Kona jobber to år i Helsinki og vi har en liten leilighet der i den perioden. Så det blir endel reising fram og tilbake på meg. Jeg er EBD-medlem. Men SAS flyr ikke direkte lenger (med noen få unntak), og det er relativt dyre billetter. Har ordnet noen Plus-billetter og et par bonusreiser fram til sommeren. Men det går ikke opp i lengden med tanke på veldig høye priser hos SAS, og alltid mellomlanding som gjør turen lengre enn nødvendig. Finnair har masse direkte flights og mer fornuftige priser. Men Finnair Plus kjenner jeg lite til - jeg er medlem men har bare noen få tusen poeng der. Norwegian har også bra tilbud på direkteflighter. Er medlem i Rewards, men igjen er ikke veldig kjent med dem. Finnes det andre bonusklubber på denne distansen? Er det noen som kan dele litt erfaringer her, som reiser mye mellom faste steder? Jeg er veldig happy med SAS EBD men det blir dyrt i lengden på akkurat denne etappen.
Du kan vel samle Avios når du flyr Finnair, hvis du tror at du samtidig kommer til å benytte deg av QR/BA/AA.
Om vi ser litt bakover i tid har det ofte vært ganske ok priser med SAS til HEL. Betydelig billigere enn f.eks. ARN og CPH på korter horisont, så selv om det er dårlig med flights til HEL akkurat nå vil det nok ta seg opp igjen i løpet av post-covid. Ellers ville jeg nok også vurdert OneWorld om jeg hadde et reisemønster som gav meg en viss status. Finair har jo kjørt status match mot SAS nylig, kan være de hadde gitt en spesialdeal om du kan vise til en adresse i Finland. Ellers har jo BA vært ute og solgt billige via LHR til HEL om jeg ikke husker feil. Kanskje ikke optimal rute, men kanskje en god måte å fort få seg status.. Og det er vel tross alt viktigst?
Ville definitivt meldt meg inn i Finnair og samlet poeng der. Kan raskt bli både sølv og gull med litt pendling frem og tilbake flere ganger i året. Er selv Finnair Platinum og er mer glad i det enn SAS Diamant
Veldig vanskelig å svare på det uten å vite hva du ønsker deg av andre flighter. Selv er jeg feks Emerald i BA EC og samler hos dem når jeg flyr med Finnair (og andre 1W selskaper). I tillegg får jeg veldig hyggelig og konsistent god behandling hos Finnair, selv om det ikke er hos dem jeg er medlem - men i samme allianse. Norwegian sine cashpoints er vel noe av det mest fleksible som finnes: 1 cashpoint er 1 krone som du kan bruke på alle Norwegian flights helt uten begrensninger eller behov for å "lete etter" bonusseter slik du må hos SAS, BA, LH, Finnair eller andre. Vil du ut i verden for bonuspoengene er likevel ikke Norwegian svaret. Da vil en av de globale alliansene være et bedre valg. Og siden Finnair er i 1W, vil det være naturlig å samle poeng hos dem eller en av de andre 1W flyselskapene.
Et siste perspektiv er vel hvor mye du skal reise, på hva slags billetter, og hva du har av mulighet/ambisjoner for uttak - og om det er andre faktorer som veier mer enn status? Den kjipe varianten er med billige billetter og ingen annen supplerende opptjening. På de billigste Finnair-billettene tjener du 500 poeng mellom Oslo og Helsinki. For uttak koster det deg 15000 poeng for en T/R på samme strekket - så det er 15x T/R før du får en gratis tur avhengig av tilgjengelighet. Går jo fortere med dyrere billetter og om dere får poengopptjenende kort, men det er vel fare for at noen av poengene blir liggende der fordi dere heller ikke får nok til å slå på stortromma. For statusopptjening har Finnair segmentbasert opptjening, men du må opp på 46 flyvninger for gull som gir deg tilgang til lounge. Det er et halvår med ukependling før du begynner å dra nytte av det. Jeg tenker at når det handler om pendling på egen regning for å besøke din kone, så ville jeg heller hatt budsjett til et par ekstra turer i løpet av året enn å konsekvent velge dyrere billetter bare for å få loungetilgang om et halvårs tid.
Takk for fine kommentarer. De siste årene har jeg utelukkende reist med SAS (dvs de siste to årene har det jo vært ganske lite flyving da). Jeg pleier å fly på SAS Plus, som regel Plus Smart. Jeg regner med at det blir ca 12-15 tur/retur reiser i året mellom Oslo-Helsinki. Jeg skal ikke ukependle (bor og jobber i Oslo mens kona jobber i Finland). Så da er det kanskje ikke nok til gullkort. Jeg ser at Finnair Business Light gir 150% opptjening. Fasttrack og Lounge krever Business Classic eller gullkort. Det blir et regnestykke dette her. Hvis jeg satser på SAS så blir mer omstendelige reiser men jeg holder EBD og kan ta ut endel bonusreiser (har ganske mye poeng nå etter korona). Hvis jeg satser på Finnair så har jeg uansett EBG pga kredittkort, og får større valgmuligheter på bonusreiser ute i verden hvis jeg samler nok poeng,
Kan legge til at jeg har ME (kronisk fatigue) og derfor setter veldig stor pris på lounge og tidlig boarding (orker aldri gå rundt på flyplassen eller stå i kø ved boarding feks). Så grunnen til at jeg har satset såpass mye på SAS er stort sett for å få disse fordelene hver gang jeg flyer.