Apropos sjekk...
Da jeg flyttet til San Diego i 1998, fikk jeg mitt første sjekkhefte. Her til lands var de utdødd, eller ihvertfall på det nærmeste utdødd.
Mobiler var heller ikke utpreget vanlig i USA den gang, man hadde like gjerne en pager. SMS var det ingen som hadde hørt om, og hadde de hørt om det så skjønte de ikke vitsen.
Joda, det er ikke alt nytt som kommer fra USA først
.
I lys av dette kan det kanskje være interessant å vite at:
Basis teknologi for mobile samtaler som vi kjenner dem i dag eksisterte allerede i 1970, utviklet av Bell Labs, men ettersom et konsulentfirma de engasjerte vurderte kostnadene med utplassering av kommunikasjonstårn som forholdsvis høye kombinert med marginal markedsinteresse så parkerte Bell saken som lite interessant.
Verdens første offentlig tilgjengelige mobiltelefonitjeneste så dagens lys i Norge i 1966 og het Norsk Landmobil Tjeneste. Som seg hør og bør ble det opprettet som en konsekvens av større behov for kommunikasjon i redningstjenesten. Tjenesten var manuell og mange vil sikkert diskutere hvorvidt det var "mobilt"
.
Den første samtalen som var reelt mobil var nok på Manhatten i 1973 hvor Motorola sine forskere gjorde forsøk. Tjenesten ble aldri kommersialisert.
Så, i 1981 kom det første helautomatiske mobitelefoni systemet. NMT (450 Mhz), dette og senere 900 Mhz sambandet ble i høyeste grad kommersialisert og rullet ut, i de nordiske land først og fremst, men faktisk også adoptert i Sveits, Nederland og hele tidligere østblokken.
GSM ble senere standarden som skulle se mobiltelefonen virkelig bli allemannseie og en del av vår hverdag. Det hele startet i Finland i 1991 og siden har det ikke sett seg tilbake.
Noen artige kuriositeter:
GSM står for Groupe Spécial Mobile, som man skjønner er det fransk, og initiativet til GSM kom da også fra EU (EF som det het den gangen) og var ment som en EU greie. Teknologiske miljø ble invitert til å utvikle en standard for mobiltelefoni. SINTEF fra Trondheim var banebrytende i dette arbeidet.
SMS var egentlig aldri ment for massene. Det var en teknikk som oppstod som en biting oppe i det hele. At man i det hele tatt valgte å ta det med i standarden var fordi man tenkte det kunne ha et marked som et verktøy for bedrifter til å sende ut korte meldinger til ansatte som ikke kunne ta telefonen av forskjellige årsaker. Sjelden har vel en teknologi vært mer undervurdert
.
NOKIA hadde antagelig ikke eksistert i dag uten GSM. De var på konkursens rand på 80 tallet, fikk omstruktureringsmidler og maktet å snu et synkende skip til et industrieventyr (dessverre på bekostning av norsk høyteknologi. Simonsen Elektro i Orkdal var det absolutte ytterste innen mobiltelefoni den gangen, men grunnet høy kostnadsnivå og manglende kompetanse/finanser så tapte de i markedsføringen). Men, som vi alle vet, livet er forgjengelig, i dag er NOKIA oppkjøpt av Microsoft of smuldrer sakte, men sikkert hen.
GSM i seg selv hadde ikke støtte for data, dette kom først med GPRS standarden i 2000, etterfulgt av EDGE, 4G, LTE og gud vet hva som kommer neste gang.
GSM er en suksess av de sjeldne. Man estimerer at standarden i dag representerer 80%++ av klodens mobiltelefoni. Det er vel bare noen få protokoller igjen i USA som ikke vil gi seg. Men det er et spørsmål om tid.
Om man er for eller imot EU, så er GSM et glimrende eksempel på at EU faktisk har gjort mye bra. Hadde GSM vært utviklet av en kommersiell aktør ville det helt sikkert vært dyrere å ringe i dag, neppe vært like utbredt globalt, og, er jeg redd, den teknologiske utviklingen ville nok ikke hatt den samme farten.
Ja, ble litt off topic dette, men jeg kunne ikke dy meg
Vis alt...