter før 1745. All ære til gatepersonellet og crewet. Well done. Kapteinen ønsket velkommen "Welcome onboard this flight to Minneapolis, Minnesota." Hjertet mitt hoppet over et slag før jeg fikk samlet tankene. "Just kidding! We're going to Newark. Now that I've got your attention, please pay attention to the safety demonstration". He-he. Mr. Funny Pants. Dagens flygning til EWR ville ta en time og åtte minutter. Oppsatt flytid var en time og 40 minutter. YES, tenkte jeg. Detta er i boks. Endelig kunne jeg slappe av og nyte min pre-departure mineralvann. Purser samlet inn jakker fra de som ville kvitte seg med sin.

    2016-07-12 17.28.07.jpg

    2016-07-12 17.27.49.jpg

    2016-07-12 17.40.17.jpg

    Etter to flygninger med United Express var det nå tid for mainline. Denne -700'en hadde tre rader med First-seter i konfigurasjonen 2+2, i motsetning til økonomi, som hadde den tradisjonelle 3+3. First-kabinen var full på også denne flygningen. Upgrade-listen hadde vært lang. 1750 ble vi pushet bakover. Etter å ha taxet noen minutter stoppet brått flyet opp et godt stykke før rullebanen. Et dårlig tegn på en tom flyplass. Kapteinen kom på høyttaler. "This is your captain speaking. We'll unfortunately be waiting here for aprox. 25 minutes due to "flow control" at Newark airport. We'll keep you updated. We're sorry for the inconvenience." Argh! Skulle jeg ikke rekke OSL-flyet, likevel, da?

    2016-07-12 18.16.57.jpg

    Etter drøye 15 minutter ble "fest setebelte"-lyset slått på igjen, og vi tok til luften etter ca. 20 minutter. Det her kom til å bli hårfint (igjen), tenkte jeg i mitt stille sinn. Heldigvis viser det seg at United baker inn en god del bakketid i oppsatt flytid. Klok av skade, formoder jeg. Etter avgang ble det en ny tur med drikkavogna og den bermøte "snack basket". Jeg koste meg med nok en mineralvann og en banan, mens jeg nøt utsikten over Pennsylvania og New York på vei til New Jersey. Det ble faktisk tid til to runder med "snack basket" denne gang. Ikke verst.

    2016-07-12 18.18.27.jpg

    2016-07-12 18.20.35.jpg

    2016-07-12 18.42.07.jpg

    Vår approach til Newark var parallelt med Manhattan. Helt fantastisk. Det er vanskelig å begripe størrelsen på byen New York før man ser den i det perspektivet. Skyskraperne i Midtown og Lower Manhattan. Tettbebyggelse så langt øyet kan se. Utrolig imponerende. Vi landet på rutetid og rullet sakte mot terminalen. YES, tenkte jeg (nok en gang). Detta er i boks.

    2016-07-12 19.22.38.jpg

    2016-07-12 19.24.47.jpg

    Så stopper flyet på taxebanen. Vi er et av 1000 fly på Newark, og det er kapasitetsproblemer et eller annet sted i systemet. Vi blir stående i fem minutter. Jeg begynner å blir nervøs (igjen). På toppen av det hele kjenner jeg det begynner å bli litt trøkk i blæra. Etter diverse kaffer og mineravalvann gjennom ettermiddagen må systemet få tømt seg. Vi blir stående i 10 minutter, og jeg begynner å bli forbanna. 40 minutter igjen til avgang til Oslo. Gate stenger 20 eller 30 minutter før avgang. Det begynner også å bli ganske kritisk for min blære. Ja, det var litt urut ikke å gå før vi begynte approach, men da måtte jeg ikke. Jeg forsøker å holde meg, men det er så vidt det bærer. Vi står fortsatt på taxebanen, og jeg må faktisk så INNI HÆLVETTE tisse at jeg må trykke på flyvertinne-knappen i taket. Ingen respons. Jeg forteller sidemannen status og ber han påkalle oppmerksomheten fra purser. Ingen reaksjon. Det begynner å bli flaut, veldig flaut,men hva pokker skal man gjøre når man sitter og tripper. Det er ganske kjipt å pisse i buksa på et fullt fly også og enda kjipere å sitte i den samme buksa på flyet over Atlanteren. Enda en gang forsøker sidemannen å påkalle oppmerksomheten fra purser, men hun står på sitt. Jeg reiser meg og ber pent om å få lov til å benytte toalettet, mens vi står stille. Ingen nåde, det er kun for "medical emergencies". Det var da som faen. Litt skjønn må det gå an å vise. Endelig begynner flyet å bevege på seg, og jeg ser endelig slutten på marerittet. Mens vi venter på broa får jeg endelig slippe til på toalettet. I siste sekund.
     
    Last edited: 14. juli 2016
    LineE, Kristian, AndersWE and 12 others like this.
  17. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Med halvtom blære og 30 minutter igjen til avgang løp jeg det jeg kunne mot gate C112, som selvsagt ligger helt ytterst på den ene piren på terminal C. Jeg kom fram etter ca. fem minutter og så at boarding ennå ikke har startet. Jeg rakk det. Hallelujah. Jeg ble stående ca. 10 minutter og rakk å hente inn litt av psyken før jeg gikk om bord.

    2016-07-12 19.50.14.jpg

    2016-07-12 19.53.19.jpg

    2016-07-12 19.53.26.jpg

    United Airlines 38
    Newark Liberty International (EWR) – Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL)
    Tirsdag 12. juli
    Avgang (rute): 2015
    Ankomst (rute): 0950
    Flytid (rute): 7:35
    Flytype: B757-200
    Sete: 2A


    Også denne gang finner jeg mitt favorittsete, 2A. For en følelse det er å slippe rumpa ned i det siste setet etter en berg- og dalbane av glede og bekymringer gjennom ettermiddagen. Greit nok at det ikke hadde vært noen enorm krise å misse det siste flyet og måtte bli booket om, men likevel. Når man er på vei hjem, er det veldig deilig at ting går etter planen. I 2B satt det allerede en middelaldrende amerikansk kvinne, som er på vei til Norge på en gruppetur med National Geographic. Ritualet med champagne og middagsbestilling ble gjennomført. 2B bestilte hvitvin, mens jeg (som sagt) bestilte champagne. Mens 2B var på toalettet kom flyverten med bestillingen vår og forvekslet hvitvin og champagne, noe verken han eller jeg fanget opp før jeg hadde glasset til 2B på leppene. "I'm sorry, I gave you the wrong one!" Han beklaget og ga meg i stedet champagnen. Jeg lurte så på hva han ville gjøre og tittet ut av vinduet for å gi han litt arbeidsro. Han stod og tvilte litt, tydelig usikker, og plasserte så vinglasset hos 2B …

    2016-07-12 20.04.44.jpg

    2016-07-12 20.20.58.jpg

    En drøy halvtime på overtid ble vi pushet tilbake. Som nevnt var det restriksjoner på trafikken på Newark denne dagen, og UA39 ble heller ikke skånet. Etter ytterligere ca. 30 minutter på taxebanen ble det vår tur. Vi skulle da etter planen lande på OSL 30 minutter etter rutetid, etter ca. 7 timer og tre minutter i lufta. 2B og jeg brukte forsinkelsen til å småprate om løst og fast, om alt fra Trump, ISIS, amerikansk vs. norsk helsevesen (hun jobbet for et helseforsikringsselskap), reiser omkring i verden og naturligvis prisene i Norge. En veldig trivelig dame!

    2016-07-12 20.45.32.jpg

    2016-07-12 21.31.13.jpg

    Til middag denne dagen kunne man velge mellom svinekotelett, kylling, breiflabb og pasta. Lunsj før landing var erstattet med frokost. Menyen for øvrig var identisk med turen fra Oslo. Ingen vinliste denne dagen, heller, men aviser var på plass. Fremre kabin var bemannet av en erfaren supervisor/purser, som hadde kabinen, og en mannlig kollega, som hadde kjøkkentjeneste. Begge var i strålende humør og svært gode representanter for United. Jeg småpratet litt med purser, og det viste seg at det ikke var noen forskjell på uniformene til crewet i kabinen, slik at det med det blotte øyet ikke var mulig å se hvem som var purser (med unntak av hvilken posisjon hun/han satt i, selvsagt). Litt underlig.

    2016-07-12 23.01.03.jpg

    2016-07-12 23.01.33.jpg

    Serveringen startet som vanlig med drikke og varme nøtter. Så forrett, som var røkelaks. Selvfølgelig, etter at jeg skrev det jeg gjorde om maten på turen over. Muligens noen rester fra en av SAS-flygningene tidligere på dagen? Til middag valgte jeg kylling. Fisk spiser jeg ikke på fly, og svinekotelett må være noe av det kjipeste. Hvis jeg vil ha svinekotelett, drar jeg til farmor på søndagsmiddag. Kyllingen var helt grei og gikk ned. Jeg stod så over osten og gikk rett på is til dessert.

    2016-07-12 22.04.01.jpg

    2016-07-12 22.08.47.jpg

    2016-07-12 22.20.11.jpg

    2016-07-12 22.36.37.jpg

    2016-07-12 23.12.19.jpg

    Middagsserveringen ble avsluttet etter to timer. Jeg la ned setet og falt i søvn. Jeg er 184 cm og oppfattet senga som noe kort, faktisk den korteste jeg har opplevd hos alle selskaper jeg har flydd, men det påvirket ikke selve søvnen. En kuriositet jeg ikke har opplevd hos andre selskaper er United sin rutine med sikring av cockpit ved piloters toalettbesøk. De henter fram en vogn og sperrer midtgangen med den. Jeg spurte herren med kjøkkentjeneste om dette, og denne rutinen ble innført like etter 2001.

    2016-07-13 03.05.55.jpg

    En time og 20 minutter før ankomst OSL våknet jeg akkurat i tide for frokostservering. Youghurt med granola, frukt og gjærbakst. Enkelt, men godt. Serveringen ble avsluttet med kaffe. Jeg vekslet noen siste fraser med 2B før landing 30 minutter etter rutetid og ønsket henne lykke til med sin utforskning av Norge.

    2016-07-13 03.18.24.jpg

    2016-07-13 03.37.05.jpg

    2016-07-13 03.50.40.jpg

    2016-07-13 04.12.15.jpg

    2016-07-13 04.30.12.jpg

    United leverer som forventet. Stabilt, men på det jevne og ikke noe ekstraordinært. Setet og konfigurasjonen holder på ingen måte tritt med konkurrentene, men United-kundene er lojale. Førsteinntrykket av Washington D.C. kan nok være noe formelt, men under overflaten, og på de riktige stedene, finnes det en sjarmerende by full av interessante kvaliteter. Det er svært mye å se og oppleve, og to dager strekker rett og slett ikke til, så unge og lovende må nok være forberedt på å ta turen tilbake med tid og stunder.

    Takk for følget! Reisebrev slutt.
     
    Last edited: 14. juli 2016
    foffen, LineE, Travellingalf and 26 others like this.
  18. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en fin rapport. Du hadde flaks med connections på denne turen, men ser at dette kunne endt med ganske mange ekstra timer venting på en del flyplasser rundt omkring ;) Men når alt går som man vil er det jo supert!
     
    Herlov liker dette
  19. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Kongerapport!! Tusen takk for at du tar deg tid :)
    Så til det viktige, jeg observerer en Breitling på ditt venstre håndledd og klarer ikke helt å avgjøre om det er en Super Avenger eller en Avenger Skyland, men tror jeg lander på førstnevnte! :p;)
     
    Herlov liker dette
  20. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for en fantastisk tripreport! Veldig god inspirasjon for både tur og skriving. Reis mer!!!
     
    Herlov liker dette

Del denne siden